View Single Post
Old 03-09-2009, 20:15
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Ik kom plots tot de conclusie dat het al ongeveer 5 weken geleden is dat de laatste update werd gepost
Hoog tijd voor een stand van zaken, dus.

Echt veel heb ik niet gebouwd tijdens de laatste weken, maar hetgeen ondertussen af is, was wel tijdrovend, én repetitief. Rara, wat is het ?
Just: de wielen!!

Nadat de resin velgen met behulp van de draaibank op maat werden gedraaid, heeft collega Gulfie ze gepenetr... pardon, ingeboord. Twee maal 20 gaatjes van 0.4mm, alternerend aangebracht moeten zorgen dat de spaken in een juist patroon kunnen worden aangebracht.

Waarom ik de velgen zelf niet heb geboord? Wel, de onderlinge afstand van de gaatjes moet zeer precies afgemeten zijn. De minste afwijking in afstand zal nadat de spaken werden aangebracht ook zichtbaar blijven. Gulfie heeft met zijn CNC-gestuurde frees dé perfecte tool voor dit werkje.
Waarvoor dan ook duusd keer bedankt!

De asjes had ik ondertussen ook gedraaid uit messing. Die moesten "zwevend" worden aangebracht, net zoals de as in een echte spakenvelg.
Om dat te kunnen doen heb ik de lege velg op een stukje plastic card geblokkeerd, (gewoon met vier kopspeldjes op zijn plaats gehouden), in het middelpunt van die cirkel had ik een gaatje geboord waar het asje in werd gezet, en dan rijgen maar. Bij iedere passage van de draad passeer je aan de achterkant van de as, en je hebt vanzelf een goed patroon. Na een halve velg wordt de as vanzelf op zijn plaats gehouden door de geregen draad.

De draad is -by the way- gewone visdraad van 0,1 mm.

Dit is het resultaat na één afgewerkte helft:

Om de as daarna definitief op zijn plaats te houden, én om de "spaken" aan één uiteinde van de as te fixeren, heb ik dan een druppeltje secondenlijm aan de binnenkant van de askop laten lopen, en dan duw je hem gewoon tot tegen de visdraad. Vanaf dan heb je dr indruk dat de spaken ook echt door die askop lopen.

Dan de tweede helft van de velg doorrijgen. Hiervoor heb je geen template meer nodig omdat de as sowieso al op zijn plaats zit, en de velg is klaar. Spaken fixeren aan de andere zijde van de as, bandje erover en je velg is klaar. Benodigde tijd: ongeveer 1,5 uur per velg (wegens een keer of 2 opnieuw beginnen omdat je weer eens een gaatje hebt overgeslagen )

Dit is het eindresultaat:

Je gaat nu zeggen: waarom gaatjes van 0.4 mm laten boren als je 0.1mm erdoor wil rijgen? We, ik heb geprobeerd met draad van 0.3mm, maar die was te dik. Zelfs 0.2 was visueel niet goed. Aleen 0.1 kan mij bekoren. Dat is trouwens ook ongeveer op schaal als je weet dat die spaken kunnen worden vergeleken met een dikke fietsspaak van nu.

Nu nog een oplossing vinden voor die afgrijselijk slecht uitziende bandjes.

Enjoy
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC09700.JPG
Views:	494
Size:	146.9 KB
ID:	14710   Click image for larger version

Name:	DSC09703.JPG
Views:	520
Size:	156.0 KB
ID:	14711   Click image for larger version

Name:	DSC09704.JPG