|
|
||||
|
||||
Ondertussen staat de body in de vernis: 1 mistlaag en 1 wet coat. De foto's zal ik je besparen omdat ze er precies zo uitzien als de vorige, alleen weet ik nu dat de lak beschermd zit onder de vernis en de decals ook.
Dan heb ik wat verder gedaan aan het chassis, ondanks het ontbreken van de banden. De kit is gebaseerd op de Ferrari 250 GTO van Gunze en dat is goed te merken ook. Zo moet je het achterste deel van het interieur zelf kortwieken om het te doen passen in de carosserie van een 250 SWB dit wat smaller is dan een GTO. De aanpassingen die je ziet zijn dus geen "scratchbuild" toestanden, maar planmatige aanpassingen! Waar de rode stippellijnen lopen was vroeger de buitenrand van het interieur, en waar de aluminium stukken nu zitten liep de bekleding vroeger gewoon door. Alleen de aluminium stukken zelf heb ik eraan toegevoegd omdat je anders dwars door de bekleding kan kijken via de achterruit. Ook de lederen bekleding van de versnellingspok is trouwens zo'n planmatige aanpassing. "Make the cover for shift lever with Mr. PUTTY STRONG" staat er simpelweg op het plan. En dus hebben we dat gedaan, met wat Millyput. De bodem van het interieur moet nu opnieuw in grondlaag gespoten worden en daarna spuit ik alles over met matzwart. Het chassis zelf zal ik daarbij ongemoeid laten, want dat staat ondertussen wel al in kleur. Hier zie je de onderzijde van het chassis, waarop duidelijk zichtbaar is dat ik de ophangingselementen en aandrijving in gunmetal geschilderd heb, en de remschijven in zilverkleur. Daarna is alles gedrybrusht met diverse tinten. De voorste ophanging kreeg een gelijkaardige behandeling. En van de bovenkant van het chassis gezien krijg je dan dit. Eens ik de wielen met banden kan monteren zal ik ook de uitlaten kunnen bevestigen aan de pinnetjes onderaan het chassis. Op dit moment is dat nog niet aan te raden omdat ik bang ben van ze te beschadigen (althans het schilderwerk) gezien het ganse chassis op de uitlaten zou rusten. |
|
||||
|
||||
Mooie lederen pook! Knap gedaan met die milliput
Tom |
|
||||
|
||||
Tot zover de OOB voornemens (als die er al ooit geweest waren).
|
||||
|
||||
@Sennake: dit wordt weer een prachtstuk.
Maar, op welke schaal heb je die vingerafdruk aangebracht ? |
|
||||
|
||||
Toch niet: als het plan aangeeft dat je dit zo moet doen, is het OOB. Op de Internationale IPMS-wedstrijd in Telford is dit trouwens het enige geldige criterium om een OOB te verifiëren: als je een model inschrijft in deze categorie MOET je ook het origineel bouwplan meebrengen ter vergelijking. En dat vind ik eigenlijk nog niet eens zo'n slecht idee. Want vele Hasegawa bouwdozen van rallywagens hebben heel wat foto-ets onderdelen en veiligheidsgordels standaard in de kit zitten, in tegenstelling tot een Tamiya bouwdoos bv. En dan moet je als jurylid al erg goed de inhoud van de kits kennen om daar eerlijk in te jureren...
Nu, alle gekheid op een stokje: vanaf het moment dat ik beslist heb om de standaard bumpers weg te laten en te vervangen door die luchthappers vooraan, was de OOB-bouw eigenlijk al verloren... |
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
Ze zijn niet van gisteren en het reglement is uiteraard iets wat mee evolueert. En dit na pijnlijke en bittere discussies, maar ook dat is niets nieuws. Het spreekt wel voor de organisatoren dat ze er oren naar hebben. Oh ja, mooie versnellingspookmof. Last edited by Guido; 09-10-2007 at 16:04. |
|
||||
|
||||
Quote:
Correct. Maar vergeet niet dat die foto-ets toevoegingen van Tamiya nog maar zeer recent zijn en dat elke Tamiya kit tot pakweg productiejaar 2000 geen foto-ets onderdelen voorzag, zelfs niet als optie... |
|
||||
|
||||
Quote:
De standard kit categorie is er in feite gekomen om de beginners ook een kans te geven om prijzen te halen. De achterliggende gedachte is dat iedere bouwer een groeiproces doormaakt en zodoende ook door de verschillende categorieën heen loopt. De bedoeling hiervan is altijd goed, maar in de praktijk functioneert het niet altijd zo. Bovendien geldt het niet enkel voor autobouwers, maar vooral voor vliegtuigbouwers, en daar stelt het probleem Hasegawa/Tamiya, zoals wij het eventueel zouden ervaren, zich natuurlijk minder. Het reglement is immers een IPMS reglement, in de eerste plaats gefocust op vliegtuigen. Daar is niks mis meer, enkel een vaststelling. Wat de jury betreft, ook hier geen enkel probleem denk ik. Je hebt immers het bouwplan bij de hand om te verifiëren wanneer je twijfelt. Zo heb ik enkele jaren geleden in een jury gezeten waar we toen alle plannen opgevraagd hebben. Bleken er enkele te missen en die zijn toen ook gedeklasseerd geweest. Bij de modellen die meededen, was er geen enkele inbreuk, maar het plan helpt je natuurlijk wel. Ik zou zelfs durven stellen dat het jureren van een Standard Kit klasse eenvoudiger is, net doordat je de documenten hebt. Terwijl dat bij Detailed en Super Detailed niet altijd zo is. Dàn moet je pas goed de modellen kennen om te weten wat er nu is toegevoegd en wat er nu in de kit zat. Last edited by Guido; 09-10-2007 at 17:20. |
|
||||
|
||||
Terug naar de bouw.
Ik heb ondertussen de spaakvelgen (zonder de banden) gemonteerd, en de losse onderdelen zoals de uitlaten en radiator gemonteerd en gespoten. Ook de rest van het chassis werd verder geschilderd en gemonteerd. Hier en daar werd ook al wat gedrybrusht. En de body is eindelijk doorgedroogd zodat ik mij kunnen amuseren heb met het aanbrengen van de chroomfolie rond de ramen en de inlaat op de neus. Het volgende op het programma is het inschaduwen van de paneellijnen van deuren en koffers, net als die van de raamstijlen. |
|
||||
|
||||
de body ziet er echt goed uit met die chromé raamlijsten
|
|
||||
|
||||
Guy, is er al eens een post waar er uitgelegd staat hoe je de folie aanbrengt?
Mooi project trouwens... J. |
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb wel al eens uitgelegd hoe je chroomvelgen repareert met BMF waar je ze van het gietraam afknipt. Dat vind je in deze thread over de Honda CB750. |
|
||||
|
||||
Bvb om een voorruit te doen heb je dan één naad? Ik bedoel loop je door in de bochten?
J. |
|
||||
|
||||
Je zou dat kunnen doen door een stuk BMF uit te knippen dat de ganse voorruit bedekt, en dan de overschot wegsnijden, maar dat komt echt wel te duur uit. Dus doe ik zo'n voorruit in 4 delen. Telkens een reepje BMF van ongeveer een halve cm breed met een lengte die iets de te bedekken stijl overlapt.
|
|
||||
|
||||
Ziet er zeer goed uit! Mooie lijsten in het chroom!
Tom |
Currently Active Users Viewing This Thread: 4 (0 members and 4 guests) | |
|
|