De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

View Poll Results: BMW M3 GTR
Touring 34 55.74%
GT 27 44.26%
Voters: 61. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 24-12-2006, 20:41
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

[off-topic]
Naar mijn mening: GT = 2-deurs coupe
[/off-topic]
Reply With Quote
Old 24-12-2006, 20:59
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular

Misschien een idee om de discussie over wat een GT is of niet even splitsen? Ook al is hij zovaak gevoerd, het blijft altijd een actuele en interessante discussie.
Reply With Quote
Old 25-12-2006, 17:59
Bramzel's Avatar
De Paddock Regular

Thanks Moderators

Ik vind de M3 straatversie op zich al een GT, met name als het bijvoorbeeld om de CSL gaat. Die is gebouwd volgens hetzelfde principe als een 911 GT3-RS (Straatversie). Ik vind de M3 ook absoluut geen touringcar meer, daarvoor is hij veel te verschillend van de straatversies, ondanks dat ze dezelfde basis delen. Ik zou zelfs durven zeggen dat ik de M3 een betere GT acht dan bijvoorbeeld de straatversie van de Panoz Esperante.

Bij toerismewagens denk ik aan de lichtere wagens met 2-liter motoren, de ultieme toerwagens waren de Supertouring wagens wat mij betreft. Wagens met 2-deuren en een V8 beschouw ik niet echt als toerwagens, daarom het ik ook moeite om kampioenschappen als het DTM en het Aussie V8 als pure toerwagenkampioenschappen te beschouwen.
Reply With Quote
Old 26-12-2006, 04:10
Viper GTS-R***'s Avatar
Viper GTS-R*** Viper GTS-R*** is offline
De Paddock Regular

Ik sluit mij 100% aan bij Bramzel's visie over de BMW M3.
In mijn ogen is een BMW M3 evenwaardag als een Porsche 996 Cup.

En betreft de GTR versie van BMW Motorsport, ik betreur het dat de ACO hun homologatie heeft ingetrokken nadat ze in ca. 2001 de overmaat van de Porsche 996 RS namen in het ALMS. Ze eerst een 2tal jaren laten meerijden en daarna ondervinden dat ze wel degelijk snel zijn, even een uitvlucht zoeken (geloof dat het ging over de V8 ipv de standaart V6 die men gebruikte om zo aan hun 450pk te komen, wat nu nog niet zo bijzonder veel was tegenover die RS'n die ook om en bij de 450a460 zaten.) en ze dan even buitensmijten...

Beeld je maar eens in wat de GTR had kunnen verichten moest men deze hebben blijven homoligeren... wat had dat in die komende jaren na 2001 kunnen opleveren?

Nu ff terug over de kwestie ivm Touring - GT...
Ik blijf het echt wel raar vinden dat sommigen deze wagen niet als GT kunnen beschouwen. Wat heeft nu een 996 Cup meer als een M3 om een GT te mogen genoemd worden?
Reply With Quote
Old 26-12-2006, 13:24
JorritVD's Avatar
JorritVD JorritVD is offline
De Paddock Regular

Ik sluit volledig bij Viper aan.

Quote:
Originally Posted by Viper GTS-R*** View Post
Nu ff terug over de kwestie ivm Touring - GT...
Ik blijf het echt wel raar vinden dat sommigen deze wagen niet als GT kunnen beschouwen. Wat heeft nu een 996 Cup meer als een M3 om een GT te mogen genoemd worden?
Ik denk dat sommigen misschien ook de 3 serie zien die ook in vierdeurs is.
Maar wat ik al zelf zei, ik vind het ook een GT.

maar opzich heeft Mark hier dan weer wel gelijk in:
Quote:
Originally Posted by Mark View Post
De discussie omtrent de ex-wagen van GS? Dus nu is het opeens een GT? Dan heeft die desbetreffende wagen de laatste jaren in de verkeerde klasse gereden. Heeft die GT wagen de prijzen ingepikt voor de andere Toerisme wagens.
Reply With Quote
Old 26-12-2006, 20:00
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular

Quote:
Wat vind ik dit punt of deze discussie toch zo achterhaald, maar o zo leuk
Kun je eeuwig over discussieren, de ene zegt Touring de andere GT.
Ik zeg GT u zegt Touring, benieuwd wat dat zou geven in een Poll...
Tiens, wat vind ik hier terug na een paar dagen 'kerstafwezigheid'? Een Poll, ingeleid met een quote van mij, over een onderwerp waar ik het niet eens over gehad heb ! Ik heb het namelijk enkel en alleen gehad over de BMW V8, ex GS Motorsport, die de zogezegde naam 'GTR' draagt. En dat blijkt plots voldoende te zijn om mijn woorden te misbruiken in een veralgemeende Poll, met een titel die een vertekend beeld vormt en dan nog ingeleid wordt door het citeren van mijn woorden .

Ik heb met betrekking tot de BMW V8, ex GS Motorsport, zeer moedwillig BMW Motorsport en hun ECHTE GTR's niet genoemd in mijn oorspronkelijke reactie, daar deze wagens WEL homologatie hebben/hadden als GT. En daar discussieer ik dan ook niet over. Mijn vraag had enkel betrekking tot de (overigens zeer knappe) bolide BMW V8, ex GS Motorsport! Daar gaat het mij om: sinds wanneer is net die wagen een GT? Volstaat het om op een BMW V8 een specifiek 'stickertje' te kleven om in de GT-klasse te kunnen rijden? Het verhaal van Schnitzer en BMW Motorsport is een compleet ander verhaal, maar dat snappen sommigen blijkbaar niet...

Persoonlijk vind ik dus de ex GS Motorsport BMW V8 geen GT. Maar dat neemt niet weg dat ik het een zeer fraaie wagen blijf vinden. Een wagen waar Georg Severich en zijn équipe een pak tijd aan besteed hebben, zowel qua opbouw, qua evolutie als qua testwerk. Met goede resultaten tot gevolg. Chapeau voor Georg en de zijnen: ze hebben een zeer snelle Touring Car gebouwd

Mvg,
Dries DS
Reply With Quote
Old 26-12-2006, 20:58
Viper GTS-R***'s Avatar
De Paddock Regular

Dries, ten eerste sorry dat ik de poll . . . of zeg maar de vraag niet zo duidelijk heb gesteld. Ik had iets duidelijker moeten zijn ivm. die BMW M3, BMW M3 GTR (schnitzer-motorsport) en BMW M3 V8 ex GS.

Ik geef je volkomen gelijk dat deze onder dezelfde naam te vermelden niet zo slim was van mij, omdat er per wagen voor iedereen een andere mening kan zijn omtrent GT/Touring.

In mijn visie is het eendert, het blijft voor mij een GT over welke M3 je spreekt
Straatversie's: BMW M3, BMW M3 CSL, BMW M3 GTR
Raceversies: BMW M3 V6 (bv. BVS Racing), BMW M3 V8 (ex-GS), BMW M3 GTR (Schnitzer/BMW Motorsport/PTG).

En ik herhaal mijn vraag, wat heeft een Porsche 996 Cup meer dan een BMW M3 om een GT te mogen genoemd worden een de BMW niet?

Of het nu om een straatversie of raceversie gaat maakt mij niet uit...
Reply With Quote
Old 26-12-2006, 23:24
TT Racing TT Racing is offline
De Paddock Rookie

Quote:
En ik herhaal mijn vraag, wat heeft een Porsche 996 Cup meer dan een BMW M3 om een GT te mogen genoemd worden een de BMW niet?[/B]

Of het nu om een straatversie of raceversie gaat maakt mij niet uit...
Simpel, omdat de 996 Cup een GT homologatie heeft en de M3 niet.

Zie deze link, http://www.fia.com/resources/documen...on_Country.pdf
Reply With Quote
Old 26-12-2006, 23:31
Viper GTS-R***'s Avatar
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by TT Racing View Post
Simpel, omdat de 996 Cup een GT homologatie heeft en de M3 niet.
Dat is nu toch niet het antwoord waar ik zit op te wachten?
Ik vraag waarom de 996 Cup er wel 1 krijgt en de BMW M3 niet...
Geef mij daar een verklaring voor...
Reply With Quote
Old 27-12-2006, 00:12
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Dat is nu toch niet het antwoord waar ik zit op te wachten?.
Maar dat is wel het antwoord

De fabrikant bepaalt voor welke klasse een wagen gehomologeerd dient te worden, niet de FIA. Omdat BMW dergelijke wagens nooit heeft aangeboden voor een of andere GT homologatie zullen ze die homologatie ook niet krijgen.

Soms is het antwoord simpel
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 27-12-2006 at 22:56.
Reply With Quote
Old 27-12-2006, 00:18
Viper GTS-R***'s Avatar
De Paddock Regular

Quote:
De fabrikant bepaald voor welke klasse een wagen gehomologeerd dient te worden, niet de FIA. Omdat BMW dergelijke wagens nooit heeft aangeboden voor een of andere GT homologatie zullen ze die homologatie ook niet krijgen.
Dus als BMW hun E90 M3 (met eindelijk een standaart V8, die zich nog beter zal leunen als racemotor) wilt homologeren voor GT kunnen ze dat?

Maar je 2de zin begrijp ik niet goed, wil je nu zeggen omdat ze nooit een wagen van hun hebben laten homologeren voor "GT" kunnen ze dat niet (meer) doen, of...?
Reply With Quote
Old 27-12-2006, 00:44
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Dus als BMW hun E90 M3 (met eindelijk een standaart V8, die zich nog beter zal leunen als racemotor) wilt homologeren voor GT kunnen ze dat?
Nou, ze kunnen hem aanbieden voor een GT-homologatie. Of ze die dan krijgen is dan weer een andere vraag Dat bepalen de wijze heren van de FIA. Wagen kan qua regelgeving misschien perfect aan een of andere GT-homologatie voldoen maar alsnog geen GT-homologatie krijgen. Als ze bij de FIA (of het "bureau") vinden dat deze wagen niet past in de geest van de reglementen van de GT's dan krijgt ie geen GT-keurmerk.

Vaak komt zo'n twistpunt niet voor omdat een fabrikant en de FIA bij dergelijke projecten reeds in een vroeg stadium met elkaar contact hebben. Dat was destijds ook bij de M6 het geval. Althans, als ik de boekjes mag geloven FIA zag geen kwaad in een GT-homologatie. BMW heeft naderhand zelf de handdoek in de ring geworpen omdat men de basis van de M6 ongeschikt vond om daar een racewagen van te maken. Correct me, if I'm wrong
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 27-12-2006, 03:37
Bramzel's Avatar
De Paddock Regular

Quote:
Vaak komt zo'n twistpunt niet voor omdat een fabrikant en de FIA bij dergelijke projecten reeds in een vroeg stadium met elkaar contact hebben. Dat was destijds ook bij de M6 het geval. Althans, als ik de boekjes mag geloven FIA zag geen kwaad in een GT-homologatie. BMW heeft naderhand zelf de handdoek in de ring geworpen omdat men de basis van de M6 ongeschikt vond om daar een racewagen van te maken. Correct me, if I'm wrong
Klopt helemaal Euser was er ook mee bezig, en als ik me niet vergis was de voorkant te zwak of in ieder geval niet afdoende te verstevigen om in te zetten voor serieuze racerij. Maar daar kan ik er weer naast zitten
Reply With Quote
Old 28-12-2006, 00:49
Viper GTS-R***'s Avatar
De Paddock Regular

Mmm, zo te zien was ik dan toch niet de enigste met het gedacht omtrent M3/GT... als ik het resultaat van de poll tot nu toe bekijk, blijven voten zou ik zeggen
Reply With Quote
Old 31-12-2006, 19:06
Z3Cp's Avatar
Z3Cp Z3Cp is offline
De Paddock Rookie

Heb ook gestemd dat de M3 voor mij een GT is, vind ik trouwens al jaren.

Een touringcar heeft voor mij meestal 4 deuren (zie huidige en vroegere Fia touringcars)
Ook in het BK rally heeft men de M3 bij de GT's ingedeeld, samen met de momenteel reeds deelnemende Porsches en Nissan 350Z. Wacht trouwens vol spanning tot iemand ook effectief een M3 inzet, zou volgens mij heelwat brokken maken in die GT-klasse.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules