![]() |
|
#46
|
||||
|
||||
Properkes bezig. Respect!
|
#47
|
||||
|
||||
Met een draaibank had je 2 perfecte ringen kunnen draaien ...
![]()
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! ![]() |
#48
|
||||
|
||||
dat zal trouwens ook mijn allereerste werkje zijn met die draaibank.
![]()
__________________
Groetjes, Domi. |
#49
|
||||
|
||||
Het chassis werd ook enigszins verbeterd. Eigenlijk is heel het chassis niet correct. De Wartburg had geen frame als chassis, maar een buizenstelsel. Het zou echter te ver gaan om dit te proberen nabouwen, ook al omdat er een accuut gebrek aan referentiefoto's is van deze wagen.
Ik beperk me in de verbeteringswerken dus tot het zichtbare deel. De dwarse draagbalken van de koets zijn veel te dik. Dunner schuren is een optie, maar het plastiek is tamelijk zacht van structuur, dus het zou te breekbaar worden. Ik heb dan geopteerd om de draagbalken weg te snijden, en te vervangen door aluminium strips. Het gewicht dat op deze strips moet komen is minimaal, dat zal geen problemen mogen opleveren. De werkwijze is vrij straight-forward: je snijdt alle materiaal weg, en je maakt aan de bovenkant van het chassis een kleine inkeping met een diepte gelijk aan de dikte van je strip alu. Op die manier zorg je ervoor dat de bovenkant van de strip alu op gelijke hoogte blijft met het chassis zelf. Eens de strip klaar is lijm je die op het chassis en je schuurt alles glad. Dan boor je een gaatje van 0,4 mm door de strip in het chassis. Je knipt een stukje van een naald en je dipt dat puntje in de secondenlijm. Je steekt dat stukje naald dan in dat gaatje, en je hebt een mooi deuveltje dat als versterking van de constructie kan dienen. Opnieuw alles bijschuren en klaar. Op de eerste 2 foto's zie je hoe 1 helft van het chassis werd aangepast, de andere helft heeft nog de meegegoten dwarsbalken. Op de vorige foto's zie je ook nog 4 vertikale balken. Die dienen om de onderste helft van het chassis aan de bovenste vast te maken. Die balkjes zijn ook veel te dik, en om dezelfde reden als hierboven heb ik besloten om ze te vervangen. Als materiaal hiervoor heb ik die "hoe-noemen-die-nageltjes-van-Gert-ook-alweer" gebruikt. Het hulsje is perfect op dikte en het enige wat moet gedaan worden is ze op lengte brengen. Hoe begin je hieraan? Wel je moet eerst op de plaats van de originele balken het chassis inboren. Dat moet secuur gebeuren, en loodrecht op het chassis, anders staan je uiteindelijke tubetjes scheef. Daarna verlijm je de tubetjes in die gaatjes. Laat ze net wat te lang zijn, dan kan je corrigeren als je 1 gaatje wat dieper hebt geboord dan het andere. Eens alle tubetjes op hun plaats staan, kan je ze op lengte brengen (met de Dremel, Proxxon of whatever je gebruikt) en evt nog wat corrigeren mochten ze niet 100% recht zitten. En dit is het resultaat:
__________________
Groetjes, Domi. |
#50
|
||||
|
||||
Mooie lattenbodem die je daar aan het bouwen bent
![]() |
#51
|
||||
|
||||
Gelijk hebt ge, maar met zo'n lattebodem verwacht ik latex zetels ...
![]()
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! ![]() |
#52
|
||||
|
||||
Met die opstaande pennen kunt ge er toch geen waterbed van maken.
![]() Allé, onze Dominique is zijn scratch-kunde hier op prachtige wijze aan het demonstreren. ![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#53
|
|||
|
|||
Dominique,
Die "nageltjes" zijn checkerpins. Ze zijn te verkrijgen in alle diameters en dus heel bruikbaar. Dit even tussendoor. ![]() Wat had je van mij nog te goed.... Mijn testresultaat ivm het wiel. Laat mij zeggen dat de test geslaagd is ![]() ![]() Ik heb inderdaad een manier gevonden ,hoe het NIET moet. (jammer,maar helaas) Bij deze nog even een foto van de test; ![]() Ga voor de draaibank zou ik zo zeggen. Verder beloofd het een pracht van een "lattenbodem" ![]() Ik blijf em volgen. Grtz, G ![]() |
#54
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
Groetjes, Domi. |
#55
|
||||
|
||||
Bon, nadat al die vreemdsoortige onderdelen één voor één de revue zijn gepasseerd, is het misschien eens interessant dat jullie ook een idee krijgen hoe die moeten worden samengevoegd.
Wel, ik heb eens alles wat we tot nu toe hebben met betrekking tot het chassis voor de gein eens drooggepast, en zo zou het ongeveer moeten uitzien (inclusief de motor annex aandrijving): Je ziet duidelijk de voorste en achterste ophanging die zwaar aangepast werden, en de verbeterde draagarmen op het frame. Daarna heb ik het onderdeel dat de verbindingen naar de stuurstang moet dragen eens bekeken, en dat moest (uiteraard) beter kunnen. Ten eerste werden de treeplanken niet aan dit kader vastgemaakt, maar aan het bovenste frame. Ik heb dus de treeplanken van dit onderdeel verwijderd, en ik heb uit messing nieuwe planken gesneden. De gaatjes werden gewoon uitgeboord met een handboortje, en daarna met de Proxxon gefreesd tot 1 gleuf. Hier komen later nog bevestingshaken aan die aan het bovenste raam kunnen worden gekleefd. Op referentiefoto's heb ik ook ontdekt dat de twee schuine stangen die naar de stuurinrichting lopen in feite niet vanaf de zijkant van de dwarsbalk vertrekken, maar vanaf het midden van die balk. Dat kan je duidelijk zien op deze foto: Ik heb deze stangen dan maar van het onderdeel verwijderd. Ook heb ik de zijkanten van de stangen tussen de twee vertikale steunen proberen te verdunnen tot iets aanvaardbaar.
__________________
Groetjes, Domi. |
#56
|
||||
|
||||
Maar wacht eens?
Op een andere foto die ik nog heb gevonden, is er helemaal geen 2e stel van die vertikale steunen... Zou het kunnen zijn dat ik met 2 verschillende versies te maken heb? Immers, de versie 1898 en 1899 verschillen qua bovenbouw ook heel wat, dus waarom zou er ook niet een verbetering op het kader kunnen zijn geweest? Ik heb alles wat ik heb kunnen vinden over dit wagentje eens grondig uitgevlooid, en ja hoor: die 2e rij stangen horen daar helemaal niet te zitten! Ik vermoed dat de kitbouwers dit hebben verzonnen om het model wat aan stevigheid te geven, en het zo toch een klein beetje te beschermen tegen al te grijpgrage kinderhandjes? Whatever, zo horen er niet te zijn, en dus gaan ze er ook weer vanaf. Hier zie je duidelijk dat er slechts 1 grote dwarsbalk zit op die plaats, en dus ook maar 1 rij grote vertikale steunen in plaats van 2: En dus heb ik mijn frame ook aangepast zoals het hoort. De tweede rij checkerpin-buisjes werd verwijderd, en de gaatjes opgevuld met secondenlijm. De dwarsbalk uit vorige post was niet een onverdeeld succes, en nu ik toch meer dan driekwart van het onderdeel naar de prullenmand moet verwijderen, heb ik besloten om zelf iets in mekaar te timmeren met een metalen staafje, versierd met 2 ringetjes uit de mish-mash-emmer: Nu dat klaar staat om andere onderdelen op aan te sluiten, kunnen we even goed de voorste ophanging vastzetten en verder versieren met een kleine spanner, ook al uit de mish-mash voorraad: Tot zover de stand van werkzaamheden op de "kindersurprise"-kit. Enjoy ![]()
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 13-06-2009 at 16:11. |
#57
|
||||
|
||||
Er gaat een dag komen dat wij een kit kopen om een plan te bemachtigen, en dat we al de rest weggooien omdat we de onderdelen liever zelf maken
![]() Goe bezig maat! |
#58
|
||||
|
||||
Quote:
Het gaat toch voor 50% in de vuilbak ![]()
__________________
Groetjes, Domi. |
#59
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Hoe dan ook, het ziet er goed uit Dominique!
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#60
|
||||
|
||||
Quote:
![]() ![]() ![]() Goed idee... Ik heb nog ergens een spycam liggen...
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 5 (0 members and 5 guests) | |
|
|