View Single Post
  #1  
Old 01-11-2009, 13:17
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Porsche 935/78 ('Moby Dick') - MR Models - 1/43

Nu dat de Brumos GT3 niet meer verder kan omdat eerst de decals gemaakt moeten worden ben ik ondertussen iets anders begonnen. Na het zien van weer wat 1/43 werk van collega's keer ik ook terug naar mijn grote liefde.

De Porsche 935/78 was uniek omdat voor het eerst het luchtgekoelde principe op de 911 deels achter zich gelaten werd. De cilinderkoppen van deze laatste 935 fabrieksontwikkeling waren watergekoeld en hadden 4 kleppen per cilinder, wat het vermogen bracht op 750 PK.
Om deze versie (die met LeMans in het achterhoofd) optimaal te ontwikkelen werd de versnellingsbak ondersteboven gemonteerd, de ganse carrosserie werd 10cm verlaagd en de originele bodem werd weggehaald en vervangen door een vlakke bodem. Een aluminium buizenframe zorgde voor de nodige stijfheid van deze 1030 kg zware wagen.
Uiteindelijk werd Le Mans geen succes met een 8ste plaats, maar de 6 uurs test race in Silverstone was dat met een overwinning wel.

Over het model nu ... MR Collection is één van de betere spelers op de markt. Hun gamma omvat vooral Ferrari's () maar ze brachten ook enkele Porsches op de markt, waaronder deze versie.

Zoals we van hun gewend zijn is er een zeer goede giet kwaliteit van de resin en whitemetal delen, de PE delen zijn zeer zuiver en goed verpakt en de velgen, zoals gewoonlijk op deze schaal, uit alu gedraaid.
Het minpunt van deze kit zijn de decals. Kwaliteit is dan wel goed, de kleuren kloppen niet. Het rode gedeelte van de decals is fluo oranje, wat op deze wagen niet het geval was.

In ieder geval is dit geen kit voor beginners - (vrees niet, hij is waarschijnlijk toch onvindbaar geworden). De ruiten zijn niet vacuüm gevormd maar een vlak stuk folie dat met een PE ruitkader op de carrosserie gekleefd moet worden, de rolkooi is uit white metal, er zijn talrijke PE delen voor bvb de motor, ... maar desondanks is het toch een curbside kit.

Over naar de bouw ... het is jammer dat het typische voor deze wagen niet in de kit te zien is. Het feit dat de bodem een vlakke plaat is met daarop een alu buizenframe is een eyecatcher, maar helaas niet zichtbaar om wille van gesloten deuren, de schaal en ... geen buizenframe aanwezig!
De kit heeft een white metal bodemplaat en een resin interieur die dus op elkaar moeten liggen.
Ik wil persé het alu buizenframe maken en het ook tonen dus ... de deuren moeten open. Vermits de kit geen extra deuren heeft zoals bvb de 'Integral' kits van Renaissance is het dus voorzicht zijn geblazen.



Na het verwijderen van de deuren valt ook dadelijk op dat de deurdrempels niet kloppen. Deze zijn de hoog, zeker wanneer de bodem de juiste dikte heeft. Dit werd dus gecorrigeerd.



Daarna de bodem zelf. Het resin gedeelte van de bodemplaat werd weggesneden en op het white metal gedeelte gezet. Daarna werd de afdekking van het motorcompartiment achteraan gecorigeerd. Dit was te hoog waardoor 1 buis van de rolkooi ontbrak.



Ten slotte ben ik ook al begonnen aan de wielen (meestal maak ik die eerst). De wieldeksels zijn ook uit PE vervaardigd en dienen aan de achterzijde van een rind voorzien te worden die de koelvinnen simuleert.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_0023.jpg
Views:	1327
Size:	19.9 KB
ID:	15305   Click image for larger version

Name:	IMG_0027.jpg
Views:	1393
Size:	33.6 KB
ID:	15306   Click image for larger version

Name:	IMG_0024.jpg
Views:	1363
Size:	25.6 KB
ID:	15307   Click image for larger version

Name:	IMG_0029.jpg
Views:	1372
Size:	38.8 KB
ID:	15308  
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 01-11-2009 at 13:19. Reason: Adding pictures
Reply With Quote