De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

View Poll Results: Het licht aan of uit tijdens de 24 uur van Zolder?
Ja, verlichting aan! 4 5.63%
Nee, verlichting uit! 32 45.07%
Ja, als coureur rij ik liever met baanverlichting.... 3 4.23%
Nee, als coureur rij ik liever zonder baanverlichting.... 8 11.27%
Ja, als toeschouwer kan ik het geheel dan beter dan volgen... 1 1.41%
Nee, als toeschouwer heb ik liever geen baanverlichting. Anders is het geen 24 uur..... 31 43.66%
Ja, verlichting aan. Dit maakt de koers veel veiliger. 3 4.23%
Nee, verlichting uit. Baanverlichting maakt de wedstrijd niet veiliger 4 5.63%
Nee, licht uit............baanverlichting past niet in het nieuwe groene karakter van de autosport. 3 4.23%
Anders..... 2 2.82%
Multiple Choice Poll. Voters: 71. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 05-03-2007, 00:43
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Wink Het licht aan of uit tijdens de 24 uur van Zolder?

Quote:
Onder leiding van Marc Wauters heeft men inmiddels een wielerschool geopend om aspirant wielrenners de kneepjes van het vak bij te brengen. Hierbij zinspeelde dhr De Jaeghere op het eventueel aanbrengen van verlichting langs het circuit. “Het zou mooi zijn om dit tijdens de 24 Uren te realiseren, maar ik denk dat ik nu nog te ver op de zaken vooruit loop”

http://www.autosport.nl/actueel/news...21&rubriek=int
De Jaeghere lijkt me een verstandige kerel, zie ook het interview op pitstop. Er liggen mooie plannen voor de toekomst. Oude geruchten omtrent de verlichting langs de baan duiken weer op i.v.m. de wielerschool van Wauters.

Verlichting, leuk en aardig............maar toch niet tijdens de 24 uur? Het donker inscheuren en er weer uitkomen tijdens de ochtendschemering is net een van de charmes van een 24-uurs wedstrijd. Voor licht langs het circuit zijn uiteraard meerdere voor- en nadelen te bedenken.

Persoonlijk ben ik dus tegen verlichting langs de baan, een 24 uur met licht langs de baan is geen 24 uur meer. Klinkt hier een roep om nostalgie?

Ok.....kan de nummertjes dan beter lezen maar daar zijn andere oplossingen voor te bedenken

Kleine bedenking: Waarom verlichting langs de baan? Voor een wielerschool? Als die mensen zo graag in het donker willen fietsen kunnen ze toch ook een lampje en dynamo monteren op die stalen rossen. Is nog goed ook.........hebben ze wat meer weerstand om te trainen Daarnaast trekt Zolder de groene kaart, dan is zo'n energie vretende baanverlichting tegenstrijdig aan dat beeld.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 05-03-2007 at 00:51.
Reply With Quote
Old 05-03-2007, 01:15
Nonkel Vroem Nonkel Vroem is offline
De Paddock Rookie

Mooi, en wie gaat dat betalen die elektriciteit......

1x raden......

startgeld 2008 gaat al zeker de hoogte in.
Reply With Quote
Old 05-03-2007, 02:52
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular

Ze moeten met hun fietsen van ons circuit blijven !
Wij racen toch ook niet op hun pistes ...

Dat rijdt zonder licht, zonder reflectoren, naast de fietspaden, maakt veelvuldig gebruik van de middenvinger als je er hen opmerkzaam op maakt en nu gaan ze ook nog Zolder de hunne maken.

Mark, je hebt een optie vergeten ... Verlichting OK, maar dan moeten de fietsers ook rijden tijdens de 24 uur.
Reply With Quote
Old 05-03-2007, 08:39
Thomaske Thomaske is offline
De Paddock Enthousiast

Pat, de fietsen zijn jaren lang al vaste klant op Circuit Zolder. Als ze er nu een school willen voor zetten, voor mij gaan probleem. Maar dan wel niet met het geld dat binnenkomt via de autosport.

Ikzelf heb gekozen voor de verlichting uit. Dit omdat anders het karakter van een 24 uren verdwijnt.

Mvg...
Reply With Quote
Old 05-03-2007, 13:20
Chauffeur Chauffeur is offline
De Paddock Regular

Daar gaat mijn voordeel in het donker

Mannen, mijn tijden worden trager, steekt ge het licht eens aan ...
Reply With Quote
Old 05-03-2007, 13:41
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Quote:
Originally Posted by Thomaske View Post
Pat, de fietsen zijn jaren lang al vaste klant op Circuit Zolder. Als ze er nu een school willen voor zetten, voor mij gaan probleem. Maar dan wel niet met het geld dat binnenkomt via de autosport.

Ikzelf heb gekozen voor de verlichting uit. Dit omdat anders het karakter van een 24 uren verdwijnt.

Hier kan ik me volledig bij aansluiten. Ik heb er geen enkel probleem mee dat die wielrenners ook gebruik maken van het circuit. Maar als die gasten verlichting willen rondom de baan, moeten ze wel zelf voor de financiering zorgen. Ik vrees dat men echter de inkomsten uit de gemotoriseerde sporten zal gaan gebruiken om die mannen toch hun zin te geven. Vergeet ook niet dat een zekere Steve Stevaert (de groen-rode rakker die men intussen tot gouverneur van Limburg heeft gebombardeerd) er sterk op aandringt om het circuit een meer multifunctionele bestemming te geven.

En wat die verlichting tijdens de 24 Uren betreft. Doe die lampen maar uit, jongens. Een echte 24 Uren wordt 's nachts in het donker gereden. Dat is voor mij één van de grote aantrekkingspunten van een etmaalrace.
Reply With Quote
Old 05-03-2007, 13:53
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Thomaske View Post

Mvg...

We kunnen misschien blij zijn dat die 'andere sporten' er zijn, zodat we ook nog wat (financiële) plaats vinden om een bepaalde autosport-politiek te vormen. Net zoals ook Thomas(ke) heb ik geen enkel probleem met de Wielerschool. Ik ben zelf 100% 'pro' wat betreft dit initiatief, dat overigens ook gesubsidieerd wordt.

Wat betreft die verlichting: een goede zaak voor de jonge wielrenners. Die kunnen dan immers ook een groot deel van het jaar 's avonds op een veilige manier gebruik maken van de omloop.

Maar die verlichting tijdens de donkere uren van een etmaalrace permanent 'aan' zetten: neen . Daarmee verkoopt men de traditionele ziel van een 24u race. Diezelfde verlichting gebruiken om bij eventuele nachtelijke interventies tot steun te zijn: ja! Want dat verhoogt op dat ogenblik de veiligheid van zowel de baancommissarissen als deze van de rijders. Hopelijk moet dit, in het kader van interventies, niet vaak gebruikt worden.

Mvg,
Dries DS
Reply With Quote
Old 05-03-2007, 14:11
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Dries DS View Post

Maar die verlichting tijdens de donkere uren van een etmaalrace permanent 'aan' zetten: neen . Daarmee verkoopt men de traditionele ziel van een 24u race. Diezelfde verlichting gebruiken om bij eventuele nachtelijke interventies tot steun te zijn: ja! Want dat verhoogt op dat ogenblik de veiligheid van zowel de baancommissarissen als deze van de rijders. Hopelijk moet dit, in het kader van interventies, niet vaak gebruikt worden.

Mvg,
Dries DS
Goed punt, ook ik ben faliekant tegen verlichting bij een 24uurs race, maar bij het opruimen van brokstukken zou het zeker bijdragen aan de veiligheid. Ten eerste geeft het de marshalls en rijders beter zicht op zaken, ten tweede kunnen de rijders al van veel verder zien dat er iets aan de hand is.
Reply With Quote
Old 05-03-2007, 14:52
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

Enkel bij interventies ze ontsteken lijkt me idd een zeer goed idee...
Old 05-03-2007, 14:55
Clubman Clubman is offline
De Paddock Regular

100% akkoord : alleen aan tijdens interventies.

Is wel niet super voor je nachtzicht, maar voor de veiligheid , zeker wel !
Reply With Quote
Old 05-03-2007, 16:17
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

lichten aan.
Dit jaar naar 24 uren van daytona geweest, daar is er ook verlichting.
Veel fijner voor het publiek omdat alle auto's herkenbaar zijn. Veiliger voor de marshals en de piloten.
Zou een grote verbetering zijn.
Old 05-03-2007, 16:36
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

"Anders" heb ik aangeklikt.

Voor mij geen verlichting, want waar moet ik als toeschouwer anders dit soort van foto's maken?

Dat ze in Amerika met de lichten aan rijden is prima, maar helaas (of juist joepie) zijn we geen Amerikanen. Het aspect verhoogd risico ivm veiligheid hoort nu eenmaal tot de eigenheid van iets wat 2x de klok rond gaat. Op een bepaald ogenblik wordt het donker... en dan moet ge uwe plan trekken. Kunt ge dat niet, dan moet ge daar wegblijven. Voila. Hoeveel mooie dingen zijn er onder de noemer "veiligheid" al niet de nek omgewrongen in onze maatschappij. Een aantal waren zeer zeker terecht, maar we moeten niet alles kapotreglementeren ook niet he.

- als ge niet durft rijden in het donker, kunt ge op die tijdstippen misschien beter uit de auto blijven
- als ge de koers niet meer kunt volgen omdat ge de auto's niet herkent, kruipt maar in uw slaapzakske
- interactieve verlichting naast de baan, waar je aparte gedeeltes in geval van averij kunt verlichten? Dàt zal pas een dure oplossing zijn...

Snap eigenlijk niet wat dit met al die fietsers te maken heeft. Eens geïnstalleerd zijn ze misschien van plan om de verlichting alle dagen te laten branden of wat? Dat zou pas een verspilling zijn... Bovendien, in een wielierschool... moeten de leerlingen daar niet op tijd naar bed? In de winter beperkte buitentrainingen (vraag maar een na bij de toeristen) en in de zomer licht tot 21 à 22.00 uur. Wat is die mannen hun probleem eigenlijk??
Reply With Quote
Old 05-03-2007, 21:19
GT2-R's Avatar
GT2-R GT2-R is offline
De Paddock Regular

Geef mij toch ook maar zonder lichten. Gewoon zoals was en hopelijk ook zal blijven. Het donker draagt toch bij tot het karakter van de 24-uren, nl een afvalrace. Wanneer het donker is wordt het kaf van het koren gescheiden. Een 24-uurs race moet gewoon in de duisternis verreden worden volgens mij. Maar voor interventies zou het zeker kunnen bijdragen tot de veiligheid.
Old 05-03-2007, 21:22
Integra's Avatar
Integra Integra is offline
De Paddock Regular

Op een circuit zoals Zolder verlichting zetten is nog niet zooo erg, maar op een circuit zoals Spa. Of het effectief aan de veiligheid bijdraagt, geen idee, dat antwoord laat ik over aan de piloten.
Old 05-03-2007, 22:40
dumy777 dumy777 is offline
De Paddock Rookie

als piloot is het in zolder soms zeer lastig om alles te zien zonder verlichting, en het zal minder ongevallen veroorzaken met verlichting
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules