De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 22-04-2007, 19:35
GT2-R's Avatar
GT2-R GT2-R is offline
De Paddock Regular

Normtijd voor pitstops???

Quote:
Het is niet ondenkbaar dat er binnenkort een normtijd komt voor pitstops in de Belcar. Enkele teams waren op het snelle Donington duidelijk benadeeld bij de tankbeurt en vragen nu dat er ingegrepen wordt.
BRON: WWW.PITSTOP.TV

Ik vind het toch maar een raar idee. De Viper- en AM-teams klagen dat hun wagens meer verbruiken dan de concurrentie en dat daardoor hun pitstops langer duren. Daarom zou er miss een nivellering in de pits komen. Ik vraag mij echter af waarom PK Carsport er dan wel in slaagt de Corvette in 33s vol te tanken. Bij mijn weten is de ZO6 GT3 toch een benzinezuiper...
Old 22-04-2007, 19:50
guntha's Avatar
guntha guntha is offline
De Paddock Regular

Ik denk dat dit jaar nog veel commentaar gaat komen op vanalles. Dit vind ik dus een absurt idee van een normtijd voor pitstops. PK kan zo snel zijn door de ervaring die zij hebben op professioneel vlak bij pitstops. Het zou mij niet verbasen als daar mensen de pitstop verzorgen die dat ook bij de FIA GT doen. Maarja dat is nog geen excuus voor de andere teams. Ik hoop dat de regel er niet door komt, hij komt nog al lomp over.
Old 22-04-2007, 19:51
Neo-242's Avatar
Neo-242 Neo-242 is offline
De Paddock Regular

In principe heeft men wel gelijk. Als het GT3 concept compleet gebaseerd is op het gelijkwaardig maken van auto's, dan moet men die lijn doortrekken wat betreft benzineverbruik. Ik ben sowieso nooit te vinden geweest voor het concept van de pitstop. Dit beïnvloedt een wedstrijd altijd en maakt het vaak moeilijker voor de toeschouwer ter plaatse om de wedstrijd te volgen. Het gebeurt al te vaak dat een positie beslist wordt met de stops.
Reply With Quote
Old 22-04-2007, 20:13
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

het verschil dat PK maakt ligt echt niet alleen aan het verbruik ze, het is bijna een halve minuut sneller dan de anderen
Old 22-04-2007, 20:51
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Van Campenhout: “Ik chronometreer inderdaad enkele pitstops om te zien of we daar ook naar een nivellering moeten gaan. Dat wordt evenwel een moeilijke discussie, want eventueel een normtijd opleggen voor de pitstops gaat toch wat in tegen de geest van de Belcar.”
Welke geest van de Belcar? We zien in 2007 een SRO GT3 kampioenschap dat helemaal niets te maken heeft met de oude Belcar en zijn voorganger de Carglass-cup. De mix van eigen gebouwde wagens in Toerisme en GT is helemaal verdwenen. Normtijden voor de huidige klasse 3 passen dan wel in de geest van de Belcar? Dacht het niet

M.b.t. nivellering van de pitstops? Ja en nee
- Verschil in tijd door de verschillende hoeveelheden brandstof die getankt moeten worden ivm een hoger/lager verbruik door de verschillende wagens? Ja, graag nivellering toepassen. M.a.w. per Belcarwedstijd van 125 minuten een soort standaard hoeveelheid benzine bepalen. Gulzige wagens compenseren bij de pitstops, op zuinige wagens een handicap toepassen. Als ze dat voor de snelheid doen, dan ook hiervoor.
- Verschil in tijd door een goede pitcrew? Nee, geen nivellering toepassen. Moeten die andere teams maar meer oefenen en proberen hun mensen te behouden voor meerdere jaren. Bij PK Carsport zie ik al jaren dezelfde gezichten in de pits rondlopen.
- Verschil in tijd door een verschil in kwaliteit/snelheid van de tank-installaties? Ja, graag nivellering toepassen of reglementair vastleggen dat er bijv. maximaal 1 l/s per seconde getankt mag worden. Anders wint het team met het grootste budget hier de meeste tijd door de beste tankinstallatie te kopen.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 23-04-2007, 09:29
JorritVD's Avatar
JorritVD JorritVD is offline
De Paddock Regular

Ik denk dat ze wel beter een normtijd en extra ballast tijd bij pitstops moeten invoeren net zo bij de Dutch Supercar Challenge.
Want extra ballast op een lichtere porsche heeft meer effect dan bijv. of een zware Viper.
Reply With Quote
Old 23-04-2007, 12:52
ikin ikin is offline
De Paddock Rookie

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
- Verschil in tijd door een verschil in kwaliteit/snelheid van de tank-installaties? Ja, graag nivellering toepassen of reglementair vastleggen dat er bijv. maximaal 1 l/s per seconde getankt mag worden. Anders wint het team met het grootste budget hier de meeste tijd door de beste tankinstallatie te kopen.

tanktorens moeten conform zijn aan bepaalde FIA regulations, en die bepalen een bepaalde restrictor, etc etc..

De reglementaire tanktorens zijn dus allemaal evenwaardig in principe.
Old 23-04-2007, 16:57
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

wat betreft die normtijd voor pitstops denk ik dat men niet anders kan naar de toekomst toe.
De FIA GT3 is gebaseerd op een kampioenschap van 2x 1 uur wadstrijd.
Dus de wagens worden gebouwd en vrijheden gegeven zodat ze met 100 liter 1 uur kunnen rijden. Enkel de Porsche is zuiniger (omdat het de enige 6 cilinder is tov de 8 of 10 cilinders). Nu wordt het reglement zo gemaakt dat de wagens allemaal binnen de seconde moeten kunnen rijden op het circuit.
Dus als we nu races gaan rijden van 125 minuten dan moet deze denkwijze over de hele race worden uitgestreken.
Dus een wagen die slechts 30 seconden tankt (met een plastic bus dan nog) komt na de steeds met een ruime voorsprong weer op de baan. En aangezien deze wagen dus even snel moet zijn (via de afstellingen van Bouchut) is er dus een oneerlijke strijd.
De Vipers (waar hard mee gereden wordt dan toch) moesten zelfs benzien komen bijhalen voor de laatste 5 minuten...
Dus zeker op Spa wordt deze wagen buiten spel gezet...

Andere oplossing is de wagens slechts 1u55' te laten rijden, zodat een tweede pitstop uitgeschakeld wordt.

Ook zou een pitstop van 60sec een veilig gevolg hebben. Nu rijden er elke race wel enkele piloten rond wiens HANS of gordels niet 100% goed zitten door het snel proberen te zijn...
Old 23-04-2007, 18:01
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular

Me dunkt gaat GT3 over een 'balance of power' en niet over een 'strength of the team'. In het verleden, toen bvb een Porsche 964 tegen een Ford 2.0 streed, hoorde je niemand klagen, en zeker niet zagen. Iedereen wist op voorhand wie de sterkste was, niemand was aan het klagen/zagen, de rijders amuseerden zich, idem voor de mechaniekers en het publiek.

Nu het geld de wereld regeert, staat iedereen op zijn achterste poten als er iemand sneller is... Of sommige piloten nu intrensiek sneller zijn, of sommige teams meer ervaring hebben, of sommige mechaniekers sneller/beter zijn dan anderen: dat wordt allemaal niet meer naar waarde geschat. Spijtig. Die mensen hun inbreng is namelijk zeer belangrijk en maakt nu net het verschil. In het (nabije) verleden was dit respect er wel degelijk, toen lagen teams ook wel eens overhoop, maar de factor 'respect' bestond toen nog.

SRO doet al een zeer belangrijke inspanning om het deelnemersveld te nivelleren, maar je kan van hen toch niet verwachten dat ze de goede kwaliteiten van sommige rijders/teams/mechaniekers/entourages aan banden gaan leggen in wat ooit (tot één jaar geleden) het meest 'open' kampioenschap was? Indien bepaalden dit toch verwachten dan moet de naam 'Belcar' geschrapt worden en dan schrappen we meteen ook maar de Carglass Cup en de BBL Cup en the 'good old Belcar' uit ons autosportverleden .

Oh ja, wat het woordje 'cup' betreft, zoals hierboven gebruikt: als iedereen toch zo 'gelijk' moet zijn, laten we dan meteen het Belcar Kampioenschap gelijk schakelen met een 'Cup' kampioenschap, waar maar één merk aanwezig is. Zelfde merk, zelfde wagen, zelfde configuratie, zelfde 'alles'. En als toch alles hetzelfde moet zijn: dan heb je slechts één piloot nodig, die afwisselend een chronoronde rijdt, telkens met een wagen van een ander team! In de openbare meningsuiting zou dit sterk naar een dictatuur neigen, om nog maar niet over communistische principes te spreken. In de hedendaagse autosport zouden sommigen dit normaal vinden? Waar gaan we heen? Gaan we de Berlijnse Muur optrekken, deze keer in Belcar?

Het is (m.i.) iets wat we hier dus best kunnen missen, zeker in onze geliefkoosde sport. Toch zouden ook in een dergelijk systeem de klagers & zagers grotendeels dezelfden zijn... SRO bewandelt hier mijn inziens de goede weg: er is een democratie, waar wetten (reglementen) geschreven zijn en waar openheid is voor de massa (openheid van de reglementen). Waar ook geluisterd wordt naar het 'volk'. En als er al eens een foutje gemaakt wordt: vergeet niet dat SRO Belgium een zeer jonge organisatie is, die met een minimale bezetting toch het maximale realiseert ! Ja, alles is voor verbetering vatbaar, ik spreek dat zeker niet tegen...

Of zoals J.P. Van Rossem destijds zei (en schreef): " 't is verdomme toch Godgeklaagd in onze wereld..."

Kort samengevat: minder klagen en zagen, meer werken en meer 'gaaz geveuh' geven (al ben ik er persoonlijk van overtuigd dat vele teams uit de (respectvolle) 'tweede rij' fantastisch werk leveren, hoedje af ).

Mvg,
Dries DS

Last edited by Dries DS; 23-04-2007 at 18:12.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules