View Single Post
Old 04-01-2010, 23:32
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Hoe maakt ge trouwens die koelleidingen, die met een koperen moer aan een connectie zit verbonden, en die langs het chassis wordt geleid?

Wel, zo:
voor de leiding heb ik gekozen voor soepele, holle, geweven tube (Sakatsu art 4526) van 1,8 mm met bijhorende Sakatsu moeren (die voor de gelegenheid een laagje Modelmasters Gold hebben gekregen). Verder heb ik mish-mash doos eens doorzocht naar een koperkleurig buisje dat een binnendiameter van 1,8 à 1,9 mm heeft (of iets wat je in die diameter kan doorboren zoals in mijn geval).

Eens je dat hebt, dan kan je dat buisje langs één zijde doorboren met een boortje van 0,5mm, waardoor je een kopspeldje van 0,5mm langs BINNEN door foefelt. Toegegeven, dat is wat prullen, maar je hebt dan een oog waardoor je de leiding kan laten lopen, mét de mogelijkheid om (dmv die afgeknipte speld) ze vast te hechten aan je draagbalk.

Eens dat oog klaar is, dan is het simpel om de leiding te voorzien van bouten en ogen (liefst in de juiste volgorde rijgen).

Aan de radiator heb ik metaalstaafjes van 0,8mm in gaatjes gelijmd. Die staafjes buig je in de gewenste vorm, zodat de leiding een gekromde vorm zal aannemen. Leiding proper afknippen, over het staafje schuiven en verlijmen, en de bout tot tegen het uiteinde schuiven. Eventueel wordt die op zijn plaats gehouden met een druppeltje secondenlijm, en klaar is spreekwoordelijke Kees.

Aan de motorkant doe je net hetzelfde als aan de radiator, en je hebt een heel propere koelleiding.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC10010.JPG
Views:	432
Size:	510.4 KB
ID:	16169   Click image for larger version

Name:	DSC10011.JPG
Views:	450
Size:	446.2 KB
ID:	16170   Click image for larger version

Name:	DSC10012.JPG
Views:	418