Er zijn nog 3 maanden te gaan dit jaar, en ik moet nog 3 modellen bouwen om mijn 'quotum' te behalen. Tijd dus om er weer eentje te gaan bouwen. Op 1/43 is dit in principe de laatste dit jaar, want ik tracht telkens 6 1/43 modellen te bouwen en 6 grotere schaal-modellen.
Deze keer koos ik voor een modelletje dat past in mijn collectie 'Formule 1 Wereldkampioenen'. Het betreft de Lotus 79 waarmee Mario Andretti in 1978 wereldkampioen werd, dank zij de geniale vondst van Colin Chapman: de 'ground effect car'. Hierdoor had de Lotus enorm veel grip en downforce, wat zich uit in de zeer eenvoudige en vooral enkelvoudige achterspoiler, en vooral in de side-skirts natuurlijk. Later werd dit systeem ten overvloede gekopieerd door de concurrentie, en zelfs geoptimaliseerd zodat voorvleugels op den duur helemaal weggelaten konden worden. Tot de FIA besliste dat dit systeem veel te gevaarlijk was bij het beschadigen van de side-skirts, omdat ineens alle grip weg viel. En dus werd het systeem afgeschaft...
Hier een foto van de echte Lotus die we gaan bouwen::
Dus zijn we begonnen aan het opkuisen en polijsten van de white metal onderdelen die de body zullen vormen. De voorspoiler werd voorzien van de foto-ets endplates, net als de achterspoiler trouwens. Ook het 'windscherm' bestaat uit een stuk foto-ets. De spiegels, airscoop, spoilers werden allemaal al gemonteerd zodat alles mooi meegespoten wordt. Alleen het voorste en achterste bodywork werd nog apart gehouden, zodat we later nog onder de cowling kunnen kijken.
Het chassis, waaraan een heel stuk bodywork vasthangt, werd gespoten met een laag grijze primer en vervolgens met 3 lagen TS-14 gloss black. Later zal het chassis zelf met het penseel in aluminiumkleur geschilderd worden.
We hebben er de beide bodyparts er even bijgelegd. Ze werden uiteraard op dezelfde manier gespoten als het chassis.
En met alle onderdelen op elkaar krijg je een beeld van hoe het moet worden later:
Ondertussen zijn alle gespoten onderdelen voldoende gedroogd, en kan het plaatsen van de prachtige JPS-decals beginnen, iets waar ik werkelijk met veel plezier aan ga beginnen, want de livery is wat deze wagen zo mooi maakt...
Wordt dus vervolgd!
Daarna