|
#1
|
||||
|
||||
Modelbouwtips: Hoe verdun je veel te dikke clear parts?
Mijn probleem was 3-ledig: de voorruit van een model in opbouw bleek :
- meer dan 1 milimeter dik te zijn. Op zich is dat meestal geen probleem vermits je het model op een bepaald ogenblik dicht bouwt, maar in mijn geval moest het een cabrio worden ... - niet te passen in het meegeleverde frame, dat wél goed paste op de body. Dus moest de ruit een beetje verbogen worden, - de ruit was te groot voor het frame, en moest dus worden verzaagd in de juiste vorm. Alle 3 de problemen vragen in feite om dezelfde oplossing: bijschuren tot het wel goed is. Maar mag je dat zomaar met een clear part? Wanneer je een fout maakt is het onherroepelijk gedaan met je model. Het antwoord is: ja, waarom niet? Ik heb het net uitgetest op een onderdeel uit de scrapbox. Zo doe je het: 1. De situatie vlak vóór de ingreep: dit onderdeel meet 0,97 mm. We gaan proberen dat tot de helft te herleiden zonder aan kwaliteit in te boeten. 2. Hetzelfde onderdeel na een aanvaring met water en schuurpapier grit 600. Ik heb aan beide kanten van het onderdeel evenveel materiaal weggeschuurd. Zonder al te veel druk te zetten op het einde van de schuurbeurt, om te diepe krassen te vermijden en een zo egaal als mogelijk oppervlak te creëren. 3. Zoals je kan zien is er heel wat materiaal weggehaald: 0,47 mm! 4. Dan begint het egaliseren en polijsten van het oppervlak. De meest ruwe bramen worden weggehaald met schuurpapier 1000 wet and dry. 5. Daarna dezelfde oefening met 2000 wet and dry, steeds met zéér lichte druk op het schuurpapier om té diepe krassen zoveel mogelijk te vermijden.
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 08-12-2007 at 22:37. |
#2
|
||||
|
||||
6. We gaan verder met grit 3600:
7. Met grit 4000: 8. Met grit 6000: 9. Met grit 8000: 10. Met grit 12000:
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 08-12-2007 at 22:43. |
#3
|
||||
|
||||
11. Dan nog een behandeling met compound, de Fine:
12. en last but not least nog een compoundje Finish er over heen: 13. Het resultaat is dit: een mooi clear onderdeel dat niet hoeft onder te doen voor de standaard meegeleverde onderdelen. De doorzichtigheid is best OK en de vervorming is zelfs minder groot dan tevoren doordat het oppervlak nu beter ge-egaliseerd is. 14. En een meting van het onderdeel toont aan dat de hele na-behandeling nog eens 0,01 mm aan materiaal heeft weggehaald. We hebben het onderdeel letterlijk gehalveerd in dikte. Eveneens te onthouden uit deze tutorial: krassen op clear parts zijn niet langer meer een excuus om een model in de vuilbak te kieperen. Bouw ze!
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 08-12-2007 at 22:53. |
#4
|
||||
|
||||
Da's heel mooi, duidelijk en erg overzichtelijk uitgelegd.
Ik heb deze thread dan ook toegevoegd aan ons algemeen overzicht: Hints en Tips |
#5
|
|||
|
|||
waar haal ik die grit's ?
ik was al blij als een kind dat ik 2000 had ! |
#6
|
||||
|
||||
Bedankt Dominique voor de demo ikzelf wist niet dat dit kon met clear parts.
Grts Vinnie. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Te koop in de betere modelbouwzaak of makkelijk te vinden in internet-winkels.
__________________
Groetjes, Domi. |
#8
|
|||
|
|||
Hehe...
IK zie hier vooral topgewichtsbesparing in! Goed om te weten! G. |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Maar ge kunt natuurlijk altijd nog de concurrentie een proces aandoen als ze het ook toepassen. Gelijk de grote jongens bij de FIA
__________________
Groetjes, Domi. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 4 (0 members and 4 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|