De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 4.50 average.
Old 23-08-2007, 14:14
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ofwel met de Paddock Modelbouwclub meegaan naar Dortmund volgend jaar...
Moet ik een groter bus kopen of eene remorque voorzien voor volgend jaar?

Euh, wie is François Verlinden? ik heb het boek ook!
Reply With Quote
Old 24-08-2007, 20:56
Mech@niC's Avatar
Mech@niC Mech@niC is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Tom21 View Post
Prachtige update Guy! Die zetel is echt levensecht. Je weathertechniek is toch wel erg goed. Je weet precies waar en met welke kleuren je tewerk moet gaan, prachtig gewoon!

Tom
Ik zit idd (nu pas) met verwondering te kijken hoe die Guy dat allemaal doet.
Wat een vakmanschap. Het lijkt allemaal net echt man, je weet de perfecte balans te vinden van de hoeveelheden, manieren en aanbrengmethodes van kleuren. SCHITTEREND!
Super is ie geworden tot nu toe.
Ga zo door
Reply With Quote
Old 24-08-2007, 21:54
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Moet ik een groter bus kopen of eene remorque voorzien voor volgend jaar?

Euh, wie is François Verlinden? ik heb het boek ook!
Allee, ik heb het al door: volgende keer rijden we met een bus EN een SW ...

Chique update, Guy! Zitten goeie tips tussen.
Enneuh, de bestelde mish mash is onderweg !!
Old 26-08-2007, 16:23
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Nadat ik de foto's van de cabine gemaakt en gepost had, heb ik er nog de deurpanelen op gemonteerd (zonder deurpanelen kon ik betere interieurfoto's maken) en vervolgens heb ik de complete cabine terzijde gelegd.

Tijd om de achterste koetswerkbekleding eens verder af te werken. De laatste vernislaag heeft meer dan een week de tijd gehad om te drogen, dus zou ze hard genoeg moeten zijn om zonder gevaar voor vingerafdrukken verder bewerkt te kunnen worden. Ik plak het groene gedeelte dus af met Tamiya masking tape, en spuit de metalen vloer met Testor's metaalkleur, net als de brandstoftank die op de vloer gemonteerd moet worden.

Na een 10tal minuten kan ik de afplaktape al verwijderen, want Testor's droogt zeer snel. Het spuitwerk ziet er puik uit, maar het groene gedeelte vertoont toch sporen van de afplaktape die zich in de vernis vastgezet hebben. Blijkbaar is een week droogtijd toch nog niet voldoende geweest. Dus ga ik de glanslaag met Tamiya compound te lijf zodat te mooie glans van voorheen weer tevoorschijn komt. Dat blijkt de goede methode te zijn want na een uurtje frotten is alle leed geleden. Maar ik heb mijn les geleerd: ik ga de schilderwerken aan de rest van het koetswerk toch nog maar een weekje uitstellen...

Maar er is nog genoeg werk te doen, dus stilvallen zullen we niet. Na enkele referentiefoto's te bekijken stel ik bv vast dat de mazen van het beschermende vangnet, dat aan de bestuurderszijde van de cabine tegen het raam vastgemaakt zit, veel te groot en te grof zijn. Dat moet dus opnieuw gedaan worden. Dus knip ik de mazen weg zonder het kader weg te gooien, en ik vervang ze door dunne ijzerdraad. Zowel de diameter als de tussenafstand tussen de draden kan zo verminderd worden om tot een overtuigend resultaat te leiden. Bovendien hoef ik de mazen al niet meer te schilderen want ook in werkelijkheid bestaan die vangnetten uit metaaldraad.

Een volgend pijnpunt waren de claxons en de Mercedes-ster, die in de kit zaten als verchroomde onderdelen (net zoals in werkelijkheid), maar die zodanig aan de gietboom vastzitten dat het onmogelijk is om ze los te knippen zonder het chroom te beschadigen. Bovendien vertonen de onderdelen lelijke gietnaden onder het chroom, en tot overmaat van ramp zijn de trompetten van de claxon niet hol, maar gewoon volgegoten plastic. Dat ziet er niet uit en moet opnieuw gedaan worden. Dus knip ik de onderdelen los, en bleek ze af met bleekwater. Vervolgens worden de gietnaden weggeschuurd en kan ik de trompetten uitboren en frezen tot ze er werkelijk als echte trompetten uitzien. Daarna krijgen alle onderdelen een laagje enamel glanzend zwart, en tenslotte kan ik ze terug in chroom zetten met AlcladII.

Nog een ander probleem dat opgelost moet worden betreft de achterlichten: de verhuis van de kit naar zee heeft jammer genoeg geleid tot het verlies van een lichtblok, wat ik dus helemaal van nul moet scratchen. Maar met wat plastic sheet en wat plastic strip, en met het overgebleven lichtblok als voorbeeld lukt dat wel. Op de foto zie je het originele deel en de "kloon", alhoewel ik zelf niet kan zeggen welk onderdeel de kopie is en welk het origineel... Dus zal het wel redelijk goed gelukt zijn zeker?

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_36.jpg
Views:	969
Size:	380.1 KB
ID:	7375   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_37.jpg
Views:	972
Size:	330.3 KB
ID:	7376   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_38.jpg
Views:	1013
Size:	268.3 KB
ID:	7377   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_39.jpg
Views:	1017
Size:	257.4 KB
ID:	7378   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_40.jpg
Views:	968
Size:	218.9 KB
ID:	7379  

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 26-08-2007 at 17:14.
Reply With Quote
Old 26-08-2007, 16:24
Sennake's Avatar
Administrator

De achteruitkijkspiegels die in de kit zaten waren de standaard vrachtwagenspiegels, maar in race-uitvoering zien ze er anders uit. Om te beginnen zijn ze veel dunner in diameter dan de kit-onderdelen, en verder staan de spiegelsteunen in race-trim niet opzij, maar wel naar voren geplooid om zo weinig mogelijk wind te vangen. Ik heb ze dus nagebouwd met metaaldraad, en eens ze aan de cabine hangen zal je merken dat ze inderdaad niet opzij maar naar voor gericht staan.

De voorbumper werd voorzien van de koplampen, waar nog wel decal overheen gezet moeten worden.

Ik heb ook het voorste sleepoog toegevoegd dat in de kit ontbreekt en dat verplicht geel van kleur is, en ik heb het opstaptrapje dat in de kit als decal zat gemodelleerd door de bumper open te zagen, waarna ik er een stuk zelfgemaakte traanplaat in gelijmd heb. De traanplaat bestaat uit een stuk aluminiumplaat die ik met een hamer bewerkt heb boven een stuk metaalgaas, zodat het profiel er doorheen te zien is.

De standaard kit ruiten zijn vrij dik, wat niet zo erg is als zolang je ze niet langs de zijkant kan bekijken. Maar om het detailleringswerk in de cockpit niet verloren te laten gaan heb ik besloten om de linkse zijruit in open toestand te zetten. In principe zou het dus volstaan om de zijruit in 2 te zagen zodat het driehoekige raampje links vooraan op zijn plaats gelijmd kan worden met de zijruit in open toestand. Maar dan zou de dikte van dat driehoekige raampje te erg opvallen, en dus moet zowel het grote als het kleine raam vervangen worden door dun plexi. Met wat afplaktape die aan de binnenzijde van de cabine gekleefd wordt, ter hoogte van het raam, teken ik de contouren van de ramen af, waarna ik ze overteken op dun plexi. Het driehoekige raam in zijn geheel, en de zijruit gedeeltelijk (in open toestand). Omdat ze zo dun zijn kan ik ze mooi tussen te raamlijsten lijmen, maar als ik dit doe nadat ik de raamrubbers geschilderd heb zullen deze onvermijdelijk lijmsporen van de epoxy vertonen die erg glanzen, wat onnatuurlijk is. Om dit te vermijden lijm ik de linkse ramen nu al op hun plaats, zodat ik de raamrubbers later kan schilderen zonder dat er nog lijm aan te pas komt. Het zal de schilderwerken wel wat ingewikkelder maken, maar soit. Dat zal wel lukken.

Tenslotte kon ik weer niet aan de verleiding weerstaan om eens een dryfit te doen van wat ik tot hiertoe al gebouwd heb, met uitzondering van het interieur en de voorbumper uiteraard.

Tot de volgende update!
Attached Thumbnails

Name:	1990_mercedes_1450ls_41.jpg
Views:	945
Size:	219.6 KB
ID:	7380   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_42.jpg
Views:	951
Size:	287.3 KB
ID:	7381   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_43.jpg
Views:	1657
Size:	306.0 KB
ID:	7382   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_44.jpg
Views:	954
Size:	371.4 KB
ID:	7383   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_45.jpg
Views:	1001
Size:	297.1 KB
ID:	7384  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 26-08-2007, 17:05
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular

ziet er zeer goed uit, ik weet nog goed dat ik vroeger tijdens de truckraces nog in zo'n kleine elektrische gocarts van deze mercedes heb gereden. Maar helaas ik heb er nooit zo eentje gewonnen :d
Reply With Quote
Old 26-08-2007, 18:48
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Heb ik in het begin niet iets van OOTB gelezen te hebben?

Ewel, ben blij dat je toch heel wat aanpassingen doet. Het maakt je model alleen maar prachtiger en vooral, voor ons medebouwers levert het enorm veel tips en ideeën !!

Die gebruikte ijzerdraad kun je waarschijnlijk in een gewone doe-het-zelver vinden??

Ik blijf alvast volgen.
Reply With Quote
Old 26-08-2007, 18:57
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Heb ik in het begin niet iets van OOTB gelezen te hebben?
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
"So far for the OOB-bouw", dacht ik, want het is duidelijk dat deze upgrade niet thuishoort in de categorie "out of the box". Soit, het zij zo, dan kan ik meteen de ganse cockpit een beetje extra detailleren en misschien kan ik later aan de buitenzijde ook nog wel wat extra's toevoegen. We zien wel.
Je moet wel bij de les blijven eh Loeten
Als je leerlingen even slecht opletten als jij zouden ze straf krijgen

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 26-08-2007, 19:08
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Ewel, ik denk net dat ik heel goed heb opgelet meester !! Er staat namelijk bij: "in het begin"... En diene so far... Ik had eigenlijk niet verwacht dat je veel ging veranderen. Maar het is eigenlijk vooral beter maken dat je doet en niet zozeer toevoegen...

Enne, ik ben eigenlijk geen grote straffer hoor. Oei, geen strenge dus? Jawel, den ergsten zelfs, maar op een rechtvaardige manier... En ik werk liever met beloningen. Daar leren ze veel meer van. Ok, genoeg reclame voor mezelf nu...

Welke beloning krijg ik nu omdat ik je eerste les nog weet??
Reply With Quote
Old 26-08-2007, 19:40
Tom21's Avatar
Tom21 Tom21 is offline
MotoGP Modeler

Ziet er weer erg mooi uit Guy. Bouwtechnische perfectie zou ik zeggen...

Tom
Reply With Quote
Old 26-08-2007, 22:07
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Quote:
Originally Posted by Loeten View Post
Welke beloning krijg ik nu omdat ik je eerste les nog weet??
Ik stel voor om u als beloning geen straf te geven
Old 03-09-2007, 21:11
Sennake's Avatar
Administrator

De cabine werd afgewerkt en voorzien van alle details. Dat ging niet van een leien dakje: nadat ik aan de binnenzijde van de cabine de voorruit en de zijruiten gekleefd had met 2-componentenlijm, werd het interieur langs onder in de cabine geschoven. Hierbij bleek het metalen veiligheidsnet een mm te laag te zitten zodat het los sprong bij het op zijn plaats drukken van het interieur. Hierbij losten tot overmaat van ramp ook nog enkele metalen staven zodat ik de ganse boel weer moest demonteren om het veiligheidsnet opnieuw in elkaar te steken. Daarna werd de onderzijde van het net een beetje afgeschuurd en kon het opnieuw aan de binnenzijde van de cabine bevestigd worden. Maar bij het terug op zijn plaats schuiven van het interieur bleek deze keer de zijruit aan de rechtse zijde in de weg te zitten want ze sprong uit haar zitting eens ik het interieur tot op het einde inklikte. Weer moest ik het interieur met veel moeite uit de cabine verwijderen, werd de zijruit onderaan wat afgeschuurd waarna ik ze terug aan de binnenzijde kleefde. Derde keer, goede keer dan maar en inderdaad: deze keer ging alles goed.

Daarna heb ik de cabine op het chassis vastgekleefd. Vooraleer de achterste bekleding het chassis helemaal verbergt heb ik wat foto's genomen "voor het nageslacht".

Attached Thumbnails

Name:	1990_mercedes_1450ls_46.jpg
Views:	895
Size:	325.4 KB
ID:	7433   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_47.jpg
Views:	871
Size:	299.8 KB
ID:	7434   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_48.jpg
Views:	841
Size:	301.4 KB
ID:	7435   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_49.jpg
Views:	851
Size:	307.6 KB
ID:	7436   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_50.jpg
Views:	884
Size:	294.4 KB
ID:	7437  

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 04-09-2007 at 05:51.
Reply With Quote
Old 03-09-2007, 21:12
Sennake's Avatar
Administrator

Hier nog wat close-ups van de achterzijde en voorzijde van de cabine.

Ook de achterste bekleding werd geweatherd en gedrybrusht. Ik heb aan de wielkappen de sluitingen toegevoegd die in de kit ontbraken.

De voorste bumper werd wat extra gedetailleerd en voorzien van beschermingsgaas.

Tenslotte werd ook het onderdeel dat dient om een opligger te dragen geweatherd. Ik twijfel er sterk aan of deze racetruck ooit een aanhangwagen getrokken heeft, maar zonder weathering stak het onderdeel nogal af tegen de rest...

Attached Thumbnails

Name:	1990_mercedes_1450ls_51.jpg
Views:	892
Size:	391.9 KB
ID:	7438   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_52.jpg
Views:	876
Size:	324.0 KB
ID:	7439   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_53.jpg
Views:	860
Size:	286.1 KB
ID:	7440   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_54.jpg
Views:	860
Size:	257.0 KB
ID:	7441   Click image for larger version

Name:	1990_mercedes_1450ls_55.jpg
Views:	874
Size:	276.6 KB
ID:	7442  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 04-09-2007, 09:53
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Kunnen de wielen er nog af, zit ik me dan af te vragen. Ik mag het hopen, want het lijkt erop dat naarmate het gewicht van het model begint toe te nemen, ze nog meer beginnen mee te geven.

Ik maak me nu de volgende bedenking: misschien dat er geen oplossing voor bestaat en wellicht ook daarom dat er in Jabbeke nogal redelijk wat wielen met banden erop in resin te krijgen waren.
Reply With Quote
Old 04-09-2007, 10:07
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Kunnen de wielen er nog af, zit ik me dan af te vragen. Ik mag het hopen, want het lijkt erop dat naarmate het gewicht van het model begint toe te nemen, ze nog meer beginnen mee te geven.
De wielen niet, de banden eventueel wel. Maar in feite zien de foto's er erger uit dan het in werkelijkheid is: de banden staan eigenlijk alleen maar paraplu omdat ik bij het verschuiven en verdraaien van het model voor het nemen van foto's te weinig aandacht geschonken heb aan het probleem. Mits de nodige zorg kan het model zodanig neergezet worden dat de banden mooi op hun plaats zitten, iets waar ik vanavond eens speciaal ga op letten als ik de foto's ga nemen van het afgewerkte model. Bij iedere nieuwe positie moet ik dan wel de banden weer op hun plaats zetten, maar als ik er op tijd aan denk vormt dat geen probleem.

Dat neemt niet weg dat ik nog steeds vragende partij ben voor eventuele oplossingen en verbeteringen voor het probleem. Ik heb er al aan gedacht om de band aan de velg te kleven door de zijwand een beetje weg te duwen, in de binnenrand van de velg een beetje secondenlijm laten lopen en dan de band tegen de velgrand aan te trekken zodat hij er vast tegen zit. Alleen ben ik wat bang van eventuele onverwachte reacties van secondenlijm met het rubber van de banden...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 14 (0 members and 14 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules