De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #16  
Old 09-08-2007, 17:09
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Lui? Dat geloof ik niet. Iemand die van nature lui is, gaat zijn modellen niet extra detailleren. Ik betwijfel zelfs of dat die wel modelbouw zou doen. Ik denk eerder dat het gaat over "enkel de technieken toepassen die ik ken". Tendele volg ik daarin, maar je mag dat niet verwarren met "enkel de technieken toepassen die ik kan."
Ik heb na lang zoeken en proberen een methode gevonden die goed werkt en gemakkelijk is. Wat mij betreft hoeft dat niet meer te zijn en ga ik ook niet verder zoeken of andere dingen uittesten, tenzij de Gunze mannen op een dag idd zoals je al zei een ander drijfgas gaan gebruiken. Dan valt mijn stelling idd in het water. Tot dat het zover is volg ik de doctrine van Dehaene :"je moet de problemen pas oplossen wanneer ze zich stellen"

En met "lui" bedoel ik niet dat ik na het spuiten met Gunze op mijn lauweren ga zitten rusten, maar wel de tijd heb om andere modelbouwdingen te doen ipv mijn airbrush uit te kuisen. "Time is money" was waarschijnlijk een meer plastische benadering van mijn filosofie
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 09-08-2007 at 17:11.
Reply With Quote
  #17  
Old 09-08-2007, 17:30
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik ook niet... maar... Gulfie volgens mij wel! Die gebruikt iets anders dan wij hoor... Hij zal wel reageren als hij dit leest denk ik.
Daarom dat ik er ook expliciet bijgezet heb: "die ook makkelijk te verkrijgen is voor iedere modelbouwer." Een fabriek van helmvizieren, carrosseriebedrijven en nog van dat fraais vallen daar bij mij niet onder.


Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik heb na lang zoeken en proberen een methode gevonden die goed werkt en gemakkelijk is. Wat mij betreft hoeft dat niet meer te zijn en ga ik ook niet verder zoeken of andere dingen uittesten, tenzij de Gunze mannen op een dag idd zoals je al zei een ander drijfgas gaan gebruiken. Dan valt mijn stelling idd in het water. Tot dat het zover is volg ik de doctrine van Dehaene :"je moet de problemen pas oplossen wanneer ze zich stellen"
Iedereen gaat idd zo ver als hij zelf wil en waar hij zelf mee tevreden is. Maar als het op verven en vernissen aankomt, zit ik wel op de eerste rij en moet het juust zijn. Iedereen heeft zijn voorkeuren en op modelbouwgebied is dat zeker niet anders. Superdetailleren van motoren en ander soort mekaniek is (nog) niet echt mijn ding en daarom dat ik mijn modellen steevast als curbsides bouw. (wellicht dat velen ook niet begrijpen waarom ik een motorkap dichtlijm, ook al zit er een motor in). Net zoals jij bij je modellen steevast een stap verder bent gegaan in het superdetailleren, ben ik steeds op zoek naar manieren om mijn verfwerk te verbeteren, want dat is nu eenmaal wat ik graag doe. Het feit dat mijn modelbouwmentor een professionele verver/spuiter van militaire vliegtuigen was, zal hier wel niet vreemd aan zijn.

Gunze is zeker goed, en voor de meeste waarschijnlijk voldoende, maar er is beter te verkrijgen, dus blijf ik zoeken en proberen.
Reply With Quote
  #18  
Old 09-08-2007, 19:49
Louis Louis is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: kuringen
Posts: 103
Hoi Guido, ik plak ook alles vast. Bij mij gaat het vooral om de wagen. De decals en de beschildering. Sommigen houden daar van anderen weer niet maar dat is ieder zijn persoonlijke goesting. Ik kom zoals je weet uit een tankisten midden en leer hier elke dag wat bij. Zoals nu vandaag met die thread die ik had opgezet over motip. Ik beklaag het mij nog geen seconde dat ik lid ben geworden bij jullie. Wel ligt mijn niveau nog mijlen ver achter jullie.

To Sennake: Ik had het zo wel begrepen hé over die vernis. Het was natuurlijk mogelijk dat op die vernis de decals niet goed zouden pakken wegens te agressief. In alle geval wreed bedankt voor alle tips en info.
Reply With Quote
  #19  
Old 10-08-2007, 10:53
Louis Louis is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: kuringen
Posts: 103
Guido, wat bedoel je met decanteren? Bij wijn ken ik dat maar met vernis?
Reply With Quote
  #20  
Old 10-08-2007, 11:13
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by louis View Post
Guido, wat bedoel je met decanteren? Bij wijn ken ik dat maar met vernis?
Soms, heel soms, zijn we wat vooruitdenkend bij De Paddock. Ik heb ooit eens een kleine post gedaan hierover. Die kan je hier terug vinden: http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=14962

Reply With Quote
  #21  
Old 10-08-2007, 11:54
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Ik ook niet... maar... Gulfie volgens mij wel! Die gebruikt iets anders dan wij hoor... Hij zal wel reageren als hij dit leest denk ik.
Halleluja! Lap, ik ben er weer bij.

Eerst even iets rechtzetten ... ik gebruik inderdaad een ander soort vernis, maar 'in the end' is hij gelijk aan het motip spul. Het enige verschil is dat hij niet uit een spuitbus komt maar uit de pot, dat hij niet kant en klaar is maar gemengd moet worden en dat hij van Dupont is (the best you can get!), maar uiteindelijk is het auto vernis en dus gelijk aan Motip.

Het is inderdaad dus zo dat hier iets meer werk aan is tijdens de voorbereidingen. Je hebt de vernis, de verharder en de verdunner. De juiste hoeveelheid verharder toevoegen is geen kunst ... meestal is dat 2:1 of 3:1. Verdunnen is op het gevoel. Wel heb je een aangepast spuitpistool nodig, want met de normale Badger 150 met medium naald krijg je geen mooi resultaat. Ikzelf gebruik een Tamiya pistool dat ooit (en misschien nu nog) verkocht werd als kant-en-klaar spuitsetje met (lawaaierige) compressor. Een ding dat, in vergelijking met de meeste airbrushen, absoluut niets voorstelt, maar ... de spuitnozzle is zeer groot, dus je kan perfect vernissen en primers zetten met zo'n ding.
De werkmethode dan ... ik spuit meestal één laagje nevel, wacht 2 à 3 minuten en zet dan de wetcoat (soms tot 6 lagen). Hoe dunner gemengd, hoe beter de details uitkomen.

Nogmaals ... tot hier zal ik geen tijd winnen. De voorbereidingen nemen iets meer in beslag dan een spuitbus opschudden ... in warm water zetten ... nog eens schudden ... en spuiten.

MAAR ... naar mijn persoonlijke mening is de glans van deze vernis niet te evenaren zonder halsbrekende toeren achteraf zoals polijsten, compound, ... Daar zit het verschil. Ik laat mijn modellen 2 weken staan tot ze grondig uitgehard zijn, eventueel stof kan dan uitgeschuurd worden, maar ik heb eens ooit een goeie spuitcabine op de kop kunnen tikken ( ) dus daar heb ik niet zoveel last van. De glans die ik heb na uitharden is meer dan perfect en moet ik dus niets meer doen.

WAAROM werk ik op die manier? Wel ...

- omdat ik vroeger (lang voor het internet, clubs, ...) altijd zat te smodderen met vernis, spuitbussen, visogen, ... Uiteindelijk bleek dit voor een heel groot stuk te liggen aan de originele 'compressor' die bij die Tamiya airbrush zat. De zuigercompressor was in kunststof en om slijtage tegen te gaan had Tamiya niet beter gevonden dan de zuigers lichtjes met vet te smeren. Meer uitleg geef ik hier niet bij ... maar de visogen doen de rest! Ik had toen ook een airbrush, maar decanteren kende ik niet.
- op een bepaalde dag werkt ik voor een firma waar onder andere helmen geschilderd werden en waar de ECHTE kleuren zoals bvb Subaru WRC, Ferrari rood (versie F1 2001, ...), ... zo maar voor het aftappen stonden. Ik zag het resultaat en de glans van geschilderde helmen en heb dit op modellen toegepast. Let op ... ik heb er ook enkele naar de verdoemenis geholpen vooraleer dit lukte.
- omdat ik op die manier nog NOOIT problemen gehad heb met decals, op voorwaarde natuurlijk dat ze perfect gezet zijn met sol en er geen luchtbellen onder zitten
- omdat ik steeds gemakkelijk aan deze producten kan geraken. Iedere carrosserie heeft ze in huis en ze kosten om niet te zeggen niets ... hééééééél weinig. Ik heb één liter vernis nodig iedere 5 jaar, verharder en verdunner van hetzelfde. Dat een spuitbus kopen makkelijker is kan zijn, maar sinds Broux er niet meer is, Luc Sturm voor mij bijna aan de andere kant van 't land woont en Shamrock geen optie is is dit de beste oplossing. Uiteindelijk kan je deze lak/vernis/verharder/... in iedere speciaalzaak kopen waar men autolakken mengt, en zo zijn er nogal wat. Autoparts, Autostuc, .... noem maar op, in mijn geval geraak ik makkelijker aan deze lakken dan aan Tamiya spuitbussen.

Nogmaals, en daar krijgt IEDEREEN hier gelijk in, en dat is ook iets dat IEDEREEN moet aanvaarden, er zijn 1000 manieren, 1000 visies en uiteindelijk zijn er geen 1000 die voor IEDEREEN werken. Voor mij werkt dit, voor Guido bvb Tamiya decanteren, voor Sennake bvb Gunze, ....

Voila ... hopelijk weten jullie nu iets meer. Let op ... 2 componenten autovernis is niet 'the holley grale', zeker niet, want het heeft ook nadelen, maar voor mij werkt het.

Nu zou ik hier nog kunnen vertellen dat ik op dit moment aan het experimenteren ben met vernis op basis van epoxy, maar da's weer een heel ander verhaal. Andere manier van werken, andere producten, ...

Last edited by Gulfie; 10-08-2007 at 12:01.
Reply With Quote
  #22  
Old 10-08-2007, 14:15
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
Nu zou ik hier nog kunnen vertellen dat ik op dit moment aan het experimenteren ben met vernis op basis van epoxy, maar da's weer een heel ander verhaal. Andere manier van werken, andere producten, ...
is dat niet het soort vernis dat Ferrari gebruikt, dacht een tijdje geleden een docu gezien te hebben waarin dit werd vermeld.

ps: hier gaat ge mij wel niet warm voor kunnen maken
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #23  
Old 10-08-2007, 14:33
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by BSmodels View Post
is dat niet het soort vernis dat Ferrari gebruikt ...
Geen idee Bart ... ik weet dat ze dat bvb op cattamarans en boten gebruiken omdat het oppervlak zeer glad zou zijn. Als ik me niet vergis is dat ook de vernis die onze Starmodel gebruikt.
Reply With Quote
  #24  
Old 10-08-2007, 14:56
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
@ Louis,

het zal er waarschijnlijk niet gemakkelijker op worden om een keuze te maken nu iedereen zijn zegje gedaan heeft.

Zo heb ik het gedaan:

- eerst met de Gunze geprobeerd, zowel uit de spuitbus als gedecanteerd en met de airbrush gespoten. Van allebei was ik tevreden. Afhankelijk van of je dan een avontuurlijk type bent of niet kan je op termijn de 2-componenten vernis (en eventueel ook de lak) eens proberen. Ik kan het aanraden aan iedereen. Het zoeken naar de juiste verhoudingen schrikt vele bouwers af maar eigenlijk valt dit wel mee. Zoals Gulfie al zei meestal 2 : 1 . En als het niet goed is, opnieuw proberen. Meestal spuit ik op voorhand meer lak op een testkarton dan op het model zelf ...... .

Wat Motip-lak en primer betreft. De primer gebruik ik altijd (wit en grijs), nog nooit problemen mee gehad en zoveeeeeel goedkoper . De lak gebruik ik niet zo veel. Enkel mat zwart, dat kwasi hetzelfde is als het semi gloss van Tamiya en als ik hem gebruik decanteer ik. Uit de bus spuit je - zoals sennake al aangaf - teveel details weg.
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #25  
Old 17-09-2007, 13:34
frankgoes frankgoes is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2007
Location: uikhoven
Posts: 2
lakken van een slotcar

Heren,

ben nog leek en waarschijnlijk is het reeds gemeld of geschreven maar ik vind het helaas niet.

Vraag over het lakken:

Hoe kan je het beste lakken en dat liefst met spuitbus.

Ik heb reeds meerdere malen geprobeerd maar krijg steeds appelsienschil of hoe moet je het noemen.

graag in een paar stappen hoe ik dus moet lakken

Alvast bedankt
Frank

Ps wagen is geschuurd en heeft(had) een perfecte motup grondlaag maar na de eerste dunne laag oranje was het weer prijs
Reply With Quote
  #26  
Old 17-09-2007, 14:13
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
Originally Posted by frankgoes View Post
Heren,

ben nog leek en waarschijnlijk is het reeds gemeld of geschreven maar ik vind het helaas niet.

Vraag over het lakken:

Hoe kan je het beste lakken en dat liefst met spuitbus.

Ik heb reeds meerdere malen geprobeerd maar krijg steeds appelsienschil of hoe moet je het noemen.

graag in een paar stappen hoe ik dus moet lakken

Alvast bedankt
Frank

Ps wagen is geschuurd en heeft(had) een perfecte motup grondlaag maar na de eerste dunne laag oranje was het weer prijs

http://forum.depaddock.eu/showthread.php?t=9009


veel leesplezier
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #27  
Old 24-10-2007, 16:16
Louis Louis is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Jul 2007
Location: kuringen
Posts: 103
motip vernis over tamiya ts verf

hallo, even een vraagje. Kan ik zonder problemen de glanzende vernis van motip over tamiya ts verf spuiten of geeft dit troubles?
Reply With Quote
  #28  
Old 24-10-2007, 16:44
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by louis View Post
hallo, even een vraagje. Kan ik zonder problemen de glanzende vernis van motip over tamiya ts verf spuiten of geeft dit troubles?
We hebben over Motip vernis en lakken al eens een boompje opgezet. Vandaar dat ik de vraag er even aan toegevoegd heb.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 05:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.