View Single Post
Old 03-01-2010, 17:19
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Ramen tinten

Zoals eerder beloofd zou ik iets meer vertellen over de manier die ik hier gebruikt heb om de ramen te tinten.

Met het spuiten van 'clear' kleuren van Tamiya heb ik niet zo'n goeie ervaring. Het grootste probleem hierbij is dat het soms moeilijk is om alles mooi gelijkmatig te krijgen maar vooral ... stof! Het gebeurt dikwijls dat er een stofje in de lak hangt en dat zie je dan onheroepelijk.

Sinds dat ik Johnsson Klear ontdekt heb gebruik ik het voor alles en nog wat. Ik heb zelfs met dit product al volledige auto's 'gevernist' door ze compleet onder te dompelen in Klear!
Een ander voordeel (en meteen ook een nadeel) is dat de kleur opbouw eerder beperkt is. Waar spuiten met transparante kleuren dadelijk een duidelijke tint nalaat is dit een eerder lichte tint die, door het proces meerdere keren te herhalen, ook een donker resultaat kan geven.

Off we go ...

Wat hebben we nodig:
- Klear floor wax
- Vloeibare voedingskleurstof (te verkrijgen bij bvb Aveve winkels) in de gewenste kleur (zie foto)
- een proper bakje groot genoeg om de vloeistof op te vangen
- een doseerpipet (indien je voor dit procédé kiest)

Waarom die vloeibare voedingskleurstof? Wel, omdat dit een pigmentloos kleurmiddel is. De meeste kleurmiddelen zoals pigment poeder lossen niet 100% op in een vloeistof maar laten nog steeds zeer kleine partikels na. Vloeibare voedingskleurstof niet. Vandaar ...

De manier die ik hier toegepast heb is gebaseerd op industrieel 'flow coaten', een techniek waarbij de vloeistof met een pomp constant over het oppervlak gevloeid wordt, het overtollige product afvloeit en een dunne film achterblijft op de plaat.
Je kan, in plaats van deze methode, ook een potje vullen met de vloeistof en het ruitje erin dompelen en zeer gelijkmatig er weer uithalen. Beide manieren geven hetzelfde resultaat.

Eerst wordt de Klear met de kleurstof gemengd. Je kan natuurlijk niet donkerder gaan dan de kleur van de kleurstof. Mengen van verschillende kleuren is ook mogelijk.
De gemengde kleurstof heb ik dan in de doseerpipet gegoten. Hiervoor is vanalles mogelijk, als het maar een dunne uitstroomopening heeft en een voldoende groot reservoir.

Daarna wordt het plaatje dat je wenst te tinten zeer goed gereinigd, alle vette vingers dienen verwijderd te worden, stof wordt normaal toch wel mee 'afgespoeld'.
Nu dient de gekleurde vloeistof overvloedig over het oppervlak gevloeid te worden. Het teveel aan vloeistof loopt toch in het opvangbakje.

Na het bevloeien zal je zien dat er aan de boord een druppel of vloeiboord hangt. Door dit punt op een stukje keukenrol te houden wordt die boord of druppel zeer sterk opgezogen.

Zeer voornaam is dat nu het deeltje onder een stofvrije 'stolp' gezet wordt zodat geen stof kan neerslaan op het oppervlak.
Door dit procédé aan beide zijden te doen versnel je het proces (2 keer zo snel een andere kleur). Meerdere malen herhalen geeft een fellere verkleuring.

Nogmaals, dit is niet de manier om een donker getint voorwerp te bekomen, maar voor een lichte kleurtint is dit perfect.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_0710.jpg
Views:	543
Size:	26.0 KB
ID:	16149   Click image for larger version

Name:	IMG_0715.jpg
Views:	537
Size:	29.0 KB
ID:	16150   Click image for larger version

Name:	IMG_0716.jpg
Views:	553
Size:	29.9 KB
ID:	16151  

Last edited by Gulfie; 03-01-2010 at 18:19.
Reply With Quote