View Single Post
  #12  
Old 23-11-2012, 08:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Dat weet ik niet, maar ik kan wel proberen om het al eens in het kort trachten uit te leggen.



Elk fototoestel waarvan je de instellingen kan wijzigen heeft een keuzeknop (op de foto links, de draaiknop). Daar kan je kiezen tussen verschillende standen waaronder 'automatisch'. Maar dan gaat je toestel er van uit dat je altijd een sluitertijd wil die zo kort mogelijk is om toch nog een scherpe foto te krijgen, omdat je toestel er ook van uit gaat dat je fotografeert zonder statief. En hoe korter de sluitertiid, hoe kleiner de kans dat je tijdens het nemen van de foto bewogen hebt. Als je landschappen fotografeert is dit wel een goede keuze, maar als je het toestel dicht tegen je onderwerp houdt (zoals wij doen bij het fotograferen van modellen) krijg je het ambetante effect dat je toestel zich scherpstelt op een deel van je model en de rest zal dan wazig zijn omdat een korte sluitertijd overeenkomt met een kleine scherptediepte. Scherptediepte is het sleutelwoord: hoe hoger je scherptediepte, hoe scherper dat alle onderdelen van je onderwerp op de foto zullen staan.

Ok. Hoe bereik je dat nu, en wat doet dat met je toestel? Op de foto zie je onder andere ook de keuzemogelijkheden M, Av en Tv. Als je je toestel instelt op Tv betekent dit dat je de sluitertijd zelf gaat instellen en dat het toestel de rest automatisch aanpast. Als je het toestel instelt op Av betekent dit dat je de scherptediepte zelf gaat instellen en dat het toestel de rest automatisch aanpast. Als je je toestel instelt op M betekent dit dat je zelf alles manueel gaat instellen.

Om mooie scherpe foto's te krijgen van kleine voorwerpen heb je een grote scherptediepte nodig, dat hadden we al eens gezegd. Dus zet je het toestel op Av (linkse draaiknop) en stel je de scherptediepte zo hoog mogelijk in (op de foto staat die nu op 5.6 wat een lage waarde is. Hoe hoog je de waarde kan instellen hangt af van je toestel en vooral van je lens; als ik mijn macro-objectief gebruik kan ik gaan tot 32, met mijn gewone zoomlens tot 22 denk ik. In werkelijkheid stel je met deze waarde de diafragma-opening is: hoe kleiner de opening waardoor je fotografeert, hoe meer tijd je nodig hebt om de foto te belichten, maar ook hoe groter de scherptediepte. Ik weet het, het is verwarrend, want de grootste waarde komt overeen met de kleinste diafragma-opening, wat dan weer overeenkomt met de grootste scherptediepte. Dus dat van die diafragma-opening kan je best gewoon niet onthouden, grote waarde bij Av-stand = grote scherptediepte.

Verschiet niet van de sluitertijden die zo'n instelling kan opleveren! Ik heb regelmatig sluitertijden van meer dan een halve minuut, dus een goed statief is absoluut noodzakelijk, en ik gebruik zelfs altijd een afstandbediening om af te drukken, want gewoon het op het knopje drukken van je toestel kan er al voor zorgen dat je toestel een beetje bewogen is, wat tot onscherpe foto's leidt.

In januari zal ik deze theorie omzetten in de praktijk op onze meeting, maar ondertussen kan je misschien al wat oefenen en zoeken hoe je die instellingen moet kiezen op jouw toestel want dat is een nikon, en daar ken ik niets van. maar de instellingen-theorie is wel geldig voor alle toestellen, dus het moet gewoon even opgezocht worden aan welke knopjes je moet draaien...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Canon-EOS-50D.jpg
Views:	2190
Size:	42.6 KB
ID:	26433  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote