![]() |
|
|
||||
|
||||
De jaarlijkse update...
De feestdagen komen er alweer aan, dus is het weer tijd voor de jaarlijkse Pc update.
Mijn huidige config is: Moederbord Asus A7V333-X, (333FSB) CPU AMD Athlon Xp 2000+ Video MSI GeForce 4 Ti4200 128MB DDR Gegeugen 768Mb DDR Dat zijn de belangrijkske specs denk ik. Waar ik vooral aan denk het het vervangen van de CPU, naar een Athlon Xp 2600+ Maar dan zit ik met de volgende vraag. M'n moederbord kan die processor wel aan, maar het is wel al meer dan een jaar oud. Mischien is het aan te raden om direct een nieuw moederbord te steken ook? Nog andere tips/ideeën? Iemand raade me aan te wachten op de 64 bit CPU, zodat de huidige generatie sterk zal dalen in prijs. Daar zit mischien wat in... ![]()
![]() Last edited by sledge; 02-12-2003 at 22:15. |
|
||||
|
||||
persoonlijk zou ik me de vraag stellen of het uberhaupt wel nodig is van dit machien te updaten. Ik zou het moederbord en processor laten voor wat het is. Binnenkort is de Athlon 64 betaalbaar en zit je daar met een 32bit ding en een moederbord wat je weer moet kwijtspelen.
Misschien eens denken aan een extra harde schijf of dvd schrijver? Of misschien een groter scherm of een super surround systeem? FF
|
||||
|
||||
Ik zou het ook zo laten. Voorlopig toch nog. Volgend jaar komt er een hele reeks nieuwe moederborden uit. Ook de 64 bit processor is voor volgend jaar, de prijzen zullen zeker gaan zakken enkele maanden voor de lancering.
Misschien kan je de CPU overclocken. Maar dan moet je wel weten waarmee je begint en hoe het allemaal zou moeten. |
|
||||
|
||||
persoonlijk zou ik er ook niet veel aan veranderen .... Hou uw centen rustig op zak of verander iets van randapparatuur.
Betreft 64 bit-computing ..... De vraag is of de tijd er al rijp voor is ... Momenteel is er nog geen 64 bit-windows beschikbaar. Hierdoor gebeurt zowat alles nog in 32-bit modus. De Athlon64 is momenteel amper (tot niet) sneller dan zijn 32 bit broertjes op dit ogenblik. De vraag is of je voor deze povere snelheidswinst de stap naar 64-bit computing moet zetten. Vermoedelijk zal dit nieuw platform ook nog wat tijd nodig hebben om uit te rijpen (driver-problemen, niet geoptimizde software, ...) Natuurlijk staat 64-bit stoerder als 32 bit ![]() http://www.tomshardware.com/cpu/2003...lon_64-53.html
|
||||
|
||||
Wat moet je op letten naar de toekomst toe:
Proc: Persoonlijke mening: koop Intel. - Begin 2004 komt Intel met de P4 Prescot (socket 478) die geïntroduceerd zal worden op 0.13 micron en dan zal overgaan op 0.09 micron. - In 2005 komt Intel met de Tejas die waarschijnlijk als de P5 op de markt zal komen. Tejas wordt geproduceerd op 0.09 micron, zal hoger geklokt worden en zal 64 bit instructies meekrijgen. Tejas krijgt een nieuw socket: de LGA met 775 contactpunten. De Tejas wordt voor Intel de nieuwe "hamer achter de deur", niet de Prescot. MoBo: Binnen afzienbare tijd wordt op moederborden de PCI Express geïntroduceerd. Deze slot zal in de eerste plaats de AGP poort gaan vervangen en later ook de gewone PCI gaan vervangen. Koop je nu een moederbord zonder PCI Express, dan weet je dat je bij een upgrade binnen een aantal jaar (lees: 3D-kaart), ook je mobo aan vervanging toe is. Knelpunt: er zijn nu nog geen mobo's met PCI Express, het is wachten tot Q2 van 2004. 3D: De NV40 van nVidia (de opvolger van de GF FX 5950 Ultra) is er een op zowel AGP als PCI Express. De NV42 die enkele maanden later volgt is exclusief PCI Express. ATI volgt hetzelfde schema. In 2004 verdwijnt het AGP-slot. RAM: DDR all the way! Nu al zonder problemen op 533MHz. Binnen korte tijd wordt DDRII geïntroduceerd. nVidia probeerde al een integratie van DDRII op de GF FX 5600, ... wat slecht af liep. Het is er, gewoon nog ff wachten op stabiliteit. HD De standaar is niet meer ATA maar SATA. Kies indien mogelijk voor RAID-O. RAID-O kan voor problemen zorgen als één van beide HD het laat afweten; dan ben je alle gegevens kwijt. Als een gewone HD het laat afweten, ... ben je ook alles kwijt. Hoewel de bottleneck voor de HD met SATA op 133 MB/s bijna weg is, is RAID-O met theoretische snelheden tot 266 MB/s nog beter, zeker voor videobewerking, gaming, ... Optisch Kies voor een DVD schrijver van het "+" formaat. Dit wordt zonder meer de toekomst en op een DVD gaat zo veel meer op dan op een CD. Kies wel voor een toestel dat 4X of 8X compatible is. Ik heb me zonet een nieuw systeem aangeschaft: P4 @ 3.2 GHz Asus P4C800 Delux Corsair 512MB DDR400 Asus GF FX 5900 Ultra 2x120 Gb op RAID-O over SATA SB Audigy 2 Plextor PX-708a DVD-writer Sony CD-RW/DVD combo drive Hercules Prophetview 920 Pro Enermax PFC Voeding Thermaltake Xaser III Lanfire Alles bij de goedkoopste dealer besteld (tot in Breda toe) en zelf in elkaar gestoken. Dat viel allemaal goed mee in prijs, en kwam zelf €1000 goedkoper uit dan m'n vorige systeem. Alles hangt natuurlijk af van het budget, maar met eender welke som, kan je op PC vlak toveren.
![]() Last edited by TiBo; 06-12-2003 at 13:50. |
|
||||
|
||||
In de nieuwe pc magazine staat een heel uitgebreide test met de 64bit processors, en lijken wel een groot stuk sneller te zijn dan hun 32bit voorgangers. Wetende dat zowat alle productontwikkelaars bezig zijn met het maken van 64bit-patches (voor photshop 7 is er al 1).
Het hangt er ook wat vanaf waarvor ge hem gebruikt hé, als ge gaat voor een systeem dat veel programmatietaal moet verwerken, zoals databanken enzo (veel IF AND THEN...) kunt ge beter opteren voor de 64bit, wilt ge liever een stabiel systeem voor "normaal" pc gebruik kunt ge u mss beter richten tot intel. Staar u ook vooral niet blind op clocksnelheden, er zijn andere dingen in dee CPU die minstens even belangrijk zijn...
|
||||
|
||||
Hmm,blijkbaar geeft iedereen mij dezelfde raad: wachten.
Dan gaan we wachten ![]() Kwestie van update, zat ik dan te denken aan een nieuwe case, om het geheel wat minder saai te maken. Mijn oog viel hierbij op de Xaser II A5000A Plus (zie afbeelding) daar zit wel geen voeding bij, dus die moet ik nog bijkopen. Ik heb eens op de site gekeken waar ik hem eventueel zou kopen, en daar staat van dezelfde fabrikant (thermaltake), slechts 1 voeding. Een klet van 420W, die €90 moet kosten. Ben ik niet beter af met een standaardvoeding van 350W, die slechts de helft van de prijs kost, of zou ik zeker moeten spelen met de voeding van 420, want bij de case worden nog een 4 koelers bijgeleverd? ![]() ![]()
|
||||
|
||||
Bwa een 350 dat kan ook al redelijk wat trekken. Ik heb hier ook maar 350 (aopen supersilent) zitten en ik heb eraan hangen: Een SATA schijf, DVD lezer, CDRW, diskettespeler, live drive, 3 80 mm fans 2500 rpm, 1 120 mm fan en de pomp van mijn waterkoeling. Daarbuiten ook nog een blauw neonlampke maar dat trekt niet zoveel. En niet de minste problemen...
FF
|
||||
|
||||
Quote:
Zijn er nog andere voordelen aan een andere case dan een iets moderner uiterlijk?
|
||||
|
||||
Kijk wel ff het merk van die voeding na ..... 350 watt-voeding ... ok .....
Koop zeker en vast een kwaliteits-exemplaar - zalman - enermax - antec/chieftec - .... liever een goeie 350-watt voeding dan een chinees no-name rommeltje van 400 watt. JE voeding bepaalt 70% van de stabiliteit van je PC
|
||||
|
||||
Daar ben ik het toch niet helemaal mee eens hoor. 70% wordt volgens mij bepaalt door het moederbord en een goede koeling. Mijn ervaring is dat voedingen niets met stabiliteit te zien hebben. Ofwel kan ze genoeg stroom trekken en marcheert alles perfect, ofwel brand ze (of bij een betere de zekering) door en werkt er niets meer. Ik heb hier al athlons XP zitten trekken op 235 watt voedingskes, met 2 cdspelers en 2 HD's. Da marcheerde zonder problemen en blijft gaan. En die voeding daar staat zelfs geen merk op. En crashen heb ik nergens geen problemen mee...
FF
|
||||
|
||||
lees zelf ff de test na
![]() Er zit wel degelijk veel verschil tussen voedingen ... Misschien heb ik het een beetje ongelukkig verwoordt dmv "no-name". Ik wil zeker niet gezegd hebben dat alle budget-voedingen rommeltjes zijn ....
|
||||
|
||||
Ik heb deze case
Thermaltake Xaser III - Lanfire (midicase) ![]() met deze voeding ![]() 460 Watt Active Pro EG465AX-VE(W)(FCA) - ATX - Active PFC, FCA - 460Watt - manual fanspeed control Works like a charm! Heb veel cases gezien, ... maar Thermaltake stak er voor mij toch bovenuit. Chieftec is niet slecht, Aopen (mijn vorige case) is mainstream.
![]() Last edited by TiBo; 06-12-2003 at 13:53. |
|
||||
|
||||
Enkele maanden na datum heb ik dan toch de volgende stukken besteld:
Moederbord: ASUS A7N8X-X DDR400 - Lan - Sound CPU: AMD Athlon XP 2600+ CPU (333/1917 Mhz) - Barton VGA: ATI Radeon 9800 Sapphire Pro - 128 DDR 8x TV/DVI Dit alles voor nog geen €450. De grootste brok word ingenomen door de Radeon, maar het is nu éénmaal één van de beste kaarten van het moment voor een aanvaardbare prijs.
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|