View Single Post
  #3  
Old 12-04-2004, 00:59
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Welk schuurpapier te gebruiken na het spuiten hangt een beetje van de toestand van het oppervlak af. En ook of er nog decals moeten opkomen enz.

Enkele basisregeltjes misschien.

Nooit een te grof schuurpapier gebruiken (kan vanaf 1500 of 2000, maar dan liefst met water). Ik start meestal met 2400. Hiermee kan je toch al aardig ver komen, ook om evt. appelsien effekt te egaliseren. Wel opletten dat je niet door de verf heen schuurt op de randen van bijv. koffer en zijkanten. Als er een 2de laag verf opmoet, hoeft dat natuurlijk geen ramp te zijn. 2400 dus, en als er een 2de laag opkomt, blijft het daarbij. Als het over de eindlaag gaat, werk ik dan verder met 3200, 3600, 4000, 6000 tot en met 8000, waarna de verf weer lichtjes begint te blinken. Als finisher is er dan een soort van pasta die de boel weer helemaal diep doet glanzen. Alhoewel ik graag met 12.000 zou eindigen, maar die 'korrel' heb ik in België nog niet gevonden.

Dit alles (schuurpapier en pasta) zat in een set die ik in de UK eens op de kop getikt heb. In België echter nog niet gevonden. Bestellen kan je die "Surface restoral kit" bij: http://www.sylmasta.com/

Tamiya heeft ook een schuurpapier-set in hun gamma en als ik me niet vergis, zit daar ook 2000 in en zijn die ok voor water.
Als je echter de Tamiya-spuitbussen gebruikt en het oppervlak is redelijk ok, vergeet dan wat ik eerder zei over al dat schuurpapier en gebruik Tamiya Compound om je spul op te blinken, werkt reuzegoed maar opnieuw opgelet voor de randen. De compound neemt immers steeds een minuscuul laagje verf weg. Finishen doe je dan met Tamiya wax. De glans op je model zal na deze behandeling 'show-room'-achtige allures aannemen.


Last edited by Guido; 12-04-2004 at 01:03.
Reply With Quote