De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > BSOT/ Belcar Sprint & Belcar Sprint Historic > BSOT
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 25-11-2011, 09:32
BSOT's Avatar
BSOT BSOT is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Jun 2007
Location: Belgium
Posts: 633
Persberichten Special Open Trophy 2012

Piloten en teams hebben toekomst zelf bepaald

Voor Belgian Race Invest, de promotor van de BeNeLux Special Open Trophy, het kampioenschap voor open wagens en prototypes, kondigt 2012 zich alvast ambitieus aan. Tijdens de Finale Races in Assen staken alle teams en piloten de koppen bij elkaar om zo tot een format te komen waar iedereen zich goed in voelt. Ongezien in de racerij want de teams en piloten hebben werkelijk alles zelf kunnen bepalen.

Tijdens een uitgevoerde enquete midden 2011 was reeds gebleken dat vele teams weinig veranderingen wilden doorvoeren in 2012. Piloten en teams houden van de format waarbij endurance en sprint elkaar afwisselen tijdens het weekend. Teams kunnen zo hun wagens makkelijker verhuren aan diverse piloten. De ene is liefhebber van Endurance, de andere is een echte sprinter. Meerdere piloten per wagen en per wedstrijd zorgen er automatisch ook voor dat alles betaalbaar blijft.

De piloten kozen voor 6 raceweekends. Uit een lijst van 10 circuits met bijhorend prijskaartje hebben de teams en piloten dan hun keuze gemaakt door middel van stemming. Het zal jullie niet verwonderen dat allen kozen voor de mooiste en grootste circuits, al was de 4de plaats voor Mettet wel een verrassing van formaat. Het programma voor 2012 - in volgorde van stemming - is dus geworden: Spa / Assen / Snetterton / Mettet / Zandvoort / Zolder. Een BeNeLux Special Open Trophy weekend ziet er als volgt uit:
Zaterdag: 60’ free practice – 20’ quali – 160’ Endurance
Zondag: 40’ quali – 3 wedstrijden van 20’ sprint

Prijzengeld

Om de Franse, Engelse en Italiaanse teams aan te moedigen deel te nemen aan de Special Open Trophy werd er in het financieel plan ruimte gemaakt voor prijzengeld. Over de 6 meetings en bij minimaal 35 vaste deelnemers zal er € 35.000 verdeeld worden, voor vele teams voldoende om de transportkosten te vergoeden.

Special Open Trophy Super 7 – de goedkoopste manier van autosport

Ook nieuw in 2012 is het invoegen van de Super 7 Klasse. Deze klasse zal enkel de sprintwedstrijden op zondag voor haar rekening nemen en staat open voor wagens zoals Westfield, Caterham, Donkervoort, Avenger, Tiger, enz… Deze rasechte racebolides kennen een enorm succes in England en mede door hun laag gewicht en superieure baanligging bezorgen zij de piloten het echte racegevoel. In totaal werden er 5 Klassen gemaakt in de Super 7, allen met hun specifieke technische kenmerken. Zo is er de Academy en City Challenge klasse waar alle piloten met gelijkwaardig materiaal (Westfield Aero 170PK) het tegen elkaar opnemen en dit onder strenge controle van de promotor om gelijkwaardigheid van de wagens te garanderen. De Pro Constructo Klasse waar zowat alles toegelaten is, de Westfield Cup (Westfield Cup Racer) volgens Nederlandse technische specificaties en de Caterhams.

Een Westfield Aero 170PK kost nieuw € 23.900 excl. btw en is voorzien van alle technische snufjes dewelke Westfield en de promotor in 2010 en 2011 uitvoerig getest hebben. De runningcost (banden, benzine, onderhoud, oliλn, vetten, enz..) van dergelijke wagen bedroeg ik 2011 (ook 6 raceweekends) +/- € 10.000 voor het ganse seizoen, incl. inschrijvingsgeld. SRD, de official supplier van Westfield Racing biedt ook een volledig serviceprogramma aan (transport en stalling wagen, klaarzetten racewagen, support en werkzaamheden tijdens het weekend, enz..) tegen de prijs van € 1.310 per raceweekend. De 2de handswaarde van dit type wagens varieert na 3 jaar tussen de € 12.000 en € 15.000. Een blik op de prijslijst van de originele Westfield onderdelen zegt ons dat zelfs een kleine uitschuiver betaalbaar is voor iedereen. Een compleet nieuw chassis kost nota bene € 2.195

Uiteraard bestaat ook de mogelijkheid om met deze wagens deel te nemen aan de endurance wedstrijd op zaterdag, waardoor de wagen door meerdere piloten kan bestuurd en betaald worden. De inschrijving voor een seizoen Special Open Trophy Endurance + Sprint bedraagt € 10.534, voor de running kost moet men rekenen op een kleine € 20.000 voor het volledige seizoen. Deelt men de wagen met 2 piloten mag men rekening houden met een budget van € 30.000 voor het ganse seizoen of € 15.000 per piloot, zijnde zowat € 2.500 per raceweekend voor 340min raceplezier per weekend. In totaal mag men met 5 piloten een wagen bezetten.

Gezellige paddockhospitality

Niet te versmaden in de Special Open Trophy paddock is natuurlijk de hospitality. The place to be waar je al de teams en piloten kan terugvinden en welke open staat voor iedereen. Administratief centrum, ontbijt, middagmaal, dinner, feestjes, kinderanimatie, hier is altijd wel iets te beleven. Eigen VIP teamhospitality is niet toegelaten in de Special Open Trophy om de sfeer en de gezelligheid van een echte groep vrienden te centraliseren op 1 punt.

Teams 2011 tekenen present

Uit de teammeeting van Assen is gebleken dat alle huidige teams en piloten ook in 2012 present tekenen. Dit wil zeggen dat de teller momenteel op 22 vaste deelnemers staat voor zowel endurance als sprint. Het streefdoel van de organisatie in 2012 is 35 vaste deelnemers, een haalbaar getal wetende dat er in de ons omringende landen niet minder dan 230 wagens van de toegelaten merken en types actief zijn in de racerij.

Voor alle verdere info raadpleegt U de website www.bsot.be van de organisatie of neemt U contact met de organisatie via +32479852822 of belgianraceinvest@telenet.be
__________________
Special Open Trophy
Bezoek onze website voor meer info betreffende het kampioenschap
www.specialopentrophy.com | info@specialopentrophy.com

Last edited by BSOT; 24-01-2012 at 18:52.
Reply With Quote
  #2  
Old 24-01-2012, 10:39
RKG RKG is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2007
Location: Tongeren
Posts: 1,127
Ik las in het persbericht dat er een aantal ex-belcar/btcs teams een proto gekocht hadden, kan je die teams bekendmaken?
__________________
www.krisgilissen.net
Reply With Quote
  #3  
Old 24-01-2012, 11:05
BSOT's Avatar
BSOT BSOT is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Jun 2007
Location: Belgium
Posts: 633
Quote:
Originally Posted by RKG View Post
Ik las in het persbericht dat er een aantal ex-belcar/btcs teams een proto gekocht hadden, kan je die teams bekendmaken?
Zij zullen dit zelf eerstdaags wel bekend maken. SOT is voor hen een aanvulling op hun bestaand programma.

Wat ik wel mag zeggen is dat KRK ergens deze week zijn nieuwe Radical SR3RS aangeleverd zal krijgen
__________________
Special Open Trophy
Bezoek onze website voor meer info betreffende het kampioenschap
www.specialopentrophy.com | info@specialopentrophy.com

Last edited by BSOT; 24-01-2012 at 11:22.
Reply With Quote
  #4  
Old 24-01-2012, 18:51
BSOT's Avatar
BSOT BSOT is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Jun 2007
Location: Belgium
Posts: 633
Special Open Trophy wint in tijden van crisis

Never change a winning team! Dat is de beste omschrijving welke men kan geven aan het succesverhaal van de Special Open Trophy welke blijkbaar geen einde schijnt te kennen. Het feit van de moeilijke economische tijden en de keuze uit meerdere kampioenschappen leggen de troepen van promotor Belgian Race Invest alvast geen windeieren. Met momenteel reeds 30 vast ingeschreven wagens voor Endurance en 40 voor de sprint is het break-even punt behaald en gaat de promotor nog een stapje verder.

Iedereen mag mee genieten van het succes
“Nu we ons break-even punt bereikt hebben mag iedereen mee genieten van het succes” gaat promotor Dries Heyman van start. “Wij hadden ons bij de calculaties 35 inschrijvingen voorop gesteld om alle kosten te dekken. Nu we deze behaald zijn is bij ons de druk van de ketel en voelen we dat er veel meer mogelijk is”. Het succes van de Special Open Trophy is vooral te vinden in de format welke aangeboden wordt. Zo hebben teams de mogelijkheid om op zaterdag Endurance te rijden en op zondag sprint. 340 minuten racen per weekend is niet niks, maar blijkbaar willen teams minder weekends van huis en meer rijden op leuke circuits in hetzelfde weekend.

Mede door toedoen van een nieuwe sponsor kan Belgian Race Invest vandaag nieuwe inschrijfgelden aanbieden en het prijzengeld bekend maken. Daar waar een compleet seizoen SOT in zowel Endurance als Sprint vorige week nog €10.534 moest kosten, is dit vandaag €8.833. Een korting van maar liefst €1.700 per wagen. Zij die enkel Endurance wensen te rijden gaan van €7.435 naar € 6.917. Voor de Sprint is de daling nog spectaculairder, van €3.098 naar €1.916. De reden waarom het verschil voor sprint groter is dan Endurance is logisch te verklaren: doordat er op Zolder geen sprintwedstrijden zijn valt de kost voor de huur van het circuit hier weg. Het grote aantal deelnemers voor de sprintwedstrijden op Spa en Snetterton zorgen dan weer voor een positieve balans waardoor de extra korting kan toegekend worden. Teams welke reeds ingeschreven waren zullen nog voor eind januari het te goed op hun rekening ontvangen.

Prijzenpot
Door het behalen van het break-even point kan ook de huidige prijzenpot kenbaar gemaakt worden. Voor de Endurance zal er € 2000 te verdelen zijn onder de top 5, voor de sprintwedstrijden €1.000 voor pro constructo klasse en €1.000 voor de Academy klasse. De verdeelsleutels zijn te vinden in het sportieve reglement SOT 2012. “Hier blijft het niet bij” gaat Heyman verder. “Per wagen welke zich na vandaag nog inschrijft zal 50% mee in de prijzenpot gestoken worden, dit in respectievelijk Endurance of Sprint. Als de inschrijvingen zo blijven binnenstromen zou er wel eens voor een prijzenpot van €10.000 per weekend kunnen gestreden worden.

Teams en piloten maken keuze
Ook reeds enkele grote bekende teams prijken op de deelnemerslijst van de Special Open Trophy. Mede dankzij het economisch klimaat stappen teams over van een Porsche, Ferrari of Lambo naar een Radical, Norma, Wolf of Ligier. Zowel de aankoop als de runningcost van zulke proto’s liggen op ongeveer 1/3 van de gekende GT’s. De 12h van Abu Dhabi en evaluatie van rondetijden op Spa en Zolder hebben aangetoond dat de rondetijden van de top GT’s binnen de seconde liggen van de snelste proto’s. Je hoeft dus niet altijd een Porsche of Lambo te bezitten om snel te gaan op circuit. Gezien de economische situatie is de keuze dan iets sneller gemaakt om over te schakelen van GT of Tourisme naar een Proto.

Kalender Special Open Trophy 2012

Free practice
10 – 11 March Press- & Test Weekend Mettet (B)

Round 1
31 March – 1 April Trophιe Des Fagnes Spa Francorchamps(B)
Endurance Race 1 – Sprint Race 1 – 2 – 3

Round 2
19 - 20 May UK Race Weekend Snetterton300 (UK)
Endurance Race 2 – Sprint Race 4 – 5 – 6

Round 3
07 – 08 July Zolder SuperPrix Zolder (B)
Endurance Race 3

Round 4
08 – 09 September Fun Races Mettet (B)
Endurance Race 4 – Sprint Race 7 – 8 - 9

Round 5
29 – 30 September National Oldtimer Festival Zandvoort (NL)
Endurance Race 5 – Sprint Race 10 – 11 - 12

Round 6
27 – 28 October Finale Race Assen (NL)
Endurance Race 6 – Sprint Race 13 – 14 - 15

Endurance Package :Free practice : 40’ – Quali : 20’ – Race: 160’
Sprint Package : Free practice/Quali: 40’ – 3 sprint races of 20’


Voor meer inlichtingen betreffende de Special Open Trophy 2012:

Belgian Race Invest
www.bsot.be
belgianraceinvest@telenet.be
+32 479/852822
__________________
Special Open Trophy
Bezoek onze website voor meer info betreffende het kampioenschap
www.specialopentrophy.com | info@specialopentrophy.com
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 02:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.