View Single Post
Old 31-05-2009, 14:22
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Gisteren nog eens overlegd met Gulfie, en het nodige materiaal wordt in huis gehaald om dit te kunnen verwezenlijken.

Ik ga voor het draaien van een volledige velg in één stuk, met 2 rijen gaatjes (met elk 20 gaatjes) voor de spaken. Die zullen - zoals hierboven al werd gezegd - met een verdeelkop worden uitgeboord. Het materiaal voor de spaken blijft flexibel, dus de spaken kunnen worden geregen.

De as wordt een compromis. Als je de diameter van de as in acht neemt (+- 2mm voor de spaakaanhechtingsring) dan kan je bijna niet anders. Als ik 20 gaatjes van 0,1 mm over een afstand van 6,28mm moet laten boren, dan houd ik ongeveer 4 mm aan materiaal over, wat het onderdeel zo broos zou maken dat het te delicaat wordt.
Daarom ga ik de spaken in 1 stuk doorrijgen, en een valse ring op de naaf draaien waarachter de spaken kunnen passeren. Als ik dat aan beide zijden van de naaf doe, dan zit volgens mij alle troep netjes voor het oog verborgen.

Alleen is het nu nog even wachten op de draaibank. Maar dat komt snel in orde.
Toch bedankt voor het meedenken. Hier wordt een heleboel nuttige informatie gedeeld! Het zal zeker de moeite lonen die achteraf allemaal naar een tutorial te copiëren.

(Ik moet wel zeggen dat deze thread goed gevolgd wordt. )