|
|
||||
|
||||
Waarschuwing : opgepast met Tamiya TS-71 Smoke!!!
Ik heb het hier zopas met schade en schande aan den lijve ondervonden : als je onderdelen, die bekleed werden met CF-decals, wil donkerder maken door ze spuiten met "smoke", doe dit dan NIET met de TS-71 "smoke" spuitbus : de inkt waarmee de CF-decals gedrukt zijn lost op en je houdt niets meer over dan het "draagpapier" waarop de structuur gedrukt staat. En het is niet afhankelijk van het merk van decals, want ik heb het voor met een onderdeel van mijn Desmosedici dat in 2 verschillende CF-structuren bekleed was (2 volle avonden werk verdorie) van 2 verschillende merken (Studio27 en ScaleMotorsport).
Na de 2 zijpanelen ligt nu dus ook de airbox van de Desmosedici in de ovenreiniger. Ik ga achteruit ipv vooruit verdorie! PS : de potjes smoke X-19 in acryl vormen geen bedreiging voor de CF-decals, want daar heb ik al meermaals decals donkerder mee gemaakt. Maar nu wou ik het dus eens proberen met die spuitbus... Niet dus! |
|
||||
|
||||
Spuitbussen wel, potjes met dezelfde lak stellen geen probleem. We hebben hetzelfde probleem al gezien met de clear TS-13 van Tamiya. Ik houd het dus weeral op de drijfgassen en hun reactie met de solventen die in de spuitbussen zitten.
Het enige dat er op zit is inderdaad ófwel de potjes te gebruiken en alles aan te brengen met de airbrush, ófwel de spuitbussen te decanteren en ze zo toe te passen met de airbrush.
|
||||
|
||||
hmmm, hoogst interessant.
Kan je eens de exacte chronologische volgorde van de exacte verfproducten hier opsommen die je gebruikt hebt, vanaf de blote plastic? Dus begonnen met primer, type, merk, dan verf, type, merk enz. Misschien dat de TS27 niet een reactie doet met de decals, maar met de verf daaronder... Heb nog maar pas elders een gelijkaardig voorval gezien. 't is vandaar dat ik het even vraag. En als het de volgende keer mis gaat, probeer dan even het hoofd koel te houden (is dan niet makkelijk dat weet ik maar al te goed ) en neem dan eens wat foto's van de averij. |
|
||||
|
||||
Quote:
Maar als het gaat om zo'n zaken als een transparante lak op een kleurlak... ....Als dan de kleurlak mee 'aangetast' wordt, dan heb je meestal de kleurlak gespoten vooraleer de primer volledig uitgehard was (kan bijv. bij vochtig weer). Het is denk ik hier niet van toepassing maar dat kan ook voorvallen als je 2 verschillende types lakken door elkaar gebruikt. Ik hoop dat ge hier iets aan hebt (alhoewel de schade al geleden is)
|
||||
|
||||
Quote:
Volgende keer spuit ik de acryl-smoke met de airbrush. Lesson learned. |
|
||||
|
||||
Quote:
|