De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 22-06-2005, 21:39
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Remstof in longen: beroepsziekte in F1?

Quote:
Former Formula One driver Mika Salo will be examined by the sport's governing body after his lungs were found to contain large amounts of carbon fibre dust from the cars' brakes, a Finnish newspaper said on Wednesday.

The International Automobile Federation (FIA) will examine Salo, 38, to determine the possible health risks of the dust for other drivers, Finnish tabloid Ilta-Sanomat reported.

bron: autosport.com
Waarschijnlijk heeft niemand Salo ooit verteld dat hij niet moest inhaleren

Reply With Quote
Old 22-06-2005, 23:21
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Ook al is de bron van dit nieuws een of ander Fins rioolblaadje ............. ze praten wel over iets wat het volgende "asbest-schandaal" kan worden. Sinds een jaar of 15 weten we dat asbest zeer schadelijk voor de gezondheid is. Zelf heb ik enkele weken geleden een brief ontvangen van een leverancier voor luchtfilters in airco's en luchtbehandelingskasten waarin melding gemaakt wordt dat glasvezel-achtige structuren net zo schadelijk zijn voor de gezondheid als asbest.

Ooit eens reportage gezien over de fabricage van carbon-remmen ...........en het basis produkt leek op glasvezels. Nu ben ik geen scheikundige om te kunnen oordelen of de eigenschappen van carbon gelijkaardig zijn aan glasvezelstructuren. Hebben we een scheikundige in de zaal?

Een andere constatering in de Nederlandse media is dat ik steeds vaker verhalen zie verschijnen i.v.m. met fijn stof en de daarbijhorende gezondheidsrisico's. Iemand die langs een snelweg woont heeft een verminderde longfunctie t.o.v. een iemand die ergens in een of ander gehucht woont.

Weleens gekeken naar de stofwolken bij een remmende F1 wagen? Die Finnen zouden weleens een punt kunnen hebben

Edit: Fijn stof gaat steeds meer gezien worden als een volksziekte......denk daar maar eens over na als je naast een dampende dieselvrachtwagen staat in de file Het is in bananen-republiek Ollanda reeds zover dat de uitstoot en meting van fijn stof te hoog is volgens de geldende europese normen.Gevolg? complete nieuwbouwwijken en -wegen mogen niet gerealiseerd worden i.v.m. met de te hoge concentraties fijn stof.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 22-06-2005 at 23:43.
Reply With Quote
Old 23-06-2005, 09:57
Jo Smets's Avatar
Jo Smets Jo Smets is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Mark
Iemand die langs een snelweg woont heeft een verminderde longfunctie t.o.v. een iemand die ergens in een of ander gehucht woont.
Bent "U" gezond meneer Mark ???

mvg,
Jo
Reply With Quote
Old 23-06-2005, 09:59
Jo Smets's Avatar
De Paddock Regular

Voor zover ik weet is Carbon gewoon koolstof vezel, onder vacuum geperst en gevormd, wat sterk overeenkomt met glasvezel, en dus NIET gezond bij het inademen van stof ervan.

Maar wees gerust, ik heb nog nooit iemand een remschijf zien inademen

Ik ben wel benieuwd naar de scheikundige uitleg.

mvg,
Jo
Reply With Quote
Old 23-06-2005, 10:23
Petter-Jån's Avatar
Petter-Jån Petter-Jån is offline
De Paddock Rookie

Carbon is idd een composiet: vezels die ingebed zijn in een matrix van een kunstof of hars (dit geval wsl polyimiden vanwege de hoge temperatuur).
Een composiet kan je vergelijken met gewapend glas of gewapend beton (hout wordt trouwens ook als een composiet aangezien in de technische materiaalkunde). De combinatie zorgt voor veel betere eigenschappen.

Carbon bestaat daarbij uit heel fijne koolstofvezels, grafiet in feite, waarbij de grafietvlakken parallel liggen aan de vezelas. Al deze (heel fijne) vezels worden geweven tot een mat (vergelijkbaar met een stuk stof textiel), dat wordt dan gedrenkt in de hars (een thermoharder, vergelijk het met lijm). Als de hars dan uithardt krijg je een materiaal met heel goede specifiek mechanische eigenschappen. Door de vezelmat in een mal of een bepaalde vorm te leggen tijdens het uitharden krijg je dan een vormstuk.

Nu is het idd al bewezen dat heel fijne deeltjes stof (vezeltjes) kanker kunnen veroorzaken en iets grotere deeltjes ademhalingsproblemen veroorzaken. Andere (milieu-)nadelen van composieten zijn de moeilijkheden tot recyclen en het vrijkomen van toxische stoffen bij het uitharden van het hars (maar daar zal Mika Salo wel niet zoveel last van hebben gehad).

Maar, zoals je zegt, fijne deeltjes wordt meer en meer een probleem. Bij diesels worden de uitgestoten stofdeeltjes bijvoorbeeld alsmaar kleiner wat ook tot problemen kan leiden.

Potverdekke hé, waren mijn examenvragen gisteren maar gelijk deze hier. Zoals ik al voorspeld had wist ik meer over de historie in de F1 als over mijne cursus.
Old 23-06-2005, 10:33
Petter-Jån's Avatar
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Jo Smets
Voor zover ik weet is Carbon gewoon koolstof vezel, onder vacuum geperst en gevormd, wat sterk overeenkomt met glasvezel, en dus NIET gezond bij het inademen van stof ervan.
Jo
Onder vacuüm (en hoge temperatuur) is geen voorwaarde voor carbon, maar kan idd wel. Het hangt van het matrixmateriaal af. Ik weet niet precies onder welke omstandigheden polyimiden (als dat het matrixmateriaal is) moet uitharden.

Je kan thuis zelf ook met composiet werken. Zo zijn er veel mensen die zelf vliegtuigjes maken uit composieten. Ik heb zelf al een fietskader gemaakt met koolstofvezels. Het verschil in prijs zal je wel dadelijk opvallen. Voor glasvezel betaal je ongeveer 6€/m², terwijl dat voor koolstof gemakkelijk 60€/m² kan zijn. Geen wonder dat ze kano's van glasvezel maken .
In Genk is er een hobbywinkel waar je al de benodigdheden kan vinden.
Old 23-06-2005, 11:01
pascual's Avatar
pascual pascual is offline
De Paddock Regular

Ik zou mij daar allemaal niet te druk om maken hoor! Er zijn nog vele piloten uit het asbest tijdperk die kern gezond zijn! Het is tegenwoordig de mode om over milieu en veiligheid te praten en of te misbruiken; dit is te gevaarlijk en dat is heel ongezond. Als je gezond wil leven, blijf dan in de bossen, maar pas op voor de stofwolken die mogelijk kunnen opwaaien!
Reply With Quote
Old 23-06-2005, 12:03
Jo Smets's Avatar
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Petter-Jån
Onder vacuüm (en hoge temperatuur) is geen voorwaarde voor carbon, maar kan idd wel. Het hangt van het matrixmateriaal af. Ik weet niet precies onder welke omstandigheden polyimiden (als dat het matrixmateriaal is) moet uitharden.
Ik had begrepen dat F1 onderdelen een lange tijd onder hoge druk of vacuum vertoeven alvorens bruikbaar te zijn. Een monococque zou 14 dagen nodig hebben om te harden. En drenken in zal impregneren zijn denk ik.

@Petter-Jan,

aangezien je van Alken bent, ken je waarschijnlijk F. Hahn ook wel. Zijn die ook niet bezig met composiet materialen, ivm de Radicals?

PS. Straffe uitleg, heb er bewondering voor. En Pascual zal ook wel gelijk hebben

Race-groeten,
Jo
Reply With Quote
Old 23-06-2005, 14:18
laurent's Avatar
laurent laurent is offline
De Paddock Regular

bij carbon kan je zowel "normaal" werken, dus impregneren en dan laten uitharden, onder vacuum of in autoclaaf.
Wat enkele dagen nodig heeft odner normale omstandigheden, is in een autoclaaf klaar in enkele uren.
Ok is het zo dat que stevigheid etc, de stukken die autoclaaf-gebakken worden het stevigste zijn.
Old 23-06-2005, 17:12
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally Posted by pascual
Als je gezond wil leven, blijf dan in de bossen, maar pas op voor de stofwolken die mogelijk kunnen opwaaien!
Welk bos? Toch niet de Belgische? Dat zijn de smerigste bossen ter wereld.........uiteraard die in Nederland zijn net zo smerig. Nederland en Belgie hebben samen de smerigste lucht ter wereld.........zal wel door onze grote monden komen Klik hier voor een kaartje over luchtvervuiling, Belgie en Nederland haal je er zo uit.

Net zoals bij alle andere ziektes, de ene mens is beter bestand tegen bepaalde zaken dan andere mensen.

Voor de mensen die vandaag niks te doen hebben, heb die bewuste brief erbij gehangen. Waarschuwing: dit gaat niet over autosport
Attached Files
File Type: doc Carcinogenity of glasfibers.doc (48.0 KB, 17 views)
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 24-06-2005, 00:12
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Quote:
Scot David Coulthard has played down fears over carbon fibre brakes being hazardous for the drivers' health, claiming he has never had any problems.

...

"Yes, I have heard about it and normally I have regular checks with my health and it has never been a problem," Coulthard told Autosport-Atlas. "I don't understand, but there is brake dust that has been found.

"But Mika smokes as well so that may contribute to that. For me, no problem at all."

bron: autosport.com
zijn redenering vind ik wat raar. Ik ben bijvoorbeeld nog nooit van de trap gevallen, dus alle trappen zijn 100% veilig. Als Mika inderdaad rookt (verbaasd me, ik dacht dat Magnussen de enige van de moderne rijders was die dat deed), dan moeten ze dat inderdaad maar goed onderzoeken wat nu juist het probleem is.

Reply With Quote
Old 24-06-2005, 14:24
Petter-Jån's Avatar
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Jo Smets
Ik had begrepen dat F1 onderdelen een lange tijd onder hoge druk of vacuum vertoeven alvorens bruikbaar te zijn. Een monococque zou 14 dagen nodig hebben om te harden. En drenken in zal impregneren zijn denk ik.

@Petter-Jan,

aangezien je van Alken bent, ken je waarschijnlijk F. Hahn ook wel. Zijn die ook niet bezig met composiet materialen, ivm de Radicals?

PS. Straffe uitleg, heb er bewondering voor. En Pascual zal ook wel gelijk hebben

Race-groeten,
Jo
Is idd "impregneren", maar ik wou niet te veel technische termen gebruiken, daar de uitleg toch bedoelt is voor mensen die nog niet zo goed weten wat carbon en composieten zijn. En dan is het altijd wel moeilijk om te schatten welke termen al of niet bekend zijn voor leken.

14 dagen lijkt me een lange tijd om in de autoclaaf te zitten, maar het is niet onmogelijk. Voor chassisonderdelen of remmen zijn uiteindelijk wel heel andere voorwaarden van belang. Ik denk dat ze voor het chassis toch met een epoxyhars werken? Of misschien wel met fenolen vanwege de betere brandresistentie.
Voor de remmen is de temperatuur veel meer van belang.
Zelf werk ik ook met epoxyhars en de soort die ik gebruik heeft een uithardingstijd van 24h nodig ongeveer (onder atmosferische omstandigheden).
Als er iemand ooit eens een beetje wil experimenteren, laat maar iets weten. Ik wil gerust wel wat meewerken.

Ik weet wie Frank Hahn is, maar ik ken hem niet (persoonlijk). Maar ik ben zeker van plan om deze zomer weer wat meer in de autosportwereld te zitten. Heb in het verleden bij Corsa Racing, Patrick Slaus Racing, Speedlover en zelfs eenmaal bij de 24h bij GLPK gewerkt. Vanwege mijn studies is mijn actieve rol in de autosport wat geminderd, maar ik hoop binnenkort toch weer regelmatig erbij te zijn.
Composieten worden in de autosportwereld idd veel gebruikt en het gebruik ervan neemt nog steeds toe. (Hetzelfde voor de luchtvaart)

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules