De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 29-03-2015, 20:48
Cusco Cusco is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2013
Location: Genk
Posts: 182
Probleem met Zero Paints

Hoi iedereen,

ik heb zojuist voor de eerste keer eens Zero paints geprobeerd, maar ik heb toch wat problemen.

Wat ik gedaan heb, is het onderdeel goed ontvet in warm water en afwasmiddel, nadien goed afgespoeld en laten drogen. Daarna heb ik met de AB gedecanteerde grijze Tamiya primer gespoten. Deze heeft 2 dagen gedroogd. Nu spuit ik de kleur erop en alles zit er goed uit. Ik zet het onderdeel aan de kant en begin aan het volgende en 2min later ziet het eruit zoals op de foto. Ik heb de indruk dat de grijze vlakken die er door komen het plastic is. De primer is met de verf mee "teruggetrokken".



Iemand een idee hoe dit komt en hoe te voorkomen?

Mercikes,

Robby
Reply With Quote
  #2  
Old 29-03-2015, 23:22
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Hey Robby. Het zou kunne dat de primer nog niet goed droog was en daardoor de primer terug door de verf komt. Of je hebt misschien te een te dikke laag gezet de eerste keer. Ik zet altijd eerst een mislaag en doe dan de andere onderdelen. Nadien zet ik een dikke laag in dezelfde volgorde en als het nog nodig is, dan herhaal ik dat proces nog een keer.
__________________
Mvg,
Lesley
Reply With Quote
  #3  
Old 30-03-2015, 08:41
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Ik zou ook eerst denken aan een te dikke laag?
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #4  
Old 30-03-2015, 09:01
Cusco Cusco is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2013
Location: Genk
Posts: 182
Merci, ik ga eerst eens proberen om de verf er terug af te krijgen en dan opnieuw proberen.
Reply With Quote
  #5  
Old 30-03-2015, 10:19
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Als effect van een "versleten lederen stoel" is het anders geniaal geslaagd Misschien een techniek om te onthouden
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #6  
Old 30-03-2015, 10:29
Cusco Cusco is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2013
Location: Genk
Posts: 182
Ik heb met mijn verfkunsten wel eens meer onverwachte effecten

Met het idee van het kan niet erger heb ik eens zero paints geprobeerd, maar deze heeft dit aangenomen als een uitdaging

Zero paints 1 - Robby 0
Reply With Quote
  #7  
Old 30-03-2015, 20:53
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Ge gaat u toch niet laten doen door een paar druppels verf zeker?

Ik zie ook duidelijk een probleem met een te dikke laag verf. Het is met reden dat ze aanraden om eerst een mistlaag te spuiten vooraleer een dekkende laag te zetten. Dit is waarom:

Houd altijd voor ogen dat verf een agressief chemisch goedje is. Dat zal altijd proberen ergens op in te werken. Meestal heeft de verf alleen de grondlaag om aan te hechten. De mistlaag dient om de chemische verbinding met de primer te verzorgen. Door een te dikke laag te spuiten in plaats van een mistlaag wordt die verbinding door de hoeveelheid verf te agressief voor de primer en die wordt in feite gewoon opgegeten door de toplaag. Het kan zelfs zo erg worden dat de toplaag de onderliggende plastic zou kunnen aanvallen.

Bijkomend probleem dat wij als modelbouwer hebben is het feit dat sommige soorten verf (bv Zero Paints) die wij gebruiken eigenlijk niet geschikt zijn om te combineren met het soort grondverf voor modelbouw. De grondverven van Tamiya, Gunze, Alclad en consoorten zijn veel te zacht voor de automotivs die wij erover spuiten.
De grondverven van dezelfde automotives zijn dan weer te agressief voor de plastics waar wij mee werken. Niet simpel hé?

De oplossing voor al die miserie is werken in dunne lagen. Als we veel dunne lagen spuiten die we eerst laten uitdrogen voor de volgende wordt gezet dan kunnen we dat probleem van inwerking van verf op onderlagen en plastic perfect omzeilen. We geven eigenlijk de verf de kans niet om destructief te werk te gaan doordat we de hoeveelheid agressief materiaal beperken door dunne lagen te spuiten. Je krijgt dan al sneller een droge en dekkende dunne laag waardoor de toplaag niet meer kan inwerken op de onderliggende grondverf omdat die niks anders "ziet" dan een eigen soortgenoot waarop hij terechtkomt. En dus is er geen probleem meer.

Je ziet: veel blabla om gewoon te zeggen: spuit in veel dunne lagen en je probleem is weg. Ik spuit meestal 2 à 3 mistlagen vooraleer een iets dikkere laag te zetten, en pas dan een topcoat die 100% dekkend is.

Ik herhaal dus mijn eerste vraag: "ge gaat u toch niet laten doen door een paar druppels verf zeker?". Nu toch ni meer

Maar Guy had ook een punt...
__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 30-03-2015 at 20:54.
Reply With Quote
  #8  
Old 31-03-2015, 09:37
Cusco Cusco is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2013
Location: Genk
Posts: 182
@Dominique

bedankt voor de uitgebreide en deskundige uitleg. Ik heb er weer heel wat van bijgeleerd.

Momenteel ben ik bezig met de verf te strippen en dan een nieuwe poging. Ik hou jullie op de hoogte (of laagte)
Reply With Quote
  #9  
Old 31-03-2015, 11:11
Kevinboodts's Avatar
Kevinboodts Kevinboodts is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2013
Location: Hamme
Posts: 120
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ge gaat u toch niet laten doen door een paar druppels verf zeker?

Ik zie ook duidelijk een probleem met een te dikke laag verf. Het is met reden dat ze aanraden om eerst een mistlaag te spuiten vooraleer een dekkende laag te zetten. Dit is waarom:

Houd altijd voor ogen dat verf een agressief chemisch goedje is. Dat zal altijd proberen ergens op in te werken. Meestal heeft de verf alleen de grondlaag om aan te hechten. De mistlaag dient om de chemische verbinding met de primer te verzorgen. Door een te dikke laag te spuiten in plaats van een mistlaag wordt die verbinding door de hoeveelheid verf te agressief voor de primer en die wordt in feite gewoon opgegeten door de toplaag. Het kan zelfs zo erg worden dat de toplaag de onderliggende plastic zou kunnen aanvallen.

Bijkomend probleem dat wij als modelbouwer hebben is het feit dat sommige soorten verf (bv Zero Paints) die wij gebruiken eigenlijk niet geschikt zijn om te combineren met het soort grondverf voor modelbouw. De grondverven van Tamiya, Gunze, Alclad en consoorten zijn veel te zacht voor de automotivs die wij erover spuiten.
De grondverven van dezelfde automotives zijn dan weer te agressief voor de plastics waar wij mee werken. Niet simpel hé?

De oplossing voor al die miserie is werken in dunne lagen. Als we veel dunne lagen spuiten die we eerst laten uitdrogen voor de volgende wordt gezet dan kunnen we dat probleem van inwerking van verf op onderlagen en plastic perfect omzeilen. We geven eigenlijk de verf de kans niet om destructief te werk te gaan doordat we de hoeveelheid agressief materiaal beperken door dunne lagen te spuiten. Je krijgt dan al sneller een droge en dekkende dunne laag waardoor de toplaag niet meer kan inwerken op de onderliggende grondverf omdat die niks anders "ziet" dan een eigen soortgenoot waarop hij terechtkomt. En dus is er geen probleem meer.

Je ziet: veel blabla om gewoon te zeggen: spuit in veel dunne lagen en je probleem is weg. Ik spuit meestal 2 à 3 mistlagen vooraleer een iets dikkere laag te zetten, en pas dan een topcoat die 100% dekkend is.

Ik herhaal dus mijn eerste vraag: "ge gaat u toch niet laten doen door een paar druppels verf zeker?". Nu toch ni meer

Maar Guy had ook een punt...
*scienceboner* Toffe tips!
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.