![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Persbericht Circuit Zolder/Spa Euro race deel1
Spa Euro Race
Mediagroup Van Dyck Belcar GLPK-Viper beste in bloedstollende finale Wie beweert dat uithoudingswedstrijden een saaie bedoening zijn, zal na de 4 urenwedstrijd van de Mediagroup Van Dyck Belcar tijdens de Spa Euro Race zijn mening grondig moeten herzien. Reeds van bij het startschot ging de vlam in de pan. In elke Divisie en/of Klasse werd zwaar slag geleverd. In ieder geval, de Spa Euro Race werd geen gezondheidswandeling voor het Belcarpeloton. Voor de derde maal op rij stond de SRT-Corvette van Lamot/Goossens op de pole. Alleen was het verschil met de rest van de topwagens in Francorchamps kleiner dan in Zolder. Marc Goossens werd in een supersnelle ronde wel even opgehouden in de Busstop door twee tragere deelnemers. Met een tijd van 2’18”289 bleef de Corvette 15/100 sec onder de tijd van de GLPK-Viper die op zijn beurt 4/10 sneller was dan de PSI-Porsche van Palttala/Van Sande. Kuismanen moest met zijn Viper reeds anderhalve seconde prijsgeven, terwijl Vosse/Bouvy met een haperende motor als vijfde op de startgrid stonden. Net voor Hezemans/Hart, Menten/Verbergt (AD Sport), Couwberghs/Van De Haterd (RTM) en dan pas de Schnitzer-BMW van Lamy/Mollekens/Priaulx. RS Racing (Maes/Verbist/Tanghe) maakte de top 10 rond. Met een 11de chrono bleek de Gillet Vertigo van Kuppens/Ugeux opnieuw de snelste GTB voor de Porsches GT3-RS van de broers Thiers en Lambert/Lefort en de Ultima van Qvick/Geoffroy. De Schnitzer-BMW GTR van BMW Motorsport zal waarschijnlijk menig toeschouwer hebben ontgoocheld na een 9de tijd op méér dan zes seconden van de pole. Het officiële fabrieksteam had ook zijn kopzorgen en tijdens de eerste trainingen staken elektronische problemen de kop op. Er werd dan tussen beide sessies van motor gewisseld. Tijdens de tweede chrono heeft men bewust niets geforceerd en het ritme gereden dat men in wedstrijdconfiguratie zou aanhouden. En achteraf bleek dit de juiste keuze. Tijdens het wedstrijdslot en in donkere en koude omstandigheden pitste Pedro Lamy zelfs nog een halve seconde af van de trainingstijd. Kenis/Severich (BMW V8) staken in Divisie Toerisme met kop en schouders boven de rest uit en bleven vier seconden onder de chrono van teamgenoten Smets/De Keersmaeker en de derde BMW V8 van Beliën/Jakobs/Cuyvers. Het Nederlandse trio Meyers/Broekmans/Euser waren de snelste trainers in Klasse TB voor de Engelsen Moore/Cox en het G&A duo Steinberg/Stevens, deze laatste terug van weggeweest. De Mondeo Silhouet van Radermecker/Muytjens/de Sordi trainde een drietal seconden sneller dan hun MI stalgenoten Duez/Chouvel (Jaguar Silhouet) en de BMW van Van Bellingen/Coenen/Leyssens, die nu trachten met hulp van expert Patrick Slaus de kloof met de krachtigere MI-bolides te dichten. Volgens Van Bellingen gaat het de goede richting uit, maar rest er nog véél werk. Vooral de motor komt een 40-tal paardjes tekort tegenover de exemplaren van MI, en ook op gebied van aërodynamica is er voor de BMW binnen de Belcarreglementen nog een ruime marge. Van Bellingen en Charly Lamm (Schnitzer) zijn geen onbekenden voor mekaar en we zagen hen dan ook druk onderhandelen over de nabije toekomst inzake het aanleveren van de desbetreffende krachtbron. Voor PSI was het een baalweekend. Na de trainingen werd de krachtbron van Bouvy/Vosse vervangen, maar reeds na enkele ronden wedstrijd moesten de winnaars van de Belcar&World Series terug richting pits. De motor maakte amper toeren. Uiteindelijk konden ze nog hun weg verderzetten, maar méér dan een 32ste plaats op 20 ronden van de winnaars zat er niet in voor de pionnen van het team van Christian Schumacher. Idem voor het tweede PSI-exemplaar van Palttala/Van Sande. Na een schitterend wedstrijdbegin lagen ze zelfs even aan de leiding, maar net nadat Leo het stuur van Markus overnam ging ook deze motor naar de eeuwige jachtvelden. Maar er vielen nog slachtoffers te noteren onder de toppers die in het wedstrijdbegin goed mee vooraan zaten. Menten/Verbergt werden eerst verraden door een platvoet om daarna een pak tijd te verliezen door een defecte waterdarm. Ook RTM sukkelde een gans weekend met kleine probleempjes. Dat weerhield hen echter niet om tijdens het eerste uur vlot met de kop mee te draaien alvorens de handdoek te moeten werpen met problemen aan de benzinepomp. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|