![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Persbericht Circuit Zolder Eifelrennen Divisie GT voorbeschouwing
De eerste voor de Chevy?
In het kader van de 1000 km of the Nürburgring, de tweede manche van de Le Mans Endurance Series (LMES) wordt komende zondag klokslag 14 uur de vierde manche van de Mediagroup Van Dyck Belcar op gang geschoten, de 4de in een kampioenschap over zeven wedstrijden. Door het feit dat er tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder (21 & 22 augustus) dubbele punten te verdienen zijn, zijn we na de Duitse uitstap dus aanbeland bij de helft van het totaal te behalen puntentotaal. De Eifelrennen worden dus cruciaal in de aanloop naar de tweede seizoenshelft. Het kruispunt in Mediagroup Van Dyck Belcar 2004. Want, wie in een confortabele situatie aan de Euphony 24 Uren van Zolder kan beginnen, kan zijn strategie tijdens deze aartsmoeilijke confrontatie afstemmen op de concurrentie. De dubbele punten worden immers toegekend na 6, 12 en 24 uren wedstrijd. Wie tijdens de Zolderse etmaalrace nog een scheve situatie wil rechtzetten, moet er vanaf de eerste meters invliegen. Het is de tweede maal dat de Belcarcaravaan zijn tenten opslaat in het Duitse Eifelgebergte. Maar een vergelijking maken met twee jaar geleden is niet mogelijk. Toen reed men op een verkorte versie van de Nürburgring, terwijl men komende zondag het volledige Grand Prix-circuit voor de wielen geschoven krijgt. Het ziet er in de kop van het gebeuren zéér gunstig uit voor de leidende GLPK-Viper van Kumpen/Longin. Met twee overwinningen en één tweede plaats zit het GLPK-duo stevig in het zadel betreffende de tussenstand in het kampioenschap. Zij kunnen dan ook een afwachtende houding aannemen komend weekend. Anthony Kumpen: “Uiteraard gaan we een afwachtende houding aannemen. Het kampioenschap primeert boven een overwinning, al sluiten we deze uiteraard nooit uit. Bert en ikzelf kennen de omloop perfect. We gaan trachten een perfecte set up te vinden en dit, gekoppeld aan het stilaan befaamde strategisch inzicht van het team, moet ons in staat stellen om terug mee vooraan te strijden. Het feit dat we ditmaal het volledige circuit kunnen benutten, spreekt in ons voordeel omdat er een paar héél snelle situaties in voorkomen. Al blijf ik erbij dat de Nürburgring vooral de Porsches goed moet liggen, zonder uiteraard de Corvette te vergeten. Want deze verwacht ik ook terug vooraan na de fantastische inhaalrace van Goossens in Francorchamps. Na de start zijn er een aantal korte situaties waarin de Vipers een onderstuurd karakter vertonen. Ideaal voor de Porsches om daarvan te profiteren. We testen momenteel nog steeds met de hydraulische ophanging, maar opteren voorlopig nog voor de configuratie waarmee we reden tijdens de Spa Euro Race. Toen monteerden we achteraan andere schokdempers, wat ons geen windeieren opleverde. Er zijn terug een handvol potentiële winnaars, en dat maakt het Belcarkampioenschap momenteel zo heerlijk. Opmerkelijk is wel dat we steeds de snellere blijken van onze merkgenoten die met jongere exemplaren rondrijden en dus op papier méér evoluties hebben, zoals een andere plaatsing van de motor met een betere gewichtsverdeling tot gevolg. Ik veronderstel dat men bij Hezemans met zoveel dingen tegelijk bezig is, dat er weinig tijd rest om véél testwerk te doen met de Viper van Hart”, besluit Anthony. Behaalt Marc Goossens straks zijn vierde pole op rij? Eindigt de SRT-Corvette eindelijk eens op het hoogste ereschavot? We vroegen het aan de meester zelf. Marc Goossens: “ Ik ben zéér tevreden dat we ditmaal over het ganse circuit beschikken. Het perfecte chassis van de Corvette is ideaal voor de zéér snelle vloeiende bochten die elkaar opvolgen. Er liggen ook een paar zware remzones die geknipt zijn voor de Corvette. Hopelijk kunnen we hierdoor het verschil met de Vipers en de Porsches bi-turbo wegwerken. De Vipers beschikken immers over méér vermogen dan de Corvette wat ons parten speelt bij het uitaccelereren, terwijl de topsnelheid van de beste Porsches hoger ligt dan de Corvette. Wat de korte situaties na de start betreft, kan ik de redenering van Anthony volgen. Zelfs met de GTB-Porsche van Penders moest ik destijds in dergelijke situaties weinig toegeven op de Vipers die toen het mooie weer maakten. Maar ik denk dat we met de Corvette in Francorchamps bewezen hebben dat we er staan en zéér competitief zijn. De safety car-procedures waren ons niet gunstig gezind waardoor ik tot tweemaal toe de gewonnen meters terug moest prijsgeven. En dat heeft ons hoogstwaarschijnlijk de overwinning gekost. De Nürburgring is een soort mix tussen Zolder en Francorchamps, en door het feit dat we voor beide circuits weinig veranderen aan de afstelling, zullen we voor de Eifelrennen hopelijk vrij vlug een ideale set up vinden. En hopelijk zal Dame Fortuna aan onze kant staan, want we hebben reeds ons deel van de pechkoek gekregen”, aldus de Gelenaar. De Viper van Hart/Hezemans, die twee seizoenen terug zowat alles won, staat nu in de kelder van het klassement. Ondanks het feit dat Toine Hezemans de snelste Vipers ter wereld in zijn atelier ineenknutselt, slagen ze er maar niet in om dit om te zetten in klinkende resultaten. Mike Hezemans: “ Het feit dat wij net zoals Kuismanen met een chassis anno 2002 rijden tegenover GLPK met een ’99 maakt volgens mij niets uit en geeft geen voordeel. De Vipers zijn momenteel uitgeëvolueerd. Nog méér evoluties maken het geheel te duur en te fragiel. Wij probeerden nog met een nieuwe voorkant, maar dat werkte niet. Tegenover twee jaar geleden is iedereen sneller geworden (ook GLPK) en is de concurrentie (Porsches, Corvette) gegroeid. Tegenover de andere Vipers draaien we tijdens de wedstrijden bijna dezelfde rondetijden. David Hart zette in Zolder telkens de kwalificatietijd, terwijl ik in Francorchamps geen ideale ronde vond om een deftige chrono op de tabellen te zetten. Tijdens de eerste race in Zolder was er de aanrijding met Koen Wauters. Op dat moment lagen we in winnende positie met een 50-tal seconden voor op de 2de. Deze wedstrijd hadden we nooit mogen verliezen. De tweede race in Zolder ging de schakelbak stuk en voor Francorchamps staken we een nieuwe krachtbron, maar toen gingen een 40-tal paardjes verloren door problemen met de kabelboom. Op de Nürburgring moeten we revanche kunnen nemen na onze pechreeks”, analyseert de snelle Nederlander het gebeuren. Maar zoals reeds gezegd zullen de Porsches terug voor de nodige oppositie zorgen. En dan denken we in de eerste plaats aan de bi-turbo-exemplaren van PSI, die met Bouvy/Vosse reeds één overwinning boekten en Palttala/Van Sande die tijdens de Spa Euro Race het wedstrijdbegin kleurden en zelfs even aan de leiding reden. Technische averij hielden beide wagens van het podium, maar tijdens de Eifelrennen zullen ze ongetwijfeld terug te vinden zijn in de voorste gelederen. Ook de beide wagens van AD Sport moeten gensters kunnen slaan op de Duitse omloop. In Francorchamps konden Menten/Verbergt zich samen met het RTM- exemplaar van Couwberghs/Van de Haterd makkelijk handhaven in de kopgroep, terwijl Wauters/Wauters met hun gloednieuwe wagen en enige aanpassing de geblokte vlag passeerden in 6de positie, als eerste Porsche. “Een lekke band en een ‘stop & go’ weerhielden ons om de vijfde plaats van Kuismanen af te snoepen”, stelt AD-baas Albert Vanierschot. “Maar los van de pech waarmee Menten/Verbergt kregen af te rekenen, zijn we best tevreden. De wagen van Koen en Kris is volledig nieuw en anders opgebouwd dan het vorige exemplaar. Vooral de motor geeft een winst van 80 pk en de ophanging is helemaal hertekend. Het feit dat de Porsches van PSI nog sneller zijn, ligt hem in het feit dat zij over de betere banden beschikken en met méér druk rijden. En méér druk betekent méér power. Wij opteren voor bedrijfszekerheid en willen ook het kostenplaatje drukken. Onze motoren moeten budgettair gezien langer meegaan dan de exemplaren van PSI. En wat wij uittesten op de eerste wagen, wordt dan ook op termijn ingebouwd in de andere. Wij gaan ook véél tactischer te werk”, aldus nog Albert Vanierschot. Niet te vergeten uiteraard is de tweede deelname van de officiële Schnitzer BMW GTR. Ditmaal met ouderdomsdeken maar immer snelle Hans-Joachim Stuck en de piepjonge Antonio Garcia in het kuipje. Maar of ze een vuist kunnen maken tegen het overige GT-geweld is de hamvraag. Het verschil van méér dan 100 pk tegenover de Vipers, Corvette en Porsches bi-turbo zal hoogstwaarschijnlijk niet worden overbrugd door het talent van de bemanning. Maar een plaats binnen de top 5 op hun thuisbasis zou niet echt een verrassing zijn. In de GTB-klasse wordt het gezien de snelheid van de omloop terug een titanenstrijd tussen de Porsches GT3-RS van de broers Thiers, het duo Lambert/Lefort en de Gillet Vertigo van Ugeux/Kuppens. Lambert/Lefort wonnen de eerste twee ontmoetingen op Circuit Zolder, terwijl de Thiersen zich de regelmatigste toonden tijdens de Spa Euro Race. En dit met de steeds sneller wordende Ultima’s van Theuws/Derdaele, Qvick/Geoffroy en de andere Porsches GT3 in de rol van scheidsrechter. Dan denken we vooral aan de exemplaren van Verhoeven/Döring (Speedlover), de Gastines/De Craene (Pino) en Dentant/Vancraeynest (Coast). Het exemplaar van Speedlover staat door zijn regelmaat 2de in de tussenstand, terwijl men bij Coast Racing na de vele tegenslagen reeds driemaal het podium aan hun neus zagen voorbijgaan. Van Herck zal ondertussen zijn Mazda RX7 wat beter op punt hebben, terwijl het deelnemersveld nog eens wordt aangedikt door de komst van First Motorsport met Jeuris/Haane in een Porsche GT3, waarmee Radermecker ooit deelnam aan de Porsche Supercup. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|