View Single Post
  #2  
Old 09-06-2009, 03:07
BSOT's Avatar
BSOT BSOT is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Jun 2007
Location: Belgium
Posts: 633
Preview DSMEC: Veel favorieten in onvoorspelbare uithoudingsrace

Veel favorieten in onvoorspelbare uithoudingsrace

Komend weekend wordt in het kader van de X-Day de derde manche van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup op gang geschoten. Met een wedstrijd over 500 km of maximaal 240 minuten zijn we aanbeland bij de op één na langste wedstrijd van het seizoen. Vorig jaar werd de race afgevlagd na 125 ronden, maar de weersomstandigheden, code 60 of andere onvoorziene omstandigheden kunnen er mogelijk toe leiden dat de winnaar de 500km niet haalt, en dan wordt de wedstrijd na 240 minuten afgevlagd.

Gedurende een kleine twee maanden tussen de laatst verreden race van de DSMEC en de 500 km of Zolder hebben de teams en piloten ruimschoots de tijd gehad om de messen te herslijpen. De Dunlop Sport Maxx Endurance Cup sluit de X-Day af die bol staat van sensatie en een mengelmoes is van autosport, motorraces, stunts en animatie. De afwezigen zullen eens temeer ongelijk krijgen.
Een race over 500 km is een echte uitputtingslag waarbij naast snelheid en regelmaat ook de strategie een belangrijke rol gaat spelen. Er zijn twee verplichte pitstops en de bevoorrading gebeurt terug aan de manuele tankinstallatie van Circuit Zolder. Vele teams zullen dan ook de concurrentie nauwlettend in de gaten houden en speculeren op het verbruik van de wagens. Een wedstrijd binnen de wedstrijd die altijd leuk om volgen is.
Bij races van lange adem vergroot uiteraard ook het favorietenkransje. De kans op mechanische tegenslag is dan ook groter en ook de consumptie en de pilotenwissels spelen een belangrijke rol. In iedere Klasse zijn er dus een pak teams die in aanmerking komen om met de grootste beker te gaan lopen.

Klasse 1 krijgt er naast de MeXT-Mosler, de MSQ-BMW V8 en de AD Sport-Viper nog een exemplaar bij. Gestaag kruipt de Klasse 1 richting vijf wagens wat hen dan reglementair in staat stelt om punten te gaan sprokkelen. De vierde wagen die in stelling wordt gebracht is de Porsche Biturbo van AD Sport voor Niels Lagrange en Patric Derdaele. De jonge Limburger wil zich verder ontwikkelen met snellere wagens en ging daarvoor aankloppen bij AD Sport. First Motorsport en Lagrange gaan in vriendschap uit elkaar en een nieuwe samenwerking in de toekomst behoort tot de mogelijkheden.

In Klasse 2 won het duo Penders/Lamot de eerste twee wedstrijden met de Porsche 996 RSR maar scoorde slechts éénmaal omdat ze pas vanaf de tweede race opteerden om op Dunloprubbers te rijden. In de tussenstand van het kampioenschap zwaait voorlopig RS Racing-Powercars de plak met het duo Maes/Van Oost dat al tweemaal de Porsche 996 Supercup op het podium hees en nog maar drie punten van de maximale score liet liggen. Achter het West-Vlaamse duo volgt de Speedlover-armada met De Coster/’Brody’, Raus/Mattheus en Bruynoghe/Van Beurden. Deze drie achtervolgers worden door amper drie punten gescheiden. Vijfde in de tussenstand is de eerste First-Porsche van Lagrange/Renard - Lagrange zal deze race worden vervangen door Van Kouwen en Dylan Derdaele - die deze plaats deelt met de vierde Speedlover-Porsche van De Coster/Tavernier. De ProSpeed-Porsche van Penders/Lamot en het exemplaar van JD Competition by KS Motorsport met De Laet/Vollebergh hebben reeds elk een 0-resultaat achter hun naam staan, maar deden een mooie inhaalbeweging tijdens de tweede race. Zij volgen op plaats 7 en 8. Beide teams beschikken echter over de snelste bolides van Klasse 2 en zullen ongetwijfeld gestaag verder opklimmen richting de kop van het klassement. De carambolage tijdens de start van de tweede race kende ook zijn weerslag in de tussenstand. Vooral Beliën/Cuyvers (BMW M3) en Derdaele (Ultima) verloren kostbare punten. Het is ook uitkijken naar andere Porsches met ondermeer de nieuwkomers Franssen en Lamster/Zadnikar die stilaan hun bolide onder de knie krijgen.
Patric Derdaele liet zoon Dylan tijdens de tweede manche (First-Porsche) en de 6 Hours of Dakar (MINI) proeven van de autosport en de 17-jarige Limburger doet het meer dan behoorlijk. Dylan tekent komend weekend terug present op een Porsche 996 GT3 Supercup van First Motorsport.
“Het wordt een leerproces waarbij we niet over één nachtje ijs gaan. Dylan moet kilometers verorberen en de 500 km of Zolder is daar ideaal voor. Er is terug flink gesleuteld aan de Ultima en de bedoeling was om samen met Dylan de Britse GT te bemannen. Maar we kunnen de nieuwe onderdelen niet testen op donderdag en dus moesten we een andere oplossing vinden. En die vond ik bij AD Sport en Lagrange met de Porsche Biturbo. In de toekomst kan ik ook steeds beschikken over een Porsche 997 GT3 die ik ondertussen heb aangekocht”, aldus Derdaele senior.

De 500 km of Zolder was vorig seizoen een uitputtingslag die onder een loden zon uiteindelijk werd gewonnen door vader en zoon Van Rompuy. Momenteel heeft de familie Van Rompuy door diverse aanrijdingen nog niet veel geluk gekend tijdens de eerste twee wedstrijden en vertoeven ze in de kelder van het klassement. En dit ondanks het feit dat ze van First Motorsport telkens een supersnelle 997 onder de bips krijgen geschoven. De Antwerpenaars laten echter het kopje niet hangen en azen op revanche. Tijdens de 500 km of Zolder krijgen ze versterking van François Verbist. Met samen negen Porsches worden Speedlover en First Motorsport terug de hofleveranciers van de DSMEC.

Klasse 3 kende reeds heel wat verschuivingen en twee leiders. In Francorchamps lag er net als vorig seizoen geen maat op de Mazda RX7 van Wim & Werner Van Herck. Maar pech in de tweede manche en de mooie overwinning van de Saker van Jeuris/Vetters brachten twee BMW’s aan de leiding. Zijnde de 120 diesel van de Vocht/Van Loo en de MSE 1M GTR van Jennen/Peeters. Deze tellen amper vier punten voorsprong op het exemplaar van de broers Werckx die op hun beurt de hete adem van de Saker en de Mazda in hun nek voelen. De andere bolides van het Beierse merk met Brinkmann/Jakobs, Cuyvers/Reyskens, Franssen/Franssen en Beckers/Van Samang volgen op een zakdoek. Veel wordt verwacht van de Mitsubishi Lancer EVO8 van Alain Bader die stilaan het potentieel van deze superbolide onder de knie heeft.

Polderman is momenteel ongetwijfeld de ‘numero uno’ van Klasse 4. De uittredende kampioen rijdt momenteel de pannen van het dak en leidt met het maximum van de punten. BRV Racing met het snelle jonge duo Vermeeren/Aerts werd tweemaal tweede maar moet voorlopig de suprematie van Polderman ondergaan. De Nederlander die de eerste twee races alleen afhaspelde krijgt nu het gezelschap van zijn landgenoot Michel Keymel. Op de derde plaats zien we opnieuw een Renault Clio van Van den Broeck/Voet, die in wedstrijden van lange adem steeds een gevaarlijke outsider is. De G&R-BMW M3 van Deckers/Geelen/Beyers staat op de vierde plaats op amper één puntje terwijl de Clio’s van Gabriël Racing, Stevens Racing en de tweede G&R-BMW M3 op een gedeelde vijfde plaats staan. Voor Jordy Dodemont wordt het een belangrijke wedstrijd. Op Circuit Zolder sleepte de True Racing-piloot een derde plaats uit de brand terwijl hij door een defecte thermostaat niet scoorde in Francorchamps. Vorig seizoen liet deze Youngster zich opmerken en was een tijd lang in strijd voor de titel. Bij True Racing zijn ze volop op zoek naar een tweede snelle en betrouwbare piloot om Dodemont terug naar de voorste gelederen te loodsen.

In het Team Championship zit alles nog heel dicht bij elkaar. Polderman (Klasse 4) staat met twee overwinningen op rij aan de leiding en de Nederlander zal naar eigen zeggen alles in het werk stellen op het zo te houden. Maes/Van Oost (Klasse 2) delen de tweede plaats met Vermeeren/Aerts (Klasse 4) op twee punten van de leider. De Vocht/Van Loo en Peeters/Jennen (Klasse 3) staan ex aequo op de vierde plaats op vier punten terwijl tussen hen en de 12de plaats maar een verschil is van vier punten. En daar zitten een pak kleppers tussen. We mogen ons dus ook hier aan een aantal verschuivingen verwachten.

Méér info, timing en tussenstanden op www.dunlopendurancecup.be
Reply With Quote