|
#1
|
||||
|
||||
BMW R100S - Imai - 1/12
Allez vooruit, ik ben ook begonnen aan mijn groepsbuild-model.
Het gaat om deze BMW R100S, die in 1978 op de markt gebracht werd en die vandaag nog steeds een icoon is van de BMW motoren. Ik ben begonnen met het 'koetswerk' van de BMW (als je dat zo kan noemen bij een motor). Nadat ik alle onderdelen eerst zorgvuldig ontdaan heb van alle bramen en oneffenheden, worden ze in de primer gespoten. Daarna heb ik ze een eerste laag Tamiya TS-17 Gloss Aluminium gegeven. Vervolgens heb ik er 2 lagen Tamiya TS-74 Gloss Red overheen gespoten. Dat geeft een egaler effect om metallic rood te simuleren dan Tamiya TS-18 Metallic Red te gebruiken, omdat de metaalschilfers van TS-18 veel te grof zijn op deze schaal. Vervolgens worden de rode vlakken afgekleefd en worden de zwarte vlakken gespoten. Om geen harde overgangen te bekomen spuit ik nooit tot tegen de masking tape, die er enkel zit om geen 'overspray' te krijgen op de vlakken die rood moeten blijven. Eens de verf droog is worden de decals aangebracht. En tenslotte worden alle onderdelen voorzien van 3 lagen Gunze Sangyo Top Coat. Nu gaan de koetswerkonderelen een weekje drogen en daarna kan ik beginnen ze te polishen. Wordt dus vervolgd |
#2
|
||||
|
||||
Het weer is op dit moment idealer om met zo'n maschien te cruisen dan om er ene te bouwen.
Succes en vergeet uw beschermende kledij niet
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#3
|
||||
|
||||
Vervolgens begin ik aan de samenbouw van het kader. De bouwbeschrijving suggereert dat je eerst de motor samenbouwt, inclusief de cilinders, en dat je dan de motor tussen de beide helften van het kader kleeft. Maar dan kan je de kleefnaden van het kader natuurlijk niet meer wegwerken en bijspuiten zonder de motor te raken. Dus opteer ik voor een andere aanpak: eerst bouw ik het volledige kader samen, en boor ik de verbindingspennetjes voor de motor uit. Daarna wordt het kader proper opgeschuurd en zwart gelakt.
Daarna bouw ik het motorblok samen en bouw ik het in het kader in met behulp van metalen boutjes (groene pijlen). De cilinders heb ik er nog niet aan bevestigd omdat het blok anders niet meer tussen het kader past. Maar eens het blok geweatherd is en vast op zijn plaats zit kan ik gemakkelijk de cilinders aanbrengen. Daarna doe ik een dryfit met de tank en de steun voor het zadel om te zien of alles nog mooi op zijn plaats zit. De ligplaatsen voor de steunen van de tank heb ik een beetje moeten aanpassen omdat de tank anders niet mooi horizontaal zat, maar dat was vlug verholpen. Wordt vervolgd. |
#4
|
||||
|
||||
Dat spuitwerk van de "carrosserie" ziet me er wel top uit.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Good job!
__________________
gr Pieter |
#6
|
|||
|
|||
Knap spuitwerk
|
#7
|
||||
|
||||
Wow, die overgang
|
#8
|
||||
|
||||
Ondertussen werd het motorblok samen met de andere motor-onderdelen een beetje realistischer gemaakt door ze wat te verweren. Niet te zwaar, tenslotte is dit geen crossmachine
Ik heb gewoon trachten te imiteren wat er op de meeste foto's van dergelijke BMW's te zien is; een motorblok dat goed onderhouden is maar toch wel wat olie- en verweringssporen draagt. Een onderdeel dat prominent ontbreekt in deze kit is, of zijn de bobijnen. Niet dat ze later echt zichtbaar zullen zijn want ze zitten verstopt onder de tank, maar ik laat de bougiekabels toch liever naar de bobijn lopen dan naar elkaar zoals het bouwplan suggereert. En zoveel werk kruipt er nu ook weer niet in het scratchen van 2 bobijntjes. Omdat ze later zo goed als onzichtbaar zullen zijn heb ik er niet teveel detail ingestoken. En dan is de BMW klaar om zijn gescratcht onderdeel te ontvangen, zodat we daarna verder kunnen met de bouw van de motor. Hier werden de bobijnen reeds aangebracht, en heb ik de andere motor-onderdelen eens opgelijnd om een idee te geven van de op til zijnde bouwwerkzaamheden |
#9
|
||||
|
||||
Even inzoomen op die motor-onderdelen: alles is reeds gepre-monteerd, geschilderd en geweatherd omdat ik er later nog moeilijk bij kan. De klepstoters die uit verchroomd plastic bestonden heb ik vervangen door metalen exemplaren.
Behalve de bobijnen heb ik ook achteraan wat details toegevoegd: de 4 bouten waarmee de achterste ophanging aan de achtervork bevestigd wordt ontbraken ook in de kit, dus heb ik ze toegevoegd. |
#10
|
||||
|
||||
En daarna wordt met de samenbouw van de motor gestart, te beginnen met de grote cilinders, carburators en vervolgens de andere onderdelen.
Nu deze horde genomen is kan de achterste ophanging aangevat worden. Maar eerst nog wat foto's van alle zijden. |
#11
|
||||
|
||||
Daarna was de achterbrug aan de beurt. Eerst worden de achterrem, de remschijf en het achterwiel gemonteerd.
Vervolgens wordt het achterspatbord op zijn plaats gelijmd. Om de boel stabiel op zijn plaats te houden wordt nu ook de centrale steun aangebracht. En natuurlijk mogen ook de schokdempers niet ontbreken. De originele kitonderdelen bleken totaal waardeloos, dus werden er nieuwe gescratcht die wél op de echte schokdempers lijken en die er tegelijkertijd wat realistischer uit zien dan de verchroomde plastic onderdelen die in de kit zaten. |
#12
|
||||
|
||||
Eens dat allemaal achter de rug is, hebben we een stevige basis waarop we verder kunnen bouwen. Na wat referentiefoto's bestudeerd te hebben wordt er min of meer alle kablage aangebracht die in het zicht zullen vallen eens de motor klaar is. Merk op dat de brandstofleidingen op dit moment nog gewoon naar elkaar toe lopen, maar ze worden uiteraard later losgeknipt om op de brandstoftank aangesloten te worden.
Close-up van de motor en het merendeel van de aangebrachte kabels. De loopvlakken van de banden werden ook gedrybrusht om het bandenprofiel dat eigenlijk best wel mooi uitgevoerd werd door Imai beter tot zijn recht te laten komen. Vooraan wordt een radiator op zijn plaats gelijmd die niet op alle BMW R100S modellen standaard zat, maar die wel in de kit aanwezig is dus kunnen we hem net zo goed gebruiken. |
#13
|
||||
|
||||
Mooie vorderingen
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#14
|
||||
|
||||
Update. De achterzijde van de BMW werd ook verder afgewerkt. Ik weet niet of het op de foto duidelijk te zien is, maar het interieur van het achterlicht en de pinkers heb ik bewerkt met BMF: ik heb er een stukje BMF losjes opgelegd en vervolgens met een wattenstaafje er tegenaan gedrukt zodat het naar binnen bol gaat staan en als het ware een spiegel vormt. Vroeger schilderde ik de binnenzijde van zo'n onderdeel gewoon zilver, maar deze methode heeft naar mijn mening toch een beter resultaat.
Voor de rest moest alleen de nummerplaat en de reflector nog aangebracht worden. De ingegoten bouten van de nummerplaat heb ik verwijderd en vervangen door mishmash boutjes. Ook vooraan moesten er nog twee onderdelen aangebracht worden, namelijk de claxons. Om ze een realistischer uitzicht te geven heb ik ze uitgehold zodat ze een soort trechter vormen, want de originele kitonderdelen waren gewoon vlak vooraan. |
#15
|
||||
|
||||
Daarna was het de beurt aan de voorvork om aangepakt te worden. De meegegoten remleidingen die op de vork zaten werden weggeschuurd en vervangen door metalen exemplaren.
Zelfde oefening aan de rechterzijde. Eens het voorwiel gemonteerd is kunnen ook de koplamp en de voorste pinkers aangebracht worden. En dan was het stuur aan de beurt. De grote plastic afdekplaat zorgt er jammer genoeg voor dat je niet veel meer ziet van de details die eronder zitten, maar de schakelaars aan de handvatten en de meters blijven toch nog goed zichtbaar. Ik heb trouwens over de meterdecals echte metertjes gekleefd van plastic strip, waarna alles afgedekt werd met een royale laag 2k-epoxylijm die de meterglaasjes moet voorstellen. En dan liggen de onderdelen klaar die het 'halve' kader in ganse motor moeten omtoveren. Last edited by Sennake; 28-10-2015 at 19:52. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 19 (0 members and 19 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|