View Single Post
Old 14-12-2015, 16:25
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

1969 GT40 Engine - Fein Design Modell - 1/8

De GT40 was gebouwd met maar één doel: Ferrari kloppen. En als we de resultaten er even bij nemen, dan kan je rustig zeggen dat dat meer dan gelukt is.

Dat de GT40 later zou uitgroeien tot één van de meest iconische auto's die op de toenmalige circuits heeft gereden, ik twijfel dat de mensen bij Ford daar zullen van hebben wakker gelegen. Maar wij zijn maar wat blij dat hij ooit heeft bestaan.

De kit die op tafel ligt is niet direct hetgeen je in de eerste de beste modelbouwzaak zal vinden. Het is een artisanaal ontworpen multimedia kit. Dat wil zeggen dat er meerdere soorten materialen in worden verwerkt, zoals resin, metaal, messing, rubber, ... De totale oplage van deze kit bedraagt 40 exemplaren. De review vind je overigens in deze thread.

De voorbereiding van de resin onderdelen is ook niet direct te vergelijken met hetgeen je doet met een main-stream resin kit. De onderdelen passen vrij goed tot uitstekend (wat zeker niet altijd zo is bij resin) dus het passen en aanpassen kan je al tot een minimum beperken.
Alleen moet er extra goed worden gekuisd omdat er nogal wat "demouleur" werd gebruikt. Dat is het product dat verhinderd dat de gegoten onderdelen aan de mallen blijven plakken.
In mijn geval had ik de onderdlen gewassen met warm water, maar dat was niet genoeg om dat product te verwijderen), dan nog eens met een warm zeepsop (niet goed genoeg), dan eens met cellulose thinner (nog niet goed genoeg) en dan nog eens met warm zeepsop. Pas dan was het OK en waren ze proper genoeg om te beginnen met verf zonder de kans te lopen dat die in "visse-ogen" ging trekken.
Maar eens je dat weet is het een makkie ;-)

Verder heb ik letterlijk honderden gaten moeten uitboren, waar de bouten moeten komen. Allemaal dienen ze te worden uitgeboord, en ik kan je verzekeren, het zijn er een pak...

Enfin, de eerste foto's dus maar:

een aantal onderdelen gespoten in Alclad primer, met de airbrush aangebracht, en dezelfde onderdelen daarna, gespoten met ModelMaster Metallic Aluminium. Het motorblok werd met Motip 44860 gedaan, ook gedecanteerd en met airbrush gespoten.
Het vuil in de hoekjes en spleetjes is verdunde olieverf.

Attached Images
File Type: jpg DSC21126.JPG (230.1 KB, 1369 views)
File Type: jpg DSC21129.JPG (423.7 KB, 1434 views)
File Type: jpg DSC21131.JPG (321.5 KB, 1459 views)
File Type: jpg DSC21136.JPG (282.5 KB, 1458 views)
File Type: jpg DSC21137.JPG (373.0 KB, 1419 views)