"Waar is 'em nu weer mee bezig?" hoor ik je al zeggen. Nen BOOT verdorie!
Inderdaad, deze speedboot uit 1953 interesserde me vanwege zijn geschiedenis. In 1953 bestelde ene Achille Castoldi deze 800 kg zware “Arno XI” speedboot, om de bestaande snelheidsrecords op water te breken. Voor de motor richtte hij zich tot Ferrari, die hem de 375 Grand Prix V-12 4493.7cc motor leverde, die een slordige 385 PK ontwikkelde waardoor de schroef een omwentelingssnelheid kon bereiken tot 10.000 toeren per minuut wat een snelheid opleverde van meer dan 200 km/u! Maar zijn rivaal Mario Verga klopte dit record met een snelheid van 226 km/u… Dus liet Castoldi de chef race-ingenieur van de Scuderia Ferrari, Stefano Meazza, een nieuwe motor bouwen die op methanol draaide. Het werd een 4.5 L Ferrari V-12 met dubbele compressor, die 600 PK leverde. Op 15 oktober 1953 verpulverde Castoldi het snelheidsrecord met een gemiddelde "vliegende kilometer" in beide richtingen van 242 km/u.
Het model is een resin kitje van Provence Moulage; althans dat denk ik toch, want de schaal staat er niet expliciet op vermeld. Dit model is trouwens in verschillende grote schalen verkrijgbaar (1/12, 1/8,...) aan niet zo'n democratische prijzen van rond de 1000 euro en meer.
De bouw van dit modelletje zal niet zo heel veel tijd in beslag nemen, maar de voorbereiding van het spuitwerk heeft wel al heel wat draad gekost. De onderzijde van de boot (die in dit geval ook mee gespoten moet worden omdat hij op een statiefje gezet wordt) vertoonde meer dan 100 luchtbelletjes net onder het resin oppervlak. De ervaring heeft me geleerd dat het zinloos is om hier gewoon grondverf overheen te spuiten, want dan gaan die belletjes allemaal open en ben je nog verder van huis. Opvullen met putty is ook nagenoeg onbegonnen werk vanwege de zeer kleine gaatjes die niet groot genoeg zijn om putty te bevatten: als je begint te schuren vliegt de putty er gewoon uit. Dus bleef er niets anders over dan alle gaatjes uit te boren, er een stukje plastic rod in te kleven, en dat dan weer af te snijden en glad te schuren. Meer dan 100 stukjes! Ik kan je verzekeren dat ik me geamuseerd heb...
Maar ook de bovenzijde van de boot had nog een verrassing in petto. In eerste instantie zag het oppervlak er ok uit, maar bij nader inzien vertoonde ook de bovenzijde ettelijke dozijnen minuscule gaatjes, waar zelfs met de methode van het uitboren geen beginnen aan was... Dus besloot ik om er op te vliegen met een ferme laag Motip primer, te laten drogen, alles weer vlak te schuren, en weer een laag primer te spuiten. Deze operatie hab ik een 4-tal keer opnieuw gedaan. Het schuren tussendoor was nodig om ervoor te zorgen dat er nog wat structuur in het model bleef, en tegelijkertijd werden de gaatjes hiermee iedere keer een beetje meer dichtgespoten.
Na 4 lagen waren de gaatjes geheel verdwenen, en heb ik de panel lines en de inkeping rondom het bootdek terug uitgekrast omdat dat later bekleed moet worden met BMF en ik op die manier gemakkelijker de "grens" zal kunnen snijden.
Vervolgens heb ik de boot gespoten met TS-01 red brown. De bovenzijde van het dek wordt nog wel bekleed met decals die een plankenstructuur vertonen, net als de zijkanten, maar voor de onderzijde zijn geen decals voorzien. Daarom heb ik alles al gespoten met deze bruine basiskleur. Ik ga proberen om de onderzijde later ook wat meet plankenstructuur te geven door middel van de airbrush. We zien wel waar we uitkomen.
De vele lagen primer laat ik nu nog wat extra uitharden, vooraleer ik het bruine gedeelte ga afplakken zodat ik de rode lak van het bovenste gedeelte (de "stuurhut") kan gaan spuiten.
Nu eerst wat foto's tonen, zodat je begrijpt waarover ik het heb...