|
|
||||
|
||||
Het doet me plezier om je weer bezig te zien.
|
||||
|
||||
Quote:
|
|
||||
|
||||
Volgende update.
De pijnlijke foutjes zijn ondertussen weggewerkt met 2 componenten epoxy putty van Tamiya. Ondanks dat het ietwat moeilijk is om ermee te werken, verkies ik, voor dit soort van werktjes, deze putty boven de normale Tamiya, Gunze of Milliput. Eens droog is ie zo hard als een steen en tijdens het drogingsproces kan je nog altijd wijzigingen aanbrengen. Enfin, ik ben aan de het spuiten van de kleur begonnen. En zoals verwacht ging dat prima. Het enige probleem dat zich voordeed was het feit dat weggeschuurde logo's en gietnaden weer zichtbaar werden! eens de kleur begon te drogen. De Honda logo's en op 1 specifieke plaats een gietnaad (rond de antenne achteraan). Bizar en wellicht te wijten aan de plastic soort. Herinner u in mijn eerder bericht de reden om geen motip te gebruiken. Deze plaatsen werden geschuurd en opnieuw gespoten. Resultaat, de logo's zijn niet meer zichtbaar, maar die vervelende gietnaad nog steeds. Deze is nu voor de 2de geschuurd en zal morgen een fijne mistlaag krijgen. Ik vrees echter, dat wanneer de vernis er overheen gaat gezet worden, die rotdingen opnieuw zichtbaar gaan worden... en dan is het kermis natuurlijk... bang afwachten dus. En ander iets waarmee ik geconfronteerd werd tijdens het spijten is "spatten". Niet te wijten aan de verf op zich, maar aan het minder geschikt zijn van mijn Badger 150 in "medium needle" configuratie. Wellicht dat spuiten met de large needle soelas zal brengen in de toekomst. Nu goed, eens je deze beperkingen weet, is het enkel een kwestie van er rekening mee te houden en meer dan regelmatig de nozzle te kuisen. Vervelend, maar goed, het is nu even niet anders. Op de foto's kan je ook zien dat de kleur behoorlijk mat is en er anders uitziet dan wat het uiteindelijke resultaat zal worden. De strepen die te zien zijn, zijn het gevolg van het bijschuren. Ondertussen ook al aan het interieur begonnen. De 2 achterste zetels, deze Prelude is immers een 2+2, hebben al Ranger Ink over zich heen gekregen, nets zoals de zijpaneeltjes. De werkwijze is hier anders dan bij de 307. Ik heb immers eerst verdunde houtlijm aangebracht en daar het poeder over uitgestrooid. Nu kan alles in 1 tijd gespoten worden. In dit geval leek me dat handiger want op deze manier vermijd ik vervelend en moeilijk afplakwerk. Tevens zijn er openingen gemaakt - niet zichtbaar op deze foto's - voor de gordels. Ter hoogte van de hoedenplank komt er dan een geleidingsplaatje in PE te zitten waardoor de grodel naar buiten komt. De luidsprekers achteraan zullen ook nog een PE covertje krijgen. |
|
||||
|
||||
Bestaat er dan een PE-setje specifiek voor deze wagen?? Of heb je een ander PE-setje dat je hiervoor gebruikt?
|
||||
|
||||
Ik heb een universeel setje liggen hier waaruit de grodelgespen, de luidspreker covers, de CD-speler, de autosleutel en de zonnebril zullen komen. De rest van de PE komt uit overschotjes van andere sets, die ik desgevallend aanpas aan datgene wat ik nodig heb (gordelgeleiders enz.).
|
|
||||
|
||||
Als hij moest mislukken moet ge hem in ieder geval niet in de vuilbak 'smuiten'.
Iets wat me een beetje zorgen baart zijn de schuurlijnen op de C-stijl achteraan rechts. Kan je die niet een beetje wegschuren of versterken de foto's die dingen weer?
|
||||
|
||||
Die "schuurluinen" zijn er wel, en zichtbaar zoals op de foto. Bedoeling is dat ik hier nog eens lichtjes met "1000 wet" overheen ga, om dan nog een laatste laagje te leggen. Dan zouden ze weg moeten zijn. Allez, 't is te zeggen, zo is het op andere "verkraste" plekjes toch gegaan.
|
|
||||
|
||||
Nog even de PE deeltjes laten zien die in het achterste gedeelte v/h interieur zitten. De gordelgeleiders zijn recuperatie van een rally gordelset. Deze PE delen zullen mee matzwart worden gespoten. De luidspreker covers worden dan "opgeblonken", terwijl de geleiders een iets andere tint zullen krijgen om ze wat beter te laten uitkomen.
Last edited by Guido; 14-10-2007 at 21:39. |
|
||||
|
||||
Leuke verderzetting die naar meer smaakt
|
|
||||
|
||||
Quote:
Dus, de primer weer boven gehaald en plaatselijk gespoten. Ging prima, tot dat cutding ging drogen en die verdomde lijn gewoon weer te voorschijn kwam... De naad is gewoon met het blote oog zichtbaar... Verder aandringen zal wel geen zin meer hebben, want ze komt er iedere keer gewoon opnieuw door. Remolie lijkt ook geen optie te zijn, want daarmee is de lijn niet weg. Bovendien begint de antennevoet te lijden onze het plaatselijke schuurwerk. Wat ik nu verder ga doen is een open vraag. Misschien moet het model dan toch maar de remolie in, de antennevoet eraf en vervangen door een nieuwe om dan heel het gebied onder de 2-componenten epoxy te zetten en weer in vorm te schuren... Pfff, wat een gezeik weeral. Als zelfs de meest eenvoudige kit doorspekt zit met tegenslagen is de pret er natuurlijk zeer snel af. Last edited by Guido; 15-10-2007 at 21:18. |
|
||||
|
||||
Er zal toch niets anders opzitten dan het wegschuren van die lijn.
Je wordt er nu mee geconfronteerd omdat de lagen die op het plastic worden gelegd veel dunner zijn dan met de Tamiya lakken. Die konden door hun dikte kleine foutjes verbergen, maar dat is met veel dunnere lagen natuurlijk niet meer het geval. De kas zal dus zo smooth mogelijk moeten geschuurd worden, anders blijf je hiertegen vechten. Ik zou dus gaan voor het volledig proper maken van het stuk rond die antennevoet, om daarna met putty een nieuwe te maken. Of misschien kan Tom er zelfs ééntje draaien?
|
||||
|
||||
Quote:
Volhouden, dan heb je achteraf nog zoveel voldoening van hetgeen wél is gelukt.
|
||||
|
||||
Wat ik aan het doen ben, heeft niks met nieuwe verf en nieuwe technieken te maken. het verdikte logo vooraan op de motorkap, dat ik had weggeschuurd omdat er een PE logo zou komen, werd ook zichtbaar na de eerste kleurlaag. Het is volgens mij de kwaliteit v/d plastic die niet deugd. De andere gietnaden, want dat is het dus een domme gietnaad die heel ambetant geplaatst is, zijn niet meer zichtbaar. Bovendien ligt een gietnaad op de plastic. De lijn trekt gewoon in de plastic. Je kan niet meer doen dan ze wegschuren, toch? Maar telkens trekt de plastic weer dieper in. Alsof hij daar weker wordt...
|
|
||||
|
||||
1,5 uur, 2 schuurbeurten en evenveel laagjes later, ziet de achtervleugel er nu zo uit. Lijkt toch weer de goeie kant op te gaan, maar de antennevoet is eraan voor de moeite...
|
|
||||
|
||||
Zou kunnen, dat die plastic weker wordt en weer terug wegtrekt.
Maar dan zou dat ook willen zeggen dat het oplosbaar is. Je kan proberen om de oneffenheid te vullen met secondenlijm. Als je de secondenlijm breed en royaal genoeg aanbrengt, dan kan je dat vlak schuren en opnieuw spuiten. De verf raakt dan de plastic niet meer, en die kan ook niet meer wegtrekken.
|