![]() |
|
|
||||
|
||||
Uit pitstop.tv:
Schumacher joeg in de laatste ronde wel nog 2 rijders in de gordijnen, zijn broer Ralf, die hij op de streep aanviel, en teammaat Barrichello, die aan de chicane moest wijken. Ralf zei dat broerlief niet helemaal wijs was en Barrichello vond dat het maneuver van Michael onnodig was. T'is ook nooit goed .........! |
|
||||
|
||||
Volgende week wint Schumi, geen twijfel meer mogelijk.
![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
De Ferrari is de snelste wagen minus banden, zeker wanneer Schumacher pushed. Als ze deftig kunnen kwalificeren zie ik niet in waarom MS niet voor de winst kan gaan. De banden lijken in orde want dit was een bandenvretende baan, de snelheid van de wagen is dik in orde, de piloten zijn scherp want ze halen het maximum uit alle mogelijk scenario's...enkel de startposities moeten beter. Als dat het geval is in Duitsland dan kunnen ze aardig wat laten zien. Stel dat Schumacher wint en Renault gaat een dip tegemoet, dan kan het over enkele races al zijn dat we spreken over "wie zal kampioen worden? Schumacher of Raikkonen?" Ofwel moet ik minder drinken ![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
![]() Laten we de rondetijden eens analyseren: Ronde 40: M. Schumacher: Fastest Lap: 1 min.15.842 Ronde 41: K. Raikkonen: 1 min.15.921 Schumacher reed dus op een bepaalde moment even snel als Raikkonen rond. Bovendien zette hij toen de snelste ronde van de race neer. Wat des te meer opvalt, zijn volgende feiten: Schumacher pitte pas voor de 2de keer in ronde 58, Raikkonen pitte de ronde na zijn snelste racetijd: ronde 42. Dat betekent -naar mijn mening- dat Schumacher met een zwaardere tank dezelfde rondetijden reed als Raikkonen met een lichtere tank. Naar de banden moeten we hier niet kijken, omdat die toch niet meer vervangen mogen worden tijdens pitstops en de bandensetjes van Raikkonen en Schumacher dus de hele race meegingen. Een eventuele meerwaarde van de Bridgestones na Schumachers eerste -onvoorziene- pitstop is dus bijgevolg ook uitgesloten. Ik hoef hier bovendien ook geen rekening te houden met het eventueel dubbelen van achterliggers, want het gaat hier maar om 1 snel rondje, natuurlijk. Als Raikkonen met een -vermoedelijk en logischerwijze- lege tank in ronde 41 een chrono van 1min.15.921 neerzet en dan naar binnengaat, haspelt Schumacher met een -vermoedelijk en logischerwijze- vollere tank nog 18 rondjes af met een snelste chrono in ronde 40 van 1min15.842. Mijn conclusie hieruit: De Bridgestones hebben tijd nodig om op gang te komen, maar eens ze op punt staan, draait de Ferrari terug rondetijden die concurreren met McLaren. De Michelins staan reeds vanaf de start op punt, maar faalden naargelang de race vorderde. De Renaults waren de voornaamste slachtoffers, Liuzzi kreeg achteraf ook te maken met een klapband. Bridgestone haalt het dus op lange afstand. In Monaco is dit jammer genoeg voor hen negatief; aangezien de start hier zowat de voornaamste factor is voor succes. De F2005 zelf is een uitstekende wagen, hoewel de bolide dit jaar minder dominant is ten opzichte van de McLaren en Renault. De wagen is in die mate minder dominant, dat de F2005 het Bridgestone-probleem niet op z'n eigen kan oplossen, wat duidelijk wel het geval was in 2004. Banden, banden en nog eens banden. En het is Ferrari en Bridgestones eigen, dikke schuld. Maar ze hebben toch maar lekker van 2000 tot 2004 onafgebroken mogen heersen.
ah. daar zit die reply-knop dus. Last edited by Finish; 22-05-2005 at 23:05. |
|
||||
|
||||
De Michelins falen zwaar als men de zachtere compound gebruikte: Sauber, Renault, Red Bull... Mclaren had er niet zo'n last van en zij gebruikten de hardere compound.
Maar zoals finish zegt, de banden nekken momenteel Ferrari. Vigneron zei op de RTBF nog dat ze jaren lang geprofiteerd hebben van de unieke samenwerking met Bridgestone en dat ze er nu de tol van betalen. Ten dele hebben ze bij Ferrari hun eigen graf gedolven. Bridgestone kon in 2004 schitterend mee in de hitte, voorheen het sterke punt van Michelin, en die snel op temperatuur kwam. En nu heeft Michelin een band gemaakt die nog beter tegen de hitte kan en die snel op temperatuur komt. Het is gewoon een slinger die nu naar de kant van Michelin gaat. In de toekomst zal het voor Bridge enkel moeilijker worden om die aanvallen van Michelin te blijven afslaan. Michelin heeft 5 fabrieksteams, Bridge 1. En als we Vigneron mogen geloven is Bridgestone een band a la Michelin aan het maken. Een met een minder bol oppervlak, om meer grip te krijgen en de banden waarschijnlijk ook sneller op te warmen. |
|
||||
|
||||
Quote:
Maar om aanspraak te maken op de overwinning volstaat het natuurlijk niet om één of enkele fastest laps neer te zetten. Toen na de safetycar-fase Schumacher vlak achter Raikkonen lag (weliswaar op een ronde) dacht ik :"Na de herstart gaat Schumi Raikkonen kunnen blijven volgen want nu zijn de banden op temperatuur". Welnu, de wijze waarop Raikkonen wegreed van de man die patent had op het "wegrijden van een concurrent" was gewoon buitenaards (zoals ook Tassin zei). Op een wip lag Schumi al een halve minuut achter! Dan mag hij wel eens een snelste ronde neerzetten natuurlijk, daar zal McLaren niet van wakker liggen. En bij Renault zullen ze die zachtste compound van de Michelin-banden nu ook wel in de pitbox laten liggen : McLaren bewees dat de hardere banden in deze omstandigheden the way to go zijn... |
|
||||
|
||||
WK 2005? Ik zou het niet weten. We hebben slechts 1/3e van het seizoen afgewerkt en alles blijft mogelijk. Het tij kan snel keren... De racepace van Ferrari mag er zijn. Ik maak me dan ook geen zorgen dat weldra een scharlaken bolide weldra als eerste over de streep komt
![]() Wel sterk van Heidfeld! Voor mij blijft Webber iemand die zeer snel is over twee à drie ronden maar daar is dan ook alles mee gezegd. |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
Nadat de SC naar binnen was reed Raikkonen idd pijlsnel weg van Schumacher. Volgens mij het bewijs dat de Bridgestones toen nog niet op temperatuur zaten. Bovendien zullen Brawn en co Schumacher ook eventjes hebben laten bijtanken bij zijn onvoorziene voorvleugel-pitstop, waardoor de Ferrari logischerwijze ook wat zwaarder op de baan lag. Tenslotte had Schumacher de handen vol met de blauwe vlaggen van 'achterliggers' die hem dubbelden. Ik las vanmorgen ook in de krant dat Barrichello's race verknoeid werd door: 1) het Albers incident 2) Het afslaan van de motor tijdens zijn eerste pitstop waardoor puntje 3: 3) drive-through penalty omdat Rubens uit frustratie z'n speed-limiter vergat aan te zetten. misschien ook puntje 4) onoplettendheid en Schumacher nog langszij laten. Nogmaals, volgens Rubens 'onnodig'. Vechten voor punten is er niet meer bij, voor Barrichello. Ik heb hem nog nooit zo kleurloos zien rijden. Heeft Rubens al een contract voor 2006 op zak ?
|
||||
|
||||
Ik vind het eigenlijk niet zo verbazend dat renault zijn achterbanden wegvreet. Het is de wagen die het snelst van de lijn geraakt en na trage bochten zie je dat hij superieur is tegen over alle andere wagens wat tractie betreft. Als je dan op zo'n circuit als monaco komt waar je 78 keer uit loewe's moet wegaccellereren tja dan gaan je banden natturlijk erg afzien.
|
||||
|
||||
Quote:
|
|
||||
|
||||
In zoverre deze info nog up-to date is (info is van 2003, in de tijd van de goeie ouwe slicks):
Ik heb ooit eens wat zitten zoeken naar bandeninfo en heb dit gevonden: http://www.chm.bris.ac.uk/webproject.../compound.html Er staan enkele sublinks in het artikel die links en rechts wat duiding geven. Het is geen wetenschappelijk artikel, maar blijkbaar gewoon een eindwerk/ presentatie van een of andere student. Vroeger had je bij commentaren wel eens wat bandeninfo over de vermelding van hard, soft en medium. Tegenwoordig is het alleen hard/soft. Ik denk dat het logisch is om deze zaken met veel korrels zout te nemen. Geen bandenfabrikant laat in zijn keuken kijken.., ze geven juist vrij wat ze willen, niet meer. Last edited by fordje; 23-05-2005 at 14:27. |
|
||||
|
||||
Quote:
|
|