|
#1
|
||||
|
||||
Welke schaal is ideaal?
Quote:
Hoe is dat ooit gekomen? Wie heeft dat in vredesnaam bedacht? STOM eigenlijk hè! Iemand enig idee? Lees nu zelf maar eens terug in dit topic. Brengen ze een nieuwe F1 uit in 1/20 met daarbij een SafetyCar in nou... nou... nou... JUIST 1/24. Het moet niet gekker worden toch!
__________________
Jim Hall is Chaparral |
#2
|
||||
|
||||
Wie dat bedacht heeft... volgens mij Tamiya. En daar zij de eerste en lange tijd de enige waren kon de rest daarna alleen maar volgen denk ik. Ik zal eens kijken in het boek over Tamiya (getiteld "Master Modeler") of het daar in staat.
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Overigens was Tamiya op dat moment nog een beetje aan het zoeken, want er bestonden al 7 modellen op schaal 1/18 op het moment dat de schaal 1/20 ingevoerd werd, Last edited by Sennake; 10-11-2011 at 07:47. |
#4
|
||||
|
||||
Vind ik eigenlijk niet. Ik vind het juist een goed idee, vanwege de extra detaillering die hierdoor mogelijk wordt. ik heb ook al een paar Revell F1's gebouwd en ik vind ze echt te klein. Nu, dat kan komen vanwege het feit dat ik al 40 jaar 1/20 gewoon ben bij F1's natuurlijk. Wat pas echt stom is, is het feit dat na zoveel jaren de fabrikanten nog altijd geen consencus bereikt hebben over de schaal zodat de markt en het aanbod in 2 kampen verdeeld wordt, zoals we hier nu ook weer zien
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Daarbij kan het wel gelijk in 1 schaal zowel F1 als de rest.
__________________
Jim Hall is Chaparral |
#6
|
|||
|
|||
ik heb er niet echt een mening over, het is nu eenmaal 1/20 en soit, so be it. Ik heb de kast volstaan met 1/24 en 1/25 modellen en dat is op zich ook geen gezicht, ik had het liever allemaal 1/24 of 1/25 gehad, maar soit, so be it. Je kunt je er wel druk om maken, maar wat geeft it? Je kan maar beter de energie voor iets leukers bewaren, zoals de vrouw of de hobby
Enkel; ( en dit is geen persoonlijke aanval hoor ) ik vind onderstaande motivering een beetje losgeslagen: Ik ken jouw detaillering in 1/24, ik ken jouw detaillering in 1/43 en ik ken het in 1/20. En om nu te zeggen dat er daadwerkelijk een verschil zit tussen 1/20 en 1/24, nee, dat vind ik niet. Die schalen liggen te dicht bij elkaar. Ik denk eerder zoals je zelf ook aangeeft dat het meer te maken heeft met gewoonte. Je hebt immers ook geen moeite met detaillering van een 1/24 auto? |
#7
|
||||
|
||||
Het gaat hierbij niet om de detaillering van de bouwer, maar om het detailleringsniveau van de fabrikant. ik ben mr tamiya niet he...
|
#8
|
||||
|
||||
AllRight, we houden er over op.
Want het begint een beetje te worden vrees ik.
__________________
Jim Hall is Chaparral |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
IMHO, ik vind de verschillen tussen 1/20 en 1/24 niet zo echt denderend groot. Tuurlijk is een Revell 1/24 F1 geen match voor een 1/20 Tamiya, maar zou het niveau van detaillering wezenlijk anders zijn als Tamiya 1/24 ging maken? |
#10
|
||||
|
||||
Mee eens! En dat was nou net mijn punt, maar ja niemand zal het wel kunnen veranderen vrees ik.
__________________
Jim Hall is Chaparral |
#11
|
||||
|
||||
We zijn hier wel serieus OFF TOPIC aan het gaan, maar als het detail niveau hetzelfde blijft. Dan denk ik van wel. Er zijn ook andere fabrikanten geweest buiten Revell die F1 modellen hebben gemaakt op 1/24ste, zoals Hasegawa(Williams FW14, FW14B), Protar(Ferrari F156/85, Mclaren MP4/2C). Qua pastvorm en detail was Hasegawa redelijk, maar zeker geen Tamiya. Protar is ook redelijk, maar de pasvorm liet wel eens de wensen over. Over Revell heb ik niet veel goeds te vertellen, omdat het simpelweg slechte kits zijn en je al serieus je trukendoos moet bovenhalen als je een van de F1 wagen deftig wil afwerken langs de buiten kant. Maar dat is mijn mening. Ik hou het voor F1 modellen op 1/20ste(ben dit gewoon en geeft meer ruimte voor detail een oogt mooier ook).
|
#12
|
||||
|
||||
Welke schaal is ideaal?
Om de discussie over zin en onzin van de modelbouwschalen de kans te geven zich verder te ontwikkelen, werd deze thread opgestart, en alles wat in de thread over de Fujimi-nieuwigheden verspreid stond, is erin verplaatst. Hier mag je dus gerust verder filosoferen over dit onderwerp, dat toch wel menigeen bezig houdt zo lijkt me.
|
#13
|
||||
|
||||
Ik vind van wel. Ok, een voorbeeld. Toen Tamiya met de eerste 1/20 F1's op de markt kwam, was het voor mij de allereerste keer dat ik een motor bouwde waarbij ik ook de bougiekabels in de kit vond, en omdat de schaal het toeliet kon ik zonder al teveel moeite de 8 of 12 kabeltjes in de stroomverdeelkap prutsen, iets wat op 1/24 heel wat moeilijker zou zijn. Ik moet de eerste 1/24 F1 motor waarbij de kabels in de kit meegeleverd zitten nog altijd tegenkomen hoor. Ook de dimensie van die kabeltjes liet toe dat je hem aan de andere zijde van de bougiekabel dank zij het feit dat hij hol was, over een pinnetje kon schuiven van de bougie. Ik spreek nu van de ervaring van de jaren '70 met de mogelijkheden van een modelbouwer in de jaren '70. Dat was echt baanbrekend hoor! Ondertussen zijn we 40 jaar verder en de techniek heeft niet stilgestaan, maar om anno 2011 gewoon dit feit te vergeten vind ik te kort door de bocht. Het detailleringsniveau van vandaag is niet meer te vergelijken met 40 jaar geleden uiteraard, maar de beslissing om F1's te gaan ontwerpen in schaal 1/20 dateert wel van die tijd, en het zou nog stommer zijn om dat nu ineens te gaan aanpassen omdat de techniek geëvolueerd is. Ik ben er van overtuigd dat het detailleringsniveau dat Tamiya vandaag haalt op 1/24 dat van het niveau van 1/20 anno 1976 overtreft, maar dat is een vergelijking die niet opgaat natuurlijk. Vandaag de dag zal ik de standaard kabels van een 1/20 motor allemaal aanpassen door ze te vervangen door nog dunnere exemplaren en de pinnetjes snij ik allemaal weg om ze te vervangen door een uitgeboord gaatje voor meer realisme; ik zal zelfs een 1/43 F1-motor kableren; 40 jaar geleden kon ik dit niet, en dat ligt niet alleen aan het feit dat ik toen minder ervaring had maar ook aan het feit dat er gewoon veel minder gesofisticeerd materieel én materiaal was. Foto-ets? Nog nooit van gehoord in die tijd hoor. Secondelijm? Wat is dat voor iets? Superfijne boortjes? Onbestaande. En ga zo maar door. Jullie bekijken de beslissing van destijds met ogen en ervaring van nu, maar je moet je in de tijdsgeest van de jaren '70 kunnen verplaatsen om de beslissing die Tamiya destijds nam te kunnen begrijpen. En ik juichte ze toen toe, heb er mee leren omgaan, en ik vind ze nog steeds terecht.
Last edited by Sennake; 11-11-2011 at 11:00. |
#14
|
||||
|
||||
100% gelijk Guy. Ik denk dat het hier gewoon om ieder zijne meug gaat, en daar is geen gelijk of ongelijk. Over smaak valt niet te betwisten.
Groeten Lesley |
#15
|
|||
|
|||
Ik begin steeds meer en meer te overwegen om 1/24-5 de rug toe te keren en me volledig op Big-scale te richten, voornamelijk 1/12. Ik vind dat een heerlijke schaal.
Ik heb bijna alle 1/12 modellen in bezit die mij echt aanspreken en voel me daarin wel thuis. Voor mij is 1/12 de ideale schaal, want je kan het ook nog ergens kwijt. Maar ik heb ook een groot hart voor 1/8, want dan is het bijna als werken aan een echte kleine auto. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|