Bedankt voor de reacties.
Nog eens een test gedaan om rivetten te maken, dit keer met behulp van kopertape.
Eerst heb ik met gewone tape het paneel bekleefd, op maat gesneden en dat stukje tape op de kopertape geplakt. Daarna de kopertape op maat gesneden, op het model gekleefd en de rivetten met een tooltje gemaakt.
Het resultaat is heel fijn, ik denk zelfs te fijn. Ik ga eens kijken wat het geeft als er wat verf over zit, zoals het er nu uitziet denk ik dat de rivetten na een paar laagjes verf niet meer zichtbaar gaan zijn :
Op de foto's is goed te zien dat de rivetten niet rond zijn maar rechthoekig, dat komt door het gebruikte tooltje (wieltje uit een oude wekker) maar ook omdat ik van de lijn ben afgeweken.
Bij de volgende test ga ik eerst de rivetten op de kopertape aanbrengen en daarna de tape op het model kleven. Na wat schuurwerk met een schuursponsje zouden de rivetten dan wat ronder moeten ogen. De rivetten zouden dan ook een stukje dieper moeten zijn omdat de tape zachter is als hij nog niet op het model gekleefd is.
De resultaten van de test met de alu-tape. Dit keer heb ik eerst de rivetten op de tape aangebracht :
Dan het stuk tape op het model gekleefd :
De meeste plooien eruit gestreken met de achterkant van een penseel en een stukje schuurmat. Op de foto's is goed te zien dat de alu-tape dikker is dan de koper-tape :
Na een laagje primer en een wash wordt het duidelijk dat deze methode niet geschikt is :
Ik ga dus de eerst methode gebruiken (zonder tape), die kost wat meer tijd maar het resultaat is beter. Gelukkig heeft dit vliegtuig niet zo heel veel zichtbare rivetten.
...