|
#1
|
|||
|
|||
Motip autolakken
Hoi plakvrienden, ik zou eens een model willen spuiten met Motip autolak. Zou naar het schijnt veel mooier zijn. Wie heeft hier enige ervaring mee? Waar moet ik vooral op letten, hoe ga ik het best te werk, zijn er eventueel ook nadelen aan verbonden?
Thanks voor al jullie nuttige info |
#2
|
|||
|
|||
Ik doe het niet,wel grondverf en daarna met airbrush.Ik raad je aan tamiya busjes te kopen zowel grondverf ,als lak en daarna Gunze sanyo vernis.
|
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Ik som even de voor- en nadelen op: Voordelen: - de verf droogt enorm snel en is dus ook snel overspuitbaar - eens droog is de verf zeer stabiel en resistent tegen allerlei behandelingen met "vreemde" vernissen (dus ook Gunze Sangyo vernis) - omdat het autolak is, is de verf vrij dik en kan je ze dus zeer goed polishen zonder schrik te moeten hebben dat je er snel door gaat zitten - het kleurengamma is enorm uitgebreid - je betaalt gemiddeld ongeveer hetzelfde voor een bus Motip (400ml) als voor een spuitbusje van Tamiya (100ml), dus relatief gezien is ze 4x goedkoper Nadelen: - omdat de verf vrij dik is, is ze eigenlijk minder geschikt voor modellen op kleine schalen zoals 1/43 (de details verdwijnen na 2 of 3 lagen nagenoeg), en zelfs met grotere schalen kan je zeker niet zoveel lagen zetten als met een airbrush of Tamiya spuitbusjes. Bovendien moet je bij het spuiten van onderdelen die in elkaar passen zoals bv een motorkap rekening houden met die extra dikte, in die mate dat je ongespoten onderdeel werkelijk zeer los op zijn plaats moet kunnen liggen, zodat het "normaal" past eens het gespoten is - de vernis van Motip is zeer aggressief en is dus alleen aan te raden als je carosserieën gaat vernissen die geen decals bevatten - de spuitdruk is erg hoog, zodat het veel moeilijker is om onderdelen te spuiten die voorzien zijn van smalle hoekjes en kantjes, zonder dat je enorme ophopingen van verf krijgt (maar dit is eigenlijk een probleem bij alle spuitbusjes, dus ook die van Tamiya; dit in tegenstelling tot een airbrush) Misschien vergeet ik nog een paar aspecten, maar dan post ik die er wel bij als ik eraan denk. Dit zijn in elk geval de belangrijkste. Aan jou om nu te oordelen en af te wegen wat voor jou het voordeligste uitkomt... Succes! Last edited by Sennake; 09-08-2007 at 08:25. |
#4
|
||||
|
||||
Perfect uitgelegd door Sennake. Ik gebruik ze ook, maar in mijn geval heten ze DupliColor maar dat zou gewoon dezelfde verf zijn. Ik heb wel voortdurend problemen met de primer. Die hecht blijkbaar niet zo goed. Waarschijnlijk moet er nog een hechtprimer voor de primer gespoten worden, maar dat ben ik niet zeker... Voorlopig los ik het op door eerst Tamiyaprimer te spuiten. Maar jah, normaal meng je geen verschillende merken...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#5
|
|||
|
|||
Ik heb ooit eens de 206WRC van Princen/Thiry willen maken.
Eerst had ik gespoten met Duplicolor primer, dan Duplicolor rood. Vervolgens goed laten drogen en na enkele dagen de wagen afgeplakt voor de witte lagen te spuiten met Duplicolor wit. Wit en rood begonnen te reageren, met als gevolg dat ik alles eraf heb mogen halen. Sedertdien ... . |
#6
|
|||
|
|||
Ik gebruik de vernis van motip, lak heb ik nog niet geprobeerd. Ben nu met de camion van subaru bezig, die ga ik eens proberen met eentje van motip, da zijn toch vooral grote vlakken
|
#7
|
||||
|
||||
't Is te zeggen: je mag nooit een verf met een betere kwaliteit over eentje met een lagere kwaliteit spuiten. Andersom mag wel.
En die "kwaliteit" rangschik ik als volgt : laagste kwaliteit: enamels daarna : Motip/Duplicolor spuitbussen daarna : Tamiya spuitbussen M.a.w. : enamel over Tamiya lak: ok - maar Tamiya lak over enamel: ramp! Enz... |
#8
|
|||
|
|||
iedereen al nen dikke merci voor de tips en de goede raad.
Sennake, wat bedoel je met geen vernis van motip spuiten als er decals op de carosserie komen te zitten? Op de modelbouwclub waar ik nog steeds lid van ben hadden ze mij indertijd geleerd om elk model in de blinkende vernis te zetten voor je de decals plaatst en nog een beschermlaag achteraf als ze goed droog zijn. Voor plaatsing zou nodig zijn om de decals optimaal te laten hechten. aan Loeten: ik gebruik reeds geruime tijd al de primer van Motip. Deze hecht zeer goed op de modellen, wel eerst grondig ontvetten in dreft of iets dergelijks, anders kan je inderdaad het probleem hebben dat ze op niet goed onvette plaatsen gaat lossen. Ik spuit sedert geruime tijd met acryl en ik moet zeggen dat Motip grondlaag en acryl goed samen gaan. Nog geen problemen gehad. En het is zoals Sennake zei heel wat goedkoper dan de modelbouwmerken. Voor een grote spuitbus (400 ml) betaal ik momenteel 5,55€. Een ander voordeel is dat ze in 3 kleuren te krijgen is. Dit is handig voor de afwerking (doorschijnen). De grondlaag kan je krijgen in mat wit, mat grijs en mat donkerrood. Ook wat de verdunning van acrylverf betreft kan je veel goedkoper af zijn dan dat je de "speciale verdunners" van de grote merken gaat kopen. Je moet natuurlijk weten van wat zoiets gemaakt is. Het hoofdbestanddeel van acryl verdunners is alcohol. Namelijk isopropanol. Alcohol vervliegt heel snel en daardoor droogt je verf ook heel snel, dit in tegenstelling als je met water gaat verdunnen. Dit goedje kan je kopen bij elke apotheek. Kost ongeveer 9€ voor een liter. En die van bij de apotheek is niet zo fel verdund als die van de merken. Je hebt dus verschillende voordelen: het is beter koop en je hebt er niet zoveel van nodig omdat hij straffer is. |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk... |
#10
|
||||
|
||||
Ondanks het feit dat ik de modellen en dergelijke goed ontvet had, bladert de grijze primer er toch af. Misschien de verkeerde bus of wat oudere bus mee. Op zich geen ramp hoor want het zijn vooral de handgeschilderde delen die er last van hebben. Dus ik schuur ze gewoon even vooraf. Het is trouwens enkel bij de Escort van Revell dat ik prijs heb... De witte primer bij de Ferrari blijft wel netjes zitten...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Enkel wanneer je silver leaf van Tamiya spuit is het aan te raden om eerst vernis te zetten. Doe je dat niet, dan kan je door e kleureigenschappen van het zilver voor verassingen komen te staan ivm kleurveranderingen door manipulatie. Hier vernis je dus om de verf te beschermen en níet om de decals beter te laten hechten. Automodelbouw is een vak apart, ongeacht wat de vliegtuigplekkers en tankisten ook mogen beweren. Quote:
Quote:
Rechtstreeks uit de spuitbus is de vernis van Gunze Sangyo veruit de beste omdat bij deze bussen een drijfgas gebruikt wordt dat decals niet aantast. Maar o wee als ze bij Gunze - om god weet welke reden dan ook - beslissen om een ander gas te gaan gebruiken. Dan kan het best zijn dat heel jullie theorie de vuilbak inkan. Er is maar 1 oplossing? Decanteren my friends. Als je de diverse vernis types decanteert, kan ik jullie melden dat Gunze kwa resultaat slechter scoort dan de Tamiya vernis. Bij mijn laatste model heb ik Tamiya vernis gedecanteert en het resultaat hiermee was beter dan bij Gunze. Vernis ging veel strakker liggen en zag er bovendien veel glaziger uit dan de Gunze met minder applicaties. De 307 waar ik nu aan bezig ben zal gedecanteerde Motip vernis over zich heen krijgen omdat ik ervan overtuigd ben dat het resultaat nog beter zal zijn als met de Tamiya vernis. Decanteren dus. Een heel gedoe voor sommige, maar als je de moeite ervoor neemt, is het resultaat ook navenant, maar is dat niet me alles een beetje zo? |
#12
|
||||
|
||||
Eerlijk gezegd ontgaat het decanteren van spuitbussenvernis me een beetje. Het voordeel dat je had door te spuiten via spuitbus (nl geen gedoe met airbrush noch opkuis, om van het aanschaffen van een goede airbrush nog niet te spreken) ben je kwijt, en als je dan toch een airbrush gebruikt kan je net zo goed een vernis spuiten die niet uit een spuitbus komt. Bovendien is spuitbusvernis een pak duurder dan "niet-spuitbusvernis" want het proces om de vernis in de spuitbus te stoppen met drijfgas betaal je mee en gooi je weer weg.
Ik zou dus ofwel Gunze Sangyo vernis gebruiken uit de spuitbus, ofwel een vernis die niet in spuitbusvorm zit, met de airbrush. Ik vertel er wel snel bij dat ik dat laatste puur theoretisch bedoel want ik ben van nature lui en zal dus altijd naar de spuitbus teruggrijpen als het op vernissen aankomt. En bovendien: iedereen heeft zijn geprefereerde werkmethode, als je met het decanteren van spuitbussenvernis de beste resultaten behaalt, heb je groot gelijk dat je die methode aanwendt! Last edited by Sennake; 09-08-2007 at 16:58. |
#13
|
||||
|
||||
Daarom stond "kwaliteit" dan ook tussen aanhalingstekens Ik wist niet goed hoe het te verwoorden, maar de bedoeling is toch duidelijk denk ik...
|
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Beweren dat ge dan maar een "verniske" uit een potteke moet gebruiken als ge niet met een spuitbus aan de gang wilt gaan, is het geheel minimaliseren tot boven de glans van de vernis uit. We streven er toch allemaal naar om een topresultaat te bekomen dus waarom tevereden zijn met second best? Betalen voor een drijfgas dat ik niet gebruik doe ik maar al te graag, zeker als dat de manier is om een kwaliteitsvernis in mijn airbrush te krijgen. Lui? Dat geloof ik niet. Iemand die van nature lui is, gaat zijn modellen niet extra detailleren. Ik betwijfel zelfs of dat die wel modelbouw zou doen. Ik denk eerder dat het gaat over "enkel de technieken toepassen die ik ken". Tendele volg ik daarin, maar je mag dat niet verwarren met "enkel de technieken toepassen die ik kan." Immers, ik gebruikte vroeger nooit spuitbussen, remember, en de eerste paar keren zelfs dat ik ze geprobeerd hebt, waren allemaal een totale ramp. Toch heb ik doorgezet en geleerd hoe je met een spuitbus moet werken. HA, hoor ik u al zeggen, ge decanteert dus ook niet! Gewone verf decanteer ik (nog) niet, maar in geval van vernis - waar ik het hier over heb - dus wel. Om maar te zeggen dat 1 mislukking niet wil zeggen dat een bepaalde techniek mij niet ligt. Last edited by Guido; 09-08-2007 at 17:05. |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|