De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 11-04-2006, 14:17
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Gent
Posts: 660
Nabeschouwing Belcar First Race: Belcar Original

Corvettes buiten categorie

Wat door verschillende kanalen werd voorspeld is uitgekomen. De Corvettes van GLPK en SRT hebben alle tegenstand op een hoopje gereden. Kumpen-Longin pakten met een zéér scherpe 2’15”203 in de slotfase van de tweede chronosessie de pole en waren zodoende een halve seconde vlugger dan het exemplaar van Hart-Bleekemolen. De Marcos van Goossens-Van Dongen volgde reeds op méér dan 5” terwijl de PSI-Porsche van Maes-Mollekens zelfs een dikke 7” moest prijsgeven. De broers Wauters sloten de top 5 af met een verschil van een kleine 11 seconden.

De concurrentie werd meteen met de neus op feiten geduwd. Als de RACB Sport niet ingrijpt liggen de Porsches biturbo, inclusief PSI Experience nu reeds uitgeteld knock-out in de hoek van de ring. En dat is het laatste wat de organisatie, teams en zelfs de concurrentie wenst. Volgens latere winnaar Kumpen is het toepassen van de FIA-reglementering een goede zaak voor wagens die momenteel daadwerkelijk aktief zijn in deze discipline. Ook volgens teammaat Longin mocht men niet raken aan de configuratie 2005 van de Porsches biturbo. Zodoende was er méér strijd vooraan in het peloton.

Ook tijdens de wedstrijd spurtten beide Corvettes weg van de rest. Van een echt duel voor de eerste plaats kunnen we echter niet spreken. Kumpen sloop langzaam weg van Bleekemolen tot 27” tijdens de pilotenwissel rond halfkoers. Ook in de pits was de crew van GLPK 14” sneller. Bert Longin kon het verschil nog verder uitdiepen tot 1’12” aan de geblokte vlag. De SRT-Corvette moest het reeds in de eerste ronde stellen zonder servo. Volgens Bleekemolen en Hart geen excuus voor de tweede plaats, maar de defecte servo zorgde in bepaalde situaties toch volgens de betrokken piloten voor enig tijdsverlies. Zonder dit probleem zou het verschil met GLPK merkelijk minder zijn. Maar voor de rest had het Nederlandse duo niets dan lof voor het team van Patrick Selleslagh die terug een zéér competitieve Corvette voorschotelde en evolueerde richting FIA GT. De rest van het peloton, inclusief PSI en Eurotech, werd door de beide Corvettes reeds na 45 minuten wedstrijd op minstens één ronde gereden. Voor de laagste podiumtrede was het een strijd tussen de PSI-Porsche biturbo van Maes-Mollekens en de Eurotech-Marcos LM600 van Goossens-Van Dongen. Maes kon lang de Marcos voorblijven, maar moest net voor de pilotenwissel toch passen tegen het Nederlandse monster. Bij Eurotech hebben ze op acht weken tijd een wagen ontwikkeld die nu reeds op het podium staat. Een sterk staaltje. Op wat remproblemen na reed de Marcos LM600 een feilloze wedstrijd. Maar zowel teambaas Wim Noorman als Marc Goossens zijn het eens dat er nog progressie mogelijk is. Er ligt een snellere motor te wachten in de rekken, maar deze zal pas in het vooronder worden geplaatst na verder testwerk en afstelling van de wagen. Maar het potentieel is aanwezig en de Marcos gaat ongetwijfeld nog groeien en sneller worden. Een spijtige zaak was het feit dat de broers Wauters iets na halfkoers uitvielen met een lekke radiator op een moment dat ze een mooie vijfde positie stevig in handen hadden. Ook voor de broers Thiers werd het een baalweekend. Tijdens de vrije trainingen parkeerde Kurt de PSI-Porsche op de Raidillon in de muur. Dan maar de ex GTB-Porsche van stal gehaald om zoveel mogelijk punten te scoren. Maar reeds na twee ronden brak een riem en mocht ze terug inpakken.

In Klasse 2 konden Penders-Lamot lang de leiding houden tot de versnellingsbak het begaf en ze de koppositie moesten afgeven aan de BMW V8 van Severich-Josten. Deze won uiteindelijk het pleit voor de Viper van Grouwels-Grouwels en de AD Sport-Porsche 993 van Schreurs-Daniels die een dag eerder reeds zegevierde in de Belcar Endurance Cup. Een Hitchcock-thriller volgens Schreurs. De benzinetank was volledig leeg en de wagen kwam in vrije loop over de finish. Geen Ferrari van Daikin aan de start nadat Caroline Grifnée de Italiaanse bolide tijdens de trainingen op de Raidillon in de muur plantte. Ook Van Craeynest-Leest (versnellingsbak) en Kenis-De Keersmaecker haalden de finish niet. De Mosler is nog niet klaar en G&A Racing kwam aandraven met de bloedmooie BMW 130i. Maar ondanks uitstekende testsessies was het de Murphy die de wet dicteerde. Eerst ging de achterbrug stuk tijdens de trainingen en vervolgens brak tijdens de wedstrijd de versnellingspook af.

In Klasse 3 kregen we een spannende strijd voorgeschoteld tussen de Porsches GT3 van Haane-Meert, Van Rossem-Bouvy, Mattheus-Boden en Van Hover-Döring. Haane kon lang de leiding houden, maar na de pilotenwissel kwam Bouvy sterk opzetten. Fred Bull moest op twee ronden van het einde nog komen pitten voor een ‘splash and dash’ en verloor zodoende de leiding aan Mattheus-Boden die aan de meet amper 6” overhielden op ploegmaten Van Hover-Döring. Van Rossem-Bouvy werden derde voor Haane-Meert. Bert Van Rossem zat na de wedstrijd in zak en as. “Ik vertrok op de kwalificatiebanden waarmee Fred naar de pole reed in Klasse 3. Na een half uur wedstrijd was de wagen bijna onbestuurbaar geworden en vroeg ik voor een snelle pilotenwissel. Men heeft me enkele ronden te vroeg binnengeroepen waardoor Fred zijn stint niet kon afwerken met een volle tank. Een zware inschattingsfout die we nu duur betalen. De overwinning was een feit”, aldus een ontgoochelde Bert Van Rossem die vanaf de volgende wedstrijd met Bouvy richting Klasse 2 gaat met een Porsche 996 RSR. Het team van Speedlover ging met Mattheus-Boden en Van Hover-Döring dankbaar met de bloemen lopen. Nadat First Motorsport met Haane-Meert het eerste uur de wedstrijd domineerde werd de bandenslijtage en een haperende schakelbak hen op het einde fataal en zakten ze naar de vierde plaats. In ieder geval is de Klasse 3 een schot in de roos en leunen de rondetijden van de verschillende Porsches GT3 Supercup zéér dicht bij elkaar aan. Niet minder dan vier Porsches uit de Klasse 3 eindigen binnen de top 10. Een spijtige zaak tijdens de seizoensopener was dat de BMW van Joosen-Vroman niet klaar raakte en het exemplaar van Broodcooren-De Coster niet wegraakte op de startgrid.

De volledige uitslag en de tussenstanden zijn te vinden op www.belcar.com. Ook de foto’s op de site kunnen in hoge resolutie worden aangevraagd via info@belcar.com
Reply With Quote
  #2  
Old 11-04-2006, 21:02
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by P De Sonville
Als de RACB Sport niet ingrijpt liggen de Porsches biturbo, inclusief PSI Experience nu reeds uitgeteld knock-out in de hoek van de ring. En dat is het laatste wat de organisatie, teams en zelfs de concurrentie wenst.
Doet de RACB dat niet voor race 2 dan weten we waar we aan toe zijn

Quote:
Originally Posted by P De Sonville
Deze won uiteindelijk het pleit voor de Viper van Grouwels-Grouwels en de AD Sport-Porsche 993 van Schreurs-Daniels die een dag eerder reeds zegevierde in de Belcar Endurance Cup. Een Hitchcock-thriller volgens Schreurs.
Dat was me al opgevallen........en dacht, hier klopt iets niet. Met één wagen zowel de Belcar Original als de Belcar Endurance. FF snuffelen in de reglementen en we hebben het antwoord gevonden

Quote:
11.6 Een wagen die in Mediagroep Van Dyck Belcar 2006 is ingeschreven, mag gedurende eenzelfde meeting niet deelnemen aan andere trainingen, warm-ups of wedstrijden, tenzij na schriftelijke aanvraag en goedkeuring door de Koersdirecteur. Deze aanvraag moet minstens 10 dagen voor de betreffende meeting aan de promotor gericht worden.

Sportief reglement 2006, Belcar Original
Case closed.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #3  
Old 11-04-2006, 22:10
MichelRacing MichelRacing is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2005
Location: Nederland
Posts: 169
Volgens mij hebben ze 's nachts de motor van de Porsche ook geswitcht, namelijk in de BEC had hij atmosferische 993 motor en in de Belcar Original een turbo motor, ik dacht dit te zien aan de vlammen die telkens uit de uitlaat kwamen, bij terugschakelen.
Reply With Quote
  #4  
Old 12-04-2006, 00:45
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!
 
Join Date: Apr 2003
Location: TONGEREN
Posts: 1,087
Quote:
Originally Posted by Mark
Doet de RACB dat niet voor race 2 dan weten we waar we aan toe zijn
Dat is nu het hete hangijzer. Ik vraag mij af in welke mate 'les messieurs du RACB' bereid zijn om in te grijpen. Het is algemeen geweten dat niet iedereen in 'Bruxelles' de Belcar een warm hart toedraagt.
Als men nu echter niet ingrijpt, is het wel overduidelijk dat er binnen de RACB met een geheime agenda gewerkt wordt. En je kan er donder op zeggen dat er vanuit BTCS-hoek druk gelobbyed wordt om toch maar niet in te grijpen. Het spreekwoord zegt immers dat "de ene zijn dood, de andere zijn brood" is.
Reply With Quote
  #5  
Old 12-04-2006, 11:51
GT2-R's Avatar
GT2-R GT2-R is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2005
Location: Heusden-Zolder
Posts: 1,345
Quote:
Originally Posted by Baron
En je kan er donder op zeggen dat er vanuit BTCS-hoek druk gelobbyed wordt om toch maar niet in te grijpen. Het spreekwoord zegt immers dat "de ene zijn dood, de andere zijn brood" is.
Hoewel ik geen echte BTCS-fan ben geloof ik toch dat er geen strijd is tussen belcar en BTCS maar enkel tussen de belcar en de RACB. Maar als ze het niet gaan veranderen dan vrees ik dat je gelijk hebt...

Greets, Dr. Jozz
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 12-04-2006, 16:22
Jawaddeman's Avatar
Jawaddeman Jawaddeman is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: Antwerpen
Posts: 269
Quote:
Originally Posted by MichelRacing
Volgens mij hebben ze 's nachts de motor van de Porsche ook geswitcht, namelijk in de BEC had hij atmosferische 993 motor en in de Belcar Original een turbo motor, ik dacht dit te zien aan de vlammen die telkens uit de uitlaat kwamen, bij terugschakelen.

Niets van aan... zelfde motor...
Reply With Quote
  #7  
Old 12-04-2006, 19:02
MichelRacing MichelRacing is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jan 2005
Location: Nederland
Posts: 169
Dankjewel voor informatie Jawaddeman. Weet jij toevallig of AD-Sport ook nog die 993 GT2 met GT2 motor heeft? Ben eventueel geinteresseerd in die wagen, maar hij staat niet meer aangeboden op AD site en aangezien u nogal in nauw contact staat met AD-Sport, vraag ik het aan u.
Reply With Quote
  #8  
Old 12-04-2006, 22:46
Jawaddeman's Avatar
Jawaddeman Jawaddeman is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2005
Location: Antwerpen
Posts: 269
Quote:
Originally Posted by MichelRacing
Dankjewel voor informatie Jawaddeman. Weet jij toevallig of AD-Sport ook nog die 993 GT2 met GT2 motor heeft? Ben eventueel geinteresseerd in die wagen, maar hij staat niet meer aangeboden op AD site en aangezien u nogal in nauw contact staat met AD-Sport, vraag ik het aan u.
kijk even op de website www.ad-sport.be, daar vind je de twee resterende 993 die ze nog bezitten, momenteel zit in geen van beide een gt2 motor, maar ik denk dat ze er nog wel eentje liggen hebben, en Albert zal die er voor jou met veel plezier insteken...

Groetjes
Reply With Quote
  #9  
Old 18-04-2006, 00:29
tommy84 tommy84 is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2006
Location: Huenfelden; Germany
Posts: 32
Are there any news on the condition of the Daikin Ferrari 360?

The car was in a really bad shape and they even didn't try to repair it.

Will we see it again at the Home Race?

I trust in you Daikin guys and girls. Do it again like with the Mini
__________________
www.endurance-fans.de
Home of those crazy germans
Reply With Quote
  #10  
Old 18-04-2006, 13:49
afond afond is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 13
Quote:
Originally Posted by tommy84
Are there any news on the condition of the Daikin Ferrari 360?

The car was in a really bad shape and they even didn't try to repair it.

Will we see it again at the Home Race?

I trust in you Daikin guys and girls. Do it again like with the Mini
'Daikin' Ferrari became 'Monroe' Ferrari last weekend for Btcs race. bodywork seemed ok but they had some mechanical problems....not easy to race a Ferrari
Reply With Quote
  #11  
Old 18-04-2006, 16:05
Henning Henning is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2006
Location: Wuppertal & Iserlohn
Posts: 46
Quote:
...not easy to race a Ferrari
especially for women
Reply With Quote
  #12  
Old 18-04-2006, 17:02
Belle's Avatar
Belle Belle is offline
British Racing Green
 
Join Date: May 2004
Location: Merendree (Nevele)
Posts: 2,207
Quote:
Originally Posted by Henning
especially for women
Should I take this personal?
__________________
goossens :: lamy :: ortelli :: palttala

www.born2race.be www.bokkenrijders.net
Reply With Quote
  #13  
Old 18-04-2006, 22:34
Nicki_Mks's Avatar
Nicki_Mks Nicki_Mks is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: May 2004
Location: Vilvoorde
Posts: 752
Quote:
Originally Posted by tommy84
Do it again like with the Mini
No please don't do it again like with the Mini! Back then Vanina totaled another car with her...
Reply With Quote
  #14  
Old 18-04-2006, 22:44
afond afond is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 13
Quote:
Originally Posted by Henning
especially for women
sorry guys, i was talking about running these kind of cars....
Reply With Quote
  #15  
Old 19-04-2006, 17:29
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Aug 2003
Location: Beersel
Posts: 2,866
voor geďntresseerden: http://pitstoptv.belbone.be/nieuwsbe...p?newsid=11369


de uitgebreide samenvatting van pitstop.tv ook voor niet Belgacom-klanten
__________________
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 14:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.