|
#1
|
|||
|
|||
Paint: hoe Tamiya Acryl verf verdunnen?
Ik ben begonnen aan de Subaru Impreza WRC Monte-Carlo 05. Hierbij heb ik wat probs met het schilderen.
Ik gebruik Acryl verf maar blijkbaar moet deze verdund worden - daarvoor heb ik Tamiya Thinner gekocht. Wat zijn de verhoudingen? Hoeveel verf, hoeveel thinner? Op het web heb ik al 75% thinner, 25% verf gelezen??? Het is m'n eerste model: hoeveel lagen verf moet er geschilderd worden? |
#2
|
||||
|
||||
Als je ze in bus koopt ts 50 die gebruik ik altijd met 1 laagje is dat genoeg
Ga je hem spuiten met een pistool ? |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Het aantal lagen ligt ook niet vast, maar ik neem als vuistregel: 1 à 2 lagen grondverf, en 2 à 3 lagen lak. Daarna zet ik er nog eens 2 à 3 lagen vernis overheen. Ik raad je echter sterk aan om eerst eens de tips te lezen die hier staan, over de voorbereiding van je model. Last edited by Sennake; 31-12-2007 at 14:52. |
#4
|
||||
|
||||
Mijn ervaring is dat 1 mistlaag en 1 à 2 dekkende lagen een minimum zijn.
|
#5
|
|||
|
|||
All right. Deze tips kan ik alvast gebruiken voor het spuiten van de body?
Hoe zit het met kleine onderdelen? Deze moet je toch schilderen met penseel? |
#6
|
||||
|
||||
Ik spuit bijna alles hoor. Ook kleine onderdelen, waarbij ik op zijn minst de basislaag spuit. Als een onderdeel in meerdere kleuren geschilderd dient te worden, kijk ik eerst welke kleur er overheert, en die spuit ik dan. Later, als het onderdeel droog is, schilder ik de details met een penseeltje. Hiervoor gebruik ik de kleine Enamel potjes van Tamiya, en die kan je onverdund aanbrengen met het penseel. Alleen als de verf al een tijdje in gebruik is, en dus al geruime tijd blootgesteld geweest is aan de buitenlucht, kan ze wat te dik worden om te schilderen. Dan voeg ik er weer wat enamel thinner van Tamiya aan toe en dan kunnen we weer voort...
|
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
De enige remedie om dit te vermijden is het zetten van 1, liefst 2 mistlagen. Dat betekent dat je een ruwe laag op je model zet waarop je laklaag zich kan op hechten. Let bij je mistlagen er op dat die over het hele model gelijkmatig verdeeld is, en vergeet die opstaande randjes niet. Het is niet nodig je hele model te bedekken met die mistlagen, maar je moet een basis leggen voor je latere laklaag. Doe je dit niet, dan ga je gegarandeerd van die lelijke witte randjes blijven zien. Het is wat meer werk, maar het resultaat is zó veel beter!
__________________
Groetjes, Domi. |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Die 2 gr-a impreza's van mij zijn gespoten met autoverf het kleur van mijn sub 1 laag kleur en 2 lagen vernis . Wat ook een belangerijke rol speelt is de onderlaag , in auto's heb ik 9 verschillende onderlagen vb ferrari rosso corsa code 300 moet je een witte onderlaag nemen , zilver eeb grijze en de donkere kleuren een zwarte . Zeker met waterverf want je mag maar 1 laag kleur geven en 1 nevellaag ( bij metallic) |
#9
|
||||
|
||||
Die R5 dat ik gespoten heb had een witte onderlaag heb eerst 2 nevellagen gegeven en dan 2 gewone lagen
|
#10
|
||||
|
||||
Met alle respect, maar het spuiten van modellen en het spuiten van echte wagens kan je niet vergelijken. En het is absoluut niet nodig om zo uit de hoogte te doen, ook al is spuiten je beroep. Geloof me vrij als ik zeg dat hier best wel wat mensen rondlopen die ook wel weten hoe je een model moet spuiten. Zelfs al is het niet hun beroep...
|
#11
|
||||
|
||||
Ja tussen een model en een echte is het een zeer groot verschil
|
#12
|
||||
|
||||
Je mag automotive ook niet vergelijken met modelbouwverf. Dat is een wereld van verschil! Je kan met modelbouwverf nooit op dezelfde manier werken als met automotive en omgekeerd, net omdat je met totaal verschillende kwaliteiten werkt.
__________________
Groetjes, Domi. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|