|
#1
|
||||
|
||||
Ral nr. Ferrari rood
Dag allamaal, weet er iemand het ral nummer van Ferrari rood?
Het is voor een Ferrari Dino 246 GT (1972). Binnenkort te volgen model bij "slotcars". Bedankt op voorhand, Johan |
#2
|
||||
|
||||
Johan,
een ralnummer schijnt niet direct bekend te zijn, maar ik heb wel op een paar plaatsen gevonden dat Humbrol 220 geschikt zou zijn. Kijk eens op http://members.chello.be/cr25314/Art...accessori.html Verder ook: http://hawid.com.pl/informacje.php/art_id/7 of op http://www.modelairplaneinternationa...s/info/004.htm
__________________
Groetjes, Domi. |
#4
|
||||
|
||||
Hi,
Plaats even een foto van een rode Ferrari in deze tread, en ik zal morgen even kijken wat de best passende Ral - kleur is. Greetz, Yvonne |
#5
|
||||
|
||||
Hierover heb ik al uuuuren discussies gevoerd zie.
Om te beginnen bestaat er bij Ferrari niet (zoals bij de meeste andere merken) een staalkaart waaruit je moet kiezen welke kleur je je Ferrari wil hebben. In principe mag je gelijk welke kleur kiezen, alhoewel het merendeel wel "rood" neemt natuurlijk. Maar welk rood? Elke tint is mogelijk, dus om nu te zeggen "DAT is HET Ferrari-rrod" is onbegonnen werk. Bovendien namen de mensen van de Ferrari-fabriek het in de jaren 50-60-70 niet zo nauw met de kleurtinten : er werd gewoon gespoten met de kleur(tint) die voor handen was, zodat er dezelfde dag meerdere identieke Ferrari's de fabriek verlieten met verschillende tinten rood. Conclusie : het nadeel is dat je nooit een algemene RAL-kleur zal vinden die exact het rood weergeeft van alle Ferrari's van een bepaald type, hooguit van 1 exemplaar ervan; het voordeel is dat er nooit iemand kan zeggen dat je model de verkeerde kleur heeft, aangezien er geen éénduidige originele kleur bestaat... |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
|
#7
|
||||
|
||||
Aangezien ik op dit moment een Enzo Ferrari aan het bouwen ben waarvoor men (tamiya) in het instructieboekje aanraadt om -bij elk model met een lichte lakkleur, niet enkel bij de rode Enzo- een grondlaag te leggen, waarop een laag witte lak en dan pas de finale laklagen.
Is er iemand die dit principe toepast en zo ja, werkt dit (opmerkelijk) beter dan enkel een lichte primer? In verband met de (een) Ferrari-rood stelde ik mijzelf dan ook de vraag: moet de primer in dit geval wit of lichtgrijs* zijn? *Voor mijn 360 Modena gebruikte ik lichtgrijs, met een in mijn ogen zeer geslaagd resultaat. Maar ik vroeg mij dus af of het nog (veel) beter kon door een lichtere primer te gebruiken... of maakt zo'n klein verschil in lichtheid niet veel uit als de uiteindelijke laklaag goed gespoten is? |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Vanuit de verfindustrie denkende, waarin ik werkzaam ben... De ondergrondkleur van een object heeft invloed op de uiteindelijke kleur van het object. Dus een witte ondergrond kleur geeft met een slecht dekkend kleurtje, zoals rood een andere eindkleur van het rood, dan een grijze ondergrond. Wat mooier is, is persoons gebonden. De dekking van een slecht dekkende kleur wordt beter met een grijze ondergrond. Dat wel. Maar of dat ook mooier is, is de vraag bij dit soort objecten. Nu werk ik in de decoratieve sector (dus verf voor de schilder), en weet weinig tot niets van modelkleuren eigenschappen af. Maar in 'onze' sector krijg je het mooiste resultaat als de primer / grondlaag in eenzelfde kleurtint wordt gemaakt als de eindlaag. Dat geeft de beste kleurweerspiegeling met de beste dekking. Dit kun je bereiken door een beetje primer en een beetje eindkleur (wel van gelijke merken) met elkaar te mengen. Hopelijk kun je hier wat mee. |
#9
|
||||
|
||||
Dankjewel voor het antwoord. Daaruit leid ik af dat het verschil niet spectaculair zou zijn, want het rood dekt wel goed (indien goed aangebracht toch), en het grijs leunt volgens mij toch dichter aan bij het rood qua lichtheid. De kleur(tint) is wel verschillend, maar ik denk niet dat het als modelbouwer interessant is om de primer te mengen met de lak, want volgens mij is de primer sowieso anders qua samenstelling. (Ziet er dunner uit, hecht - in tegenstelling tot lak - wel goed aan het plastic.) Verder verdenk ik de lak er ook van de goede eigenschappen van de primer - vooral de goede hechting op plastic - in zekere mate te verminderen. (minder goede hechting)
|
#10
|
||||
|
||||
Quote:
- voor oldtimers (straat- en racewagens): grijze primer met TS8 (Tamiya Italian Red) - voor moderne straatwagens: witte primer met TS8 (Italian Red) - voor moderne racewagens: mede door het feit dat Marlboro zijn invloed heeft gebruikt om het rood wat lichter te tinten, zou ik gaan voor witte primer met TS49 (Tamiya Bright Red).
__________________
Groetjes, Domi. |
#11
|
||||
|
||||
Hi
Omdat een foto ontbreekt, ben ik uitgegaan van mijn eigen kleur beleving van een rode Ferrari...en kom dan op een serie RAL - kleuren. RAL 2002, Vermiljoen RAL 3000, Vuurrood RAL 3001, Signaalrood RAL 3002, Karmijnrood RAL 3003, Robijnrood. Hopelijk heb ik je hiermee geholpen. Greetz, Yvonne |
#12
|
||||
|
||||
Ok, bedankt voor de informatie.
Groeten Johan |
#14
|
|||
|
|||
Hoi allemaal,
Mijn ondervinding is dat de kleur van de grondlaag een grote invloed heeft op het uiteindelijke resultaat. We zijn bezig met het schilderen van de garage in het (ferrari)rood en hebben hier het signaalrood voor genomen daar naar mijn mening dit het dichts aanleunde tegen het ferrari rood. Aangezien die al eerder was geschilderd in het grijs mocht er direkt de rode kleur op. Na wat gaatjes en een lange barst wat bijgeplamuurd te hebben konden we aan de slag. Na er de eerste laag trok het op niet veel moet ik eerlijk zeggen, de tweede laag was al beter maar overal waar ik bijgeplamuurd had zag je dat het rood feller is aangezien het plamuur wit is, hopelijk gaat het minder opvallen als het voor een derde keer geschilderd is want heb geen zin om bezig te blijven . Dus een witte grondlaag zorgt voor een feller en mooier rood dat meer op het rood lijkt van de formule 1 wagens. Veel succes en mvg |
#15
|
|||
|
|||
Zoals Sennake reeds aangaf, de discussies zijn eindeloos.
Lester, stap gewoon een autostop of dergelijke binnen en neus eens tussen de Motip spuitbussen. Er ligt altijd wel een boek om referenties op te zoeken. Normaal zitten daar een aantal ferrari roodtinten tussen. Hiroboy.com kan ook alle Ferrari-tinten leveren in busjes van 60 ml. Dit is echte lak type Dupont te spuiten met een aibrush. Naar het schijnt zou Glasurit tegenwoordig de lakleverancier van Ferrari zijn. Om de paar jaar veranderen ze ne keer.
__________________
--------------- BSmodels |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|