De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #91  
Old 04-09-2009, 20:39
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
.....
Reply With Quote
  #92  
Old 25-11-2009, 21:41
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
het is al een hele tijd geleden dat deze thread nog eens een update heeft gekregen. Bij deze ...

Niet zo gek veel gedaan de laatste tijd. Ik heb vooral gewerkt aan enkele details rond de achteras. Het heeft me een poging of 3 gekost vooraleer het naar mijn goesting was, maar hier zijn we er dan toch maar mee.

Zoals je op de eerste twee foto's kan zien is de as opgehangen in 2 beugels die elk een soort van vliegwiel hebben. Omdat het onderdeel met de bevestiging aan het kader, de beugel en het vliegwiel in 1 enkel stuk was gegoten, waarbij de beugel de bevestiging en het vliegwiel overlangs verbindt (wie kan er nog volgen? ), heb ik besloten om de beugel los te werken en langs buitenom te monteren zoals het hoort.





De eerste poging heb ik uitgevoerd in plasticcard, maar daarbij ondervond ik dat het nog veel te dik was, en bovendien te flexibel. De 2e poging met alusheet was ook niet stevig genoeg, dus heb ik het nog eens overgedaan in koperplaat van 0,25 mm dik. Stevig genoeg en bovendien niet zo erg moeilijk om te verwerken.

Verder zie je nog op de foto's dat ik ter hoogte van de overbrenging een extra beugel heb gescratched, net als iets verderop waar nog een verstevingsarm naar het chassis tussen moet, ter hoogte van die mof die rond de chassisbalk zit.
Eén en ander moet nog wat uitgelijnd worden, maar het idee zal wel duidelijk zijn zekers?





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC09731.JPG
Views:	688
Size:	588.6 KB
ID:	15609   Click image for larger version

Name:	DSC09732.JPG
Views:	682
Size:	589.5 KB
ID:	15610   Click image for larger version

Name:	DSC09741.JPG
Views:	687
Size:	555.6 KB
ID:	15611   Click image for larger version

Name:	DSC09743.JPG
Views:	698
Size:	526.4 KB
ID:	15612   Click image for larger version

Name:	DSC09744.JPG
Views:	686
Size:	441.3 KB
ID:	15613  

__________________
Groetjes,
Domi.

Last edited by Dominique; 25-11-2009 at 21:51.
Reply With Quote
  #93  
Old 25-11-2009, 21:50
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Dan het koetsgedeelte. Het werd afgewerkt met PE-gaas waar nodig. Dat moet het rietvlechtwerk voorstellen dat in het zeteltje is ingewerkt. Ook de 2 grotere vlakken krijgen zo een gaas, maar dat kan ik monteren nadat de koets werd gespoten en gevernisd zonder heel de boel weer te bekrassen.

De koets heeft dan een basiskleur Nato-bruin gekregen. Later volgt vernis (waarschijnlijk wordt dat gewoon Gunze) en dan kan het rietwerk opnieuw in een mat geel-bruin kleurtje worden gepenseeld.

Het zit een beetje onder het stof, maar dat komt omdat er redelijk wat tijd is overgegaan na het spuiten en de foto's. Geen probleem.









Verder nog de zetelbekleding, die werd afgewerkt met "kopernageltjes".



Vragen? Geen vragen...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC09746.JPG
Views:	663
Size:	666.8 KB
ID:	15614   Click image for larger version

Name:	DSC09747.JPG
Views:	696
Size:	655.6 KB
ID:	15615   Click image for larger version

Name:	DSC09748.JPG
Views:	688
Size:	609.7 KB
ID:	15616   Click image for larger version

Name:	DSC09749.JPG
Views:	671
Size:	603.9 KB
ID:	15617   Click image for larger version

Name:	DSC09753.JPG
Views:	668
Size:	587.1 KB
ID:	15618  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #94  
Old 25-11-2009, 23:29
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Heb alles nog eens nagelezen....
1 woord, GENIETEN.

Grtz,
G
Reply With Quote
  #95  
Old 27-12-2009, 19:00
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Tijd om heel de boel aan de achterkant eens te schilderen, en te monteren.
Ik heb ringen gedraaid waarop de zelfgemaakte wielassen kunnen passen. Dusdoende hoef ik enkel de wielas in deze ring te klikken, en het wiel staat vast.



De motor annex overbrenging kreeg een laag mat grijs, dan een mistlaagje gun metal erover (met de spuitbus, van op redelijk grote afstand gespoten), en alles werd overspoten met mat vernis.
Die werd dan ook over de achtersas geschoven en dan mocht de as langs beide kanten worden "afgesloten" met de ringen voor de wielassen.



Ik heb dan nog een verstevigingsarm gescratched. Die moet aan die mof komen te zitten op het chassis, en dan weet je ook waarvoor de extra klem op de achteras dient.



Nadat die in het zwart werd geschilderd ziet het er zo uit, inclusief aangebrachte remkabel:



De gespoten wielen, by the way, die heb je nog van me tegoed. Bij deze ...



Tot de volgende update.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC09774.JPG
Views:	577
Size:	418.1 KB
ID:	15851   Click image for larger version

Name:	DSC09779.JPG
Views:	559
Size:	514.5 KB
ID:	15852   Click image for larger version

Name:	DSC09785.JPG
Views:	562
Size:	568.4 KB
ID:	15853   Click image for larger version

Name:	DSC09790.JPG
Views:	541
Size:	757.7 KB
ID:	15854   Click image for larger version

Name:	DSC09778.JPG
Views:	545
Size:	484.9 KB
ID:	15855  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #96  
Old 27-12-2009, 21:45
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
geen woorden voor
Reply With Quote
  #97  
Old 27-12-2009, 23:25
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Uw banden lijken wel kaas met gaatjes. Hoe kome???
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #98  
Old 28-12-2009, 13:59
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Uw banden lijken wel kaas met gaatjes. Hoe kome???
Mijn kunsten in het resingieten zeker? Ik moet zeggen dat het visueel nogal meevalt, maar nu ik het foto heb gezien begint het me ook te storen.
Waarschijnlijk zal ik nieuwe banden maken, of het moet zijn dat ik deze kan recupereren (als de restauratiewerken ze niet naar de haaien helpen).

Wordt zeker nog vervolgd!
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #99  
Old 28-12-2009, 20:38
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Aug 2009
Location: Valmeer
Posts: 1,524
Reply With Quote
  #100  
Old 28-12-2009, 21:24
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Kaasbanden of niet, Dit is weer een heel mooie update.
__________________
Reply With Quote
  #101  
Old 03-01-2010, 18:54
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Nog een update. De banden werden eens opgeschuurd en opnieuw in matzwart gezet. Het is nu iets beter, dus ze kunnen dienen.

De wielen werden dan aan het chassis gemonteerd. Achteraan hadden we al die alu-kapjes, dus dat was geen probleem. Alleen een beetje voorzichtig zijn bij het aandrukken van de as. Als die niet mooi recht wordt aangedrukt, dan loop je het gevaar dat hij naar opzij schiet, met enkele gebroken spaken als gevolg. En dan kan je helemaal van voor af aan beginnen met dat wiel.
Maar dat ging gelukkig goed.

Vooraan was het iets makkelijker. Geen doorlopende starre as daar, dus hebben we genoeg aan twee pasringen die in de veerpoten worden gedrukt.
Hier en daar zie je nog een wit stipje aan de wielen. Dat moet nog even opnieuw aangestipt worden.

Zo ziet hij er nu uit, de Wartburg. Volgende stap is het aanbrengen van de radiator annex koelleidingen.









Voor degene die hem nog niet in real life hebben gezien, dit is nog een foto om je idee te geven van de grootte van dit wagentje:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC10005.JPG
Views:	522
Size:	503.1 KB
ID:	16157   Click image for larger version

Name:	DSC10006.JPG
Views:	484
Size:	505.2 KB
ID:	16158   Click image for larger version

Name:	DSC10007.JPG
Views:	485
Size:	511.6 KB
ID:	16159   Click image for larger version

Name:	DSC10008.JPG
Views:	488
Size:	509.7 KB
ID:	16160   Click image for larger version

Name:	DSC10009.JPG
Views:	481
Size:	615.1 KB
ID:	16161  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #102  
Old 03-01-2010, 19:41
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #103  
Old 03-01-2010, 23:33
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Schone update.

De banden zien er inderdaad beter uit.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #104  
Old 04-01-2010, 08:08
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Mooi, mooi, mooi!
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #105  
Old 04-01-2010, 23:32
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Hoe maakt ge trouwens die koelleidingen, die met een koperen moer aan een connectie zit verbonden, en die langs het chassis wordt geleid?

Wel, zo:
voor de leiding heb ik gekozen voor soepele, holle, geweven tube (Sakatsu art 4526) van 1,8 mm met bijhorende Sakatsu moeren (die voor de gelegenheid een laagje Modelmasters Gold hebben gekregen). Verder heb ik mish-mash doos eens doorzocht naar een koperkleurig buisje dat een binnendiameter van 1,8 à 1,9 mm heeft (of iets wat je in die diameter kan doorboren zoals in mijn geval).

Eens je dat hebt, dan kan je dat buisje langs één zijde doorboren met een boortje van 0,5mm, waardoor je een kopspeldje van 0,5mm langs BINNEN door foefelt. Toegegeven, dat is wat prullen, maar je hebt dan een oog waardoor je de leiding kan laten lopen, mét de mogelijkheid om (dmv die afgeknipte speld) ze vast te hechten aan je draagbalk.



Eens dat oog klaar is, dan is het simpel om de leiding te voorzien van bouten en ogen (liefst in de juiste volgorde rijgen).



Aan de radiator heb ik metaalstaafjes van 0,8mm in gaatjes gelijmd. Die staafjes buig je in de gewenste vorm, zodat de leiding een gekromde vorm zal aannemen. Leiding proper afknippen, over het staafje schuiven en verlijmen, en de bout tot tegen het uiteinde schuiven. Eventueel wordt die op zijn plaats gehouden met een druppeltje secondenlijm, en klaar is spreekwoordelijke Kees.



Aan de motorkant doe je net hetzelfde als aan de radiator, en je hebt een heel propere koelleiding.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC10010.JPG
Views:	433
Size:	510.4 KB
ID:	16169   Click image for larger version

Name:	DSC10011.JPG
Views:	450
Size:	446.2 KB
ID:	16170   Click image for larger version

Name:	DSC10012.JPG
Views:	418
Size:	430.9 KB
ID:	16171  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.