De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank: alles behalve civiele wielvoertuigen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 01-08-2015, 00:25
Wet Sellery Wet Sellery is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2012
Location: Houthalen
Posts: 123
Revell 1/32 F-15A, 71-0281 NASA

Nog een NASA F-15 ? Jawel :wink:

Om het verhaal even te schetsen : ik kocht een tweedehands Revell F-15C. Althans ik DACHT dat ik een F-15C gekocht had. De doos bevatte onderdelen voor een tweezitter ipv van een éénzitter, maar helaas ontbraken er een aantal onderdelen. De belangrijkste ontbrekende onderdelen waren de beide helften van de neus (waar de cockpit in zit). Dus kocht ik nog een tweedehands Revell F-15C (een complete éénzitter dit keer) in de hoop dat ik de neus van die kit kon gebruiken voor de eerste kit.
Jammer genoeg zijn de neushelften anders bij de twee varianten waardoor dit plan niet zonder aanpassingen mogelijk is. Gelukkig heb ik de neushelften voor de tweezitter in de VS gevonden, met als resultaat dat ik nu twee min of meer volledige kits heb.

De tweezitter wordt gebouwd als een F-15B, zoals het toestel eruit zag in 2005, in dienst bij NASA met nummer 836. Bouwverslag staat ook op het forum.

De éénzitter wordt gebouwd als een F-15A-1, serie-nummer 71-0281. Dit was het tweede prototype, werd gebruikt om de Pratt & Whitney F100 motoren te testen, en deed daarna dienst bij de NASA waar het de eerste F-15 was die ze gebruikt hebben. In tegenstelling tot de andere vliegtuigen uit de NASA vloot, heeft dit toestel geen NASA nummer gekregen.

Hier zijn wat foto's van dit vliegtuig, ik wil de uitvoering uit 1978 maken, wit met blauwe band en gouden pinstripe en de gele band met NASA op de staart.







Dit toestel had andere vleugeltips dan de produktie F--15's, op deze foto is te zien dat ze recht naar achter toe lopen. Moeilijker te zien zijn de beide NACA ducts en de sabre drains onder de romp, hier kom ik later nog op terug :



Ook zat er een Douglas Escapac IC-7 schietstoel in de cockpit, bij de produktie F-15's zijn deze vervangen door de ACES II.

Dit type schietstoel bestaat niet op schaal 1/32, wel die van de Skyhawk en de Corsair II maar dat zijn andere types.

Gelukkig heeft Revell een tamelijk goede Escapac schietstoel bij de tweezitter kit, deze gaat wat aangepast worden.

Dit zijn de onderdelen :



De twee beugels aan de voorkant moeten volgens mij dicht zijn (hoop wat referentie-materiaal te vinden) en de stoel moet hier een daar wat aangepast worden, maar de basis is niet slecht :



Vandaag wou ik eens proberen om de vleugeltips aan te passen.

Dit stukje plasticard is op maat gezaagd en de rechterkant is wat dunner gefreesd :



Die dunnere kant schuift in de gleuf die ik in de vleugel heb gemaakt zodat het geheel wat steviger wordt :



Dat geeft dan dit als resultaat :





De overgang moet nog geplamuurd en geschuurd worden en de buitenste rand wordt nog wat dunner. Maar voor ik dat ga doen wil ik weten of de panellines correct zijn.

Groeten

Pascal
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.