Update.
De motorkap werd een (klein) beetje gedetailleerd. Vermits de motorkap naast de auto wordt geplaatst zal die ook aan de binnenkant duidelijk zichtbaar zijn. Dus werd de aanhechting van de scharnieren opgewaardeerd. Die scharnieren zijn trouwens vrij correct qua vorm, je zou denken dat het een vorm is die de kitfabrikant goed uitkomt, maar dat is niet persé zo.
Ik heb van enkele mensen een aantal verschillende technieken uitgelegd gekregen, en die heb ik allemaal geprobeerd.
Ik ga voor die techniek die wat mij betreft het snelst werkt, eenvoudig lijkt en toch een super resultaat oplevert: de haarlakmethode. De andere methodes die ik heb getest zijn:
* alles met MIG-pigmenten (maar dan liep ik vast met het fixeren van vorige lagen pigment),
* een methode met een onderkleur in olieverf, fijn zand en verder afwerken met olieverf. Gaat heel goed, maar ik prefereer dit als afwerking, eerder dan basislaag,
* heel de nest gewoon drybrushen gaat ook, maar het is een zeer tijdrovend karwei die toch wel wat gevoelig ligt als je net als ik weinig benul hebt van creëren van tinten door het mengen van verf,
* de haarlakmethode die me werd gedemonstreerd, en die (echt waar!) eenvoudiger is dan ze lijkt.
De kas heeft een laagje Alclad Steel gekregen als basis. We vertrekken dus vanaf het "naakte staal" waaruit de auto is opgebouwd. Die laag wordt aangetast door roest door het ontbreken van verflagen (door het afbladeren / chippen / krassen / ...) van de bovenliggende lagen. Omdat het vanuit modelbouwtechnisch standpunt) eenvoudiger is die roest te leggen onder de verflaag, eerder dan erbovenop gaan we dit dus eerst aanbrengen.
Het roest dat het langst aanwezig is, is ook het donkerst van kleur, dus dat gaat er eerst op. Het wordt een laagje Tamiya Hull Red (XF9 is dat zeker?) dat wordt aangebracht met de verfspuit op die plaatsen die je wil laten roesten. Je mag hierin een beetje overdrijven omdat het principe erin bestaat om de overtollige lak er nadien weer af te halen.
Het best neem je in dit stadium van je verwering foto's, opdat je je achteraf een heel goed beeld kan vormen waar je precies je lak opnieuw wil weghalen.
Het wordt wel duidelijk naarmate we vorderen.
Dit is de eerste etappe: