![]() |
|
#76
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
In ieder geval moeten de zijpanelen behouden worden, die onderdelen zijn té prominent aanwezig om risico's te nemen. Ik kan ze wat uitdunnen, maar meer niet. Het onderdeel met de 2 vierkante gaten en het bouwjaar erop, dat zou kunnen worden vervangen door iets anders. Maar ik moet zorgen dat de stevigheid van de carosserie niet verloren gaat. De kuip waartegen dat onderdeel moet worden gekleefd moet namelijk ook worden verzaagd, anders zijn die gaten alsnog dicht (zie rode pijl beneden). En dan raak je aan de algemene opbouw van je kit, wat altijd een beetje tricky blijft. Of we maken heel dat gele geval in metalsheet, en dan is alles opgelost... Ik zal er nog eens een nachtje over slapen.
__________________
Groetjes, Domi. |
#77
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Denk dat dat nog de beste raadgever is. ![]() |
#78
|
||||
|
||||
Als ge een tijdje van mij niets meer hoort, dan ben ik op iets aan het broeden. Dit keer was het de verlichting. De kitonderdelen voldoen absoluut niet. Omdat op een model zoals dit de "carbuurlampen" een zeer in het oog vallend iets zijn, moest dit beter kunnen.
Ik heb me dus eens aan de draaibank gezet, en na een namiddag denken, nog een stuk of twee dingen uitproberen, en dan een namiddag draaien heb ik zoiets: Het onderdeel is uit 3 delen opgebouwd, en werd voor de foto gedryfit. Dan de radiator. Ik was niet helemaal tevreden over het resultaat met de gewikkelde draad rond die stangen, dus ben ik opnieuw begonnen. Ik heb de keuze gemaakt om een metalen staafje te gebruiken als radiatorbuis, en de koelvinnen te ponsen uit aluminium sheet. De punch and die set is hiervoor uitermate geschikt, en dus werden een 100-tal koelvinnen geslagen. Eerst een cirkeltje van 1,5 mm om de binnenste opening te krijgen, en dan nog eens slaan met een diameter van 3 mm, er voor zorgend dat je zoveel mogelijk gecentreerd werkt. Nu hoeft dat niet voor de volle 100% correct te zijn, want die radiatoren van toen zagen er ook niet zo heel mooi uitgelijnd uit, maar een béétje mag het er nog op trekken. Eens alles gepunched is, kan het rijgen beginnen. Een hele avond ben ik hiermee stil geweest. Ik begin langzamerhand de tel van het aantal onderdelen kwijt te raken, maar het zijn er ondertussen al véél ... Komen daar nog 2 onderdelen met hun bevestingspinnen bij: de ophangsteunen voor de radiator werden aan het chassis bevestigd. Noteer dat tot nog toe alle onderdelen aan het chassis in dezelfde kleur zwart mogen worden gespoten, dat scheelt me dus alle verfactiviteiten tot nog toe. ![]() Volgende update komt gauw, wat we zijn ondertussen ook aan de koetswerkpanelen beginnen zagen.
__________________
Groetjes, Domi. |
#79
|
||||
|
||||
En nadat onze Dominique al de onderdelen heeft nagemaakt, verdwijnen de originele onderdelen terug in de doos die dan terug verschijnt op onze tombola.
Of mocht ik dat nog niet verklappen. ![]() Ik moet wel zeggen dat die nieuwe "cambuurlampen" er stukken beter uitzien. ![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#80
|
||||
|
||||
![]()
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! ![]() |
#81
|
||||
|
||||
Quote:
Zéér goe bezig, Dominique ![]() ![]() ![]() ![]() |
#82
|
||||
|
||||
Ik kom plots tot de conclusie dat het al ongeveer 5 weken geleden is dat de laatste update werd gepost
![]() Hoog tijd voor een stand van zaken, dus. Echt veel heb ik niet gebouwd tijdens de laatste weken, maar hetgeen ondertussen af is, was wel tijdrovend, én repetitief. Rara, wat is het ? Just: de wielen!! Nadat de resin velgen met behulp van de draaibank op maat werden gedraaid, heeft collega Gulfie ze gepenetr... pardon, ingeboord. Twee maal 20 gaatjes van 0.4mm, alternerend aangebracht moeten zorgen dat de spaken in een juist patroon kunnen worden aangebracht. Waarom ik de velgen zelf niet heb geboord? Wel, de onderlinge afstand van de gaatjes moet zeer precies afgemeten zijn. De minste afwijking in afstand zal nadat de spaken werden aangebracht ook zichtbaar blijven. Gulfie heeft met zijn CNC-gestuurde frees dé perfecte tool voor dit werkje. Waarvoor dan ook duusd keer bedankt! De asjes had ik ondertussen ook gedraaid uit messing. Die moesten "zwevend" worden aangebracht, net zoals de as in een echte spakenvelg. Om dat te kunnen doen heb ik de lege velg op een stukje plastic card geblokkeerd, (gewoon met vier kopspeldjes op zijn plaats gehouden), in het middelpunt van die cirkel had ik een gaatje geboord waar het asje in werd gezet, en dan rijgen maar. Bij iedere passage van de draad passeer je aan de achterkant van de as, en je hebt vanzelf een goed patroon. Na een halve velg wordt de as vanzelf op zijn plaats gehouden door de geregen draad. De draad is -by the way- gewone visdraad van 0,1 mm. Dit is het resultaat na één afgewerkte helft: Om de as daarna definitief op zijn plaats te houden, én om de "spaken" aan één uiteinde van de as te fixeren, heb ik dan een druppeltje secondenlijm aan de binnenkant van de askop laten lopen, en dan duw je hem gewoon tot tegen de visdraad. Vanaf dan heb je dr indruk dat de spaken ook echt door die askop lopen. Dan de tweede helft van de velg doorrijgen. Hiervoor heb je geen template meer nodig omdat de as sowieso al op zijn plaats zit, en de velg is klaar. Spaken fixeren aan de andere zijde van de as, bandje erover en je velg is klaar. Benodigde tijd: ongeveer 1,5 uur per velg (wegens een keer of 2 opnieuw beginnen omdat je weer eens een gaatje hebt overgeslagen ![]() Dit is het eindresultaat: Je gaat nu zeggen: waarom gaatjes van 0.4 mm laten boren als je 0.1mm erdoor wil rijgen? We, ik heb geprobeerd met draad van 0.3mm, maar die was te dik. Zelfs 0.2 was visueel niet goed. Aleen 0.1 kan mij bekoren. Dat is trouwens ook ongeveer op schaal als je weet dat die spaken kunnen worden vergeleken met een dikke fietsspaak van nu. Nu nog een oplossing vinden voor die afgrijselijk slecht uitziende bandjes. ![]() Enjoy ![]()
__________________
Groetjes, Domi. |
#83
|
||||
|
||||
Gaatjs van 0.2mm had ik ook nog kunnen boren hoor!
Great job, looks spot on! ![]()
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! ![]() |
#84
|
||||
|
||||
Dat ziet er echt 1.000.000 keer beter uit dan de originele velgen. Ik veronderstel wel dat je ze nog zilver (of zoiets) gaat spuiten?
|
#85
|
||||
|
||||
Weet ik wel, maar ik ging er van uit dat ik 0.3mm moest gebruiken om te rijgen. My mistake.
Zwart. Heel het wiel wordt in blinkend zwart gezet.
__________________
Groetjes, Domi. |
#86
|
||||
|
||||
![]() maar wel erg knap bedacht en gedaan ![]()
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#87
|
||||
|
||||
Jawadde,
![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#88
|
||||
|
||||
WAUW!!
![]() ![]() ![]() ![]()
__________________
|
#89
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() Respect man ![]() ![]() |
#90
|
||||
|
||||
Man man man, wat een werk, heel knap gedaan, respect!!!!!!!!!!
![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 6 (0 members and 6 guests) | |
|
|