De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Eenzitters
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 19-07-2009, 23:21
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Dodelijk ongeval F2 Brands Hatch 2009, Surtees Jr. is niet meer.

Zie de beelden:
http://www.youtube.com/watch?v=e820GpQsgo8

De beste jongen kon er niets aan doen, hij was volstrekt kansloos. Een nare combinatie van omstandigheden.

Het verhaal: http://www.autosport.com/news/report.php/id/77088
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 19-07-2009, 23:23
Neo-242's Avatar
Neo-242 Neo-242 is offline
De Paddock Regular

Dit is echt vreselijk nieuws... Ik kan ni anders dan denken aan John Surtees, wat een knak moet dat zijn voor die man. Daar moet je zelf zo oud voor geworden zijn... Autosport is per definitie een gevaarlijke sport, maar dit is wel een ontzettend lullig ongeval om voor van de wereld te moeten gaan
Reply With Quote
Old 19-07-2009, 23:55
Belle's Avatar
Belle Belle is offline
British Racing Green

Ben net terug van Brands Hatch en lees jammer genoeg dat hij bezweek aan zijn verwondingen. Wat een stom (maar tragisch) ongeval...

www.born2race.be www.bokkenrijders.net

Last edited by Belle; 19-07-2009 at 23:55.
Reply With Quote
Old 20-07-2009, 00:17
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Henry Surtees in actie tijdens de Spa Euro Races op zaterdag:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Surtees.jpg
Views:	734
Size:	571.8 KB
ID:	14406  
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.

Last edited by Mark; 20-07-2009 at 00:18.
Reply With Quote
Old 20-07-2009, 10:00
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

Inderdaad een bijzonder jammer ongeval. Wat ik me hierbij wel afvraag, is het alleen in de F1 dat de wielen van kabels voorzien zijn om te vermijden dat ze een eigen leven gaan leiden bij ongevallen? Het risico is in de lagere kategoriëen toch niet minder
Reply With Quote
Old 20-07-2009, 11:28
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
Inderdaad een bijzonder jammer ongeval. Wat ik me hierbij wel afvraag, is het alleen in de F1 dat de wielen van kabels voorzien zijn om te vermijden dat ze een eigen leven gaan leiden bij ongevallen? Het risico is in de lagere kategoriëen toch niet minder
Hebben LMP1/LMP2 proto's dat ook niet?
Reply With Quote
Old 20-07-2009, 12:03
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Quote:
Originally Posted by Jan View Post
F2 heeft dat ook want die wagens zijn volgens de 2005 F1 normen gebouwd

Reply With Quote
Old 20-07-2009, 13:42
Neo-242's Avatar
Neo-242 Neo-242 is offline
De Paddock Regular

Hoe werkt dat eigenlijk die kabels? Waar zijn de hechtpunten? Is me eigenlijk nog nooit opgevallen als je een wagen van dichtbij bekijkt...
Reply With Quote
Old 20-07-2009, 13:56
Belle's Avatar
Belle Belle is offline
British Racing Green

Quote:
Originally Posted by Raceboy View Post
F2 heeft dat ook want die wagens zijn volgens de 2005 F1 normen gebouwd
Ik las daarnet de volgende reactie van iemand op de Eurosport site:

Quote:
Why is Formula 2 not on par with Formula 1 rules on* the matter of wheel tethers to stop the wheels flying* off cars. Sad that a young driver has died of so a* unfortunate accident that could have been prevented.
Dus blijkbaar hebben de F2-wagens het niet. En anders had het systeem gisteren z'n werk wel gedaan, hé...

www.born2race.be www.bokkenrijders.net
Reply With Quote
Old 20-07-2009, 15:52
Jan's Avatar
Jan Jan is offline
Jinba Ittai

Quote:
Originally Posted by Belle View Post
Dus blijkbaar hebben de F2-wagens het niet. En anders had het systeem gisteren z'n werk wel gedaan, hé...
Dat is nog zo zeker niet, ook bij F1 wagens durven die kabels nog wel eens vergeten hun werk te doen. Als ik me niet vergis dit seizoen reeds op 2 bolides.

Ondertussen heb ik ook het ACO reglement voor LMP1 en LMP2 nog eens nagelezen, en ik vind daar geen enkele clausule die verwijst naar een dergelijk veiligheidssysteem (tenzij ik te snel gelezen heb natuurlijk )

Last edited by Jan; 20-07-2009 at 23:12.
Reply With Quote
Old 20-07-2009, 23:21
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally Posted by Belle View Post

Het statement van Jonathan Palmer, Chief Executive of MotorSport Vision

Quote:
The Williams F1 designed Formula Two cars comply with the FIA 2005 F1 safety standards including the fitment of wheel tethers to reduce the risk of wheels coming off in accidents. The F2 car also includes the latest F1 standards of driver head protection with high cockpit sides and lateral deformable structures. As with F1 however, wheel tethers cannot provide an absolute guarantee that a wheel will not come off in an accident and in a single seater race car the front of the head is inevitably exposed to the risk, however small, of being hit by another car or component.
Toch zal er een discussie losbarten over de veiligheid van deze wagens. Waarom? Het krappe bedrag waarvoor deze wagens gebouwd moesten worden zal de vraag oproepen of er geen concessies zijn gedaan aan de veiligheid. Ja, er zaten wheel-tethers op maar was de kwaliteit net even iets minder vanwege een besparing van een paar Engelse Ponden? F2/Palmer gaan een hoeveelheid lastige vragen tegenmoet.
Reply With Quote
Old 21-07-2009, 14:25
senna's kingdom's Avatar
senna's kingdom senna's kingdom is offline
De Paddock Regular

triestige zaak.
Je moet er op letten.
Palmer zijn wielen braken allemaal af en die van Surtees ook.
Terwijl Surtees zijn contact met de muur niet zo bijzonder hard was.
gebrek aan veiligheid blijkbaar.
3de plek op zaterdag toont dat hij toch potentieel had om net te begonnen te zijn met eenzitters.
Reply With Quote
Old 21-07-2009, 22:26
The Interceptor's Avatar
The Interceptor The Interceptor is offline
De Paddock Regular

Ik lees nog maar net het berichtje van deze bizarre crash, dat je zo om het leven moet komen ...

Als ik het berichtje las, moest ik meteen denken aan Tom Pryce, die op een ietwat gelijkaardige, bizarre manier om het leven kwam, ondertussen reeds 32 jaar geleden.

R.I.P. Henry!
Old 21-07-2009, 23:50
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Een bizar ongeval , vergelijkbaar met de, ook fatale, crash van Markus Höttinger in de Formule 2 op de Hockenheimring in 1980.

Mijn gedachten zijn ook vooral bij John Surtees, Ex-Wereldkampioen Formule 1 en teambaas. Henry had alles in zich om het Surteesverhaal verder te zetten. Het heeft niet mogen zijn. Zo een triest afscheid van de autosport heeft John zeker niet verdiend.

Last edited by Baron; 21-07-2009 at 23:51.
Reply With Quote
Old 22-07-2009, 11:06
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

In 1996 ontmoette ik John Surtees op het circuit van Zolder. Ik had net een modelletje gebouwd van John, staande naast zijn Ferrari 312, en vroeg hem om het te signeren. Hij vond dit zo leuk dat hij me uitnodigde in zijn VIP-tent, en ik genoot er het privilegie om samen met John naar een race te kijken met Ferrari's 333. Daar liep toen ook een ventje rond van een jaar of 5, dat op een gegeven moment naar John liep en hem vastpakte, zeggende: "That's my daddy!". Ik besef nu dat dit ventje Henry Surtees moet geweest zijn, en ik ben er echt kapot van te weten dat het dit kereltje is dat ondertussen verongelukt is in een racewagen. Ik voel echt mee met de familie Surtees. Zo'n stom ongeluk, en zulke tragische gevolgen. Vreselijk, vreselijk jammer. Man, wat kan het noodlot hard zijn...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules