De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Eenzitters
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 22-06-2007, 15:40
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2007
Location: Roeselare
Posts: 236
Euroseries F3000 round2 : Hungaroring 17/06/2007

Verleden zondag op bezoek geweest op de Hungaroring en bij die gelegenheid een wedstrijd gevolgd van de Euroseries F3000. Eén van de kanshebbers op de titel voor deze reeks is Alx Danielsson. Iemand die ik al een tijdje volg. Ik ben dan ook even gaan aankloppen bij zijn team en Danielsson was bereid een lange babbel met ons te slaan. Zeker 25 minuten praatte hij voluit over zijn race, de wagens en waarmee hij bezig is. Heel vreemd is de wending die zijn carriere nam, zelfs na het behalen van de World Series titel verleden seizoen (2006). Een ietwat vreemd verhaal dat hieronder in interviewvorm staat.


Danielsson : crash stagneert carriére
[hr]

In de race voor de Euro F3000 titel op de Hungaroring komt titelpretendent Danielsson er bekaaid van af. Eerst ging Pastor Maldonado, een oude bekende uit de World Series en GP2, er met de winst vandoor in zijn Euroseries F3000 debuutrace. In de 2de race werd hij door dezelfde Maldonado over het gras gedwongen en moest zich tijdens de race beperken tot een inhaaljacht. Een 4de en een 6de plaats maken niet zo een beste beurt. De Argentijn Rigon, geregeld op de voorste posten, neemt dan ook de leidersplaats over in het klassement.

Toen we omstreeks deze tijd verleden seizoen Danielsson ontmoeten in de World Series op Spa zag het er ook nekaaid uit voor hem. Twee crashes, weinig punten, een late start voor het seizoen. Ook in 2006 leek het er op dat hij dat World Series kampioenschap nooit zou halen. Desondanks werd hij in januari 2007 officiëel bevestigd als kampioen. Beide zaken : de zware crash in Spa (waar hij als bij wonder ongeschonden uitkwam) en de uiteindelijke late beslissing omtrent het kampioenschap brachten niet veel zoden aan de dijk.


Alx Danielsson na een race in een tropische 32 graden

"Ik betaal nu nog steeds voor de grote crash in Spa", verklaart Alx. Geheel ondergezweet (de termometer wees 32 graden luchttemperatuur aan op de Hungaroring!) slaat hij een lange babbel met ons voor de motorhome van het Elk-team. "Compleet shitty race dit, iemand dwong me over de curb, daarna deed de wagen raar. Ik dacht dat ik er aan was voor de moeite. Daarna kon ik toch weer inlopen op 'the blue car' (hij bedoelt hier Vladimir Arabadzhiev van het ASR team). Compleet slecht circuit : smal, hobbels en weinig grip. Er is bijna niet in te halen, ik snap niet dat ze hier F1 races houden" verwondert hij zich.

"Dit doe ik omdat ik hier (in de F3000) nog kon racen. Door de technische tribulaties rond Maldonado en zijn schorsing werd er pas in januari bekend dat ik kampioen was van de World Series. De GP2 teams waar ik toen mee sprak, onder andere i-Sport, die hadden toen al iemand getekend. Plots was alles volzet en stond ik daar. Dit was de laatste optie, je moet altijd je volgende kampioenschap winnen, dat onthouden de sponsors en de teambazen. Ik kon niet teruggaan naar de World Series of naar een minder GP2 team en dan niets meer winnen. Dat zou slecht zijn voor mijn carriére. Bovendien krijgt de winnaar van de Euro F3000 serie een superlicentie. Verder werk ik bijna alle dagen van 8 uur 's morgens tot 2 uur 's nachts. Ik moet immers nog altijd de wagen afbetalen waarmee ik in Spa zwaar crashte". Hij klopt op zijn buik die sedert verleden jaar heel wat omvangrijker is geworden. "Hier, vet! Ik heb zelfs geen tijd meer om veel te trainen. Ik moet werken want ik moet geld hebben om mijn schulden te betalen en om te kunnen racen."

"De verzekering voor een rijder kost 3000 euro per race. En dan nog is er een forfait beneden de 8000 euro en wordt er boven de 80000 euro niets terugbetaald. Je kan dus wel eens een zijponton er af rijden, of een vleugel kapotrijden. Maar een auto crashen zoals in Spa, dat kost veel geld, ook al is het niet je eigen fout, je zal toch moeten betalen".


Is er dan hoop?
"Ja, voor volgend seizoen heb ik waarschijnlijk iets goed. Mijn manager is goede gesprekken aan het voeren maar veel kan ik er niet over kwijt. Hmmm, eerst dit winnen natuurlijk en voorlopig ziet het er weer niet goed uit."

Zal hij nog in een F1 rijden?
"I hope so. De test met Renault was zeer goed. En eigenlijk, bwa, F1 is so easy... servo stuur en alles", glimlacht hij, "maar ik hoop dat Renault mij nog eens belt."

Alx moet nog onder de douche en inpakken, daarna weer naar Duitsland. "Nice to have met you and hopefully see you again". Zeker weten, de voorlaatste manche is in het najaar in Spa. Benieuwd of de sympathieke Zweed zoals verleden jaar alsnog het tij zal kunnen keren en op Spa de titelstrijd zijn kant zal kunnen uittrekken.


Rigon, 2x een derde plek en de beste deal van het weekend : leider in de tussenstand


L1 incident : Maldonado (5) dwingt Danielsson (14) over de curb, Martini (1) sprint al weg naar de overwinning, Rigon (4) komt binnendoor.
Reply With Quote
  #2  
Old 22-06-2007, 16:23
JPMontoya's Avatar
JPMontoya JPMontoya is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Dec 2001
Location: Keerbergen
Posts: 2,963
Prachtige bijdrage
Reply With Quote
  #3  
Old 23-06-2007, 15:00
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by buchinski View Post
"De verzekering voor een rijder kost 3000 euro per race. En dan nog is er een forfait beneden de 8000 euro en wordt er boven de 80000 euro niets terugbetaald. Je kan dus wel eens een zijponton er af rijden, of een vleugel kapotrijden. Maar een auto crashen zoals in Spa, dat kost veel geld, ook al is het niet je eigen fout, je zal toch moeten betalen".
In de persbabbels lees je alleen maar mooi weer verhalen, de persoonlijke drama's kom je er niet in tegen. Hoe een paar seconden het verloop van een carriere of leven kunnen beinvloeden......

Prachtig stukje!
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #4  
Old 24-06-2007, 23:23
buchinski buchinski is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2007
Location: Roeselare
Posts: 236
Verdere foto's. Kwalitatief zwak. Niet echt de beste shots maar ik kende ook geen goede plaatsjes en de zon was echt verblindend. Het geeft gewoon enige impressies van racing op de Hungaroring.




= fotolink "Material Grand Prix" =
http://www.pixagogo.be/6948764128
Reply With Quote
  #5  
Old 26-06-2007, 22:26
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it
 
Join Date: Jan 2004
Location: Italy
Posts: 1,926
Prachtig verslag Buchinski!

Meer van dit als je nog tripjes doet naar events in het buitenland...
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 26-06-2007, 22:45
Bramzel's Avatar
Bramzel Bramzel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jul 2003
Location: Groningen, Nederland
Posts: 1,430
Heel gaaf om te lezen. Ik heb Alx ook enkele malen ontmoet, en ik kan niks anders dan bevestigen dat het een verschrikkelijk sympathieke kerel is. Altijd in voor een praatje, waar het 'tje' eigenlijk misplaatst is; als Alx op zijn praatstoel zit kan je er wel even voor gaan zitten. Ik hoop dan ook dat het goedkomt met die jongen, hij verdient het allezins.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.