View Single Post
Old 07-06-2009, 12:55
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Het chassis werd ook enigszins verbeterd. Eigenlijk is heel het chassis niet correct. De Wartburg had geen frame als chassis, maar een buizenstelsel. Het zou echter te ver gaan om dit te proberen nabouwen, ook al omdat er een accuut gebrek aan referentiefoto's is van deze wagen.

Ik beperk me in de verbeteringswerken dus tot het zichtbare deel. De dwarse draagbalken van de koets zijn veel te dik. Dunner schuren is een optie, maar het plastiek is tamelijk zacht van structuur, dus het zou te breekbaar worden. Ik heb dan geopteerd om de draagbalken weg te snijden, en te vervangen door aluminium strips. Het gewicht dat op deze strips moet komen is minimaal, dat zal geen problemen mogen opleveren.

De werkwijze is vrij straight-forward: je snijdt alle materiaal weg, en je maakt aan de bovenkant van het chassis een kleine inkeping met een diepte gelijk aan de dikte van je strip alu. Op die manier zorg je ervoor dat de bovenkant van de strip alu op gelijke hoogte blijft met het chassis zelf. Eens de strip klaar is lijm je die op het chassis en je schuurt alles glad.

Dan boor je een gaatje van 0,4 mm door de strip in het chassis. Je knipt een stukje van een naald en je dipt dat puntje in de secondenlijm. Je steekt dat stukje naald dan in dat gaatje, en je hebt een mooi deuveltje dat als versterking van de constructie kan dienen. Opnieuw alles bijschuren en klaar.

Op de eerste 2 foto's zie je hoe 1 helft van het chassis werd aangepast, de andere helft heeft nog de meegegoten dwarsbalken.

Op de vorige foto's zie je ook nog 4 vertikale balken. Die dienen om de onderste helft van het chassis aan de bovenste vast te maken. Die balkjes zijn ook veel te dik, en om dezelfde reden als hierboven heb ik besloten om ze te vervangen.

Als materiaal hiervoor heb ik die "hoe-noemen-die-nageltjes-van-Gert-ook-alweer" gebruikt. Het hulsje is perfect op dikte en het enige wat moet gedaan worden is ze op lengte brengen.
Hoe begin je hieraan?
Wel je moet eerst op de plaats van de originele balken het chassis inboren. Dat moet secuur gebeuren, en loodrecht op het chassis, anders staan je uiteindelijke tubetjes scheef. Daarna verlijm je de tubetjes in die gaatjes. Laat ze net wat te lang zijn, dan kan je corrigeren als je 1 gaatje wat dieper hebt geboord dan het andere.
Eens alle tubetjes op hun plaats staan, kan je ze op lengte brengen (met de Dremel, Proxxon of whatever je gebruikt) en evt nog wat corrigeren mochten ze niet 100% recht zitten.

En dit is het resultaat:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC09546.JPG
Views:	778
Size:	84.8 KB
ID:	14070   Click image for larger version

Name:	DSC09548.JPG
Views:	802
Size:	84.4 KB
ID:	14071   Click image for larger version

Name:	DSC09550.JPG