|
#16
|
||||
|
||||
Nog enkele dryfit foto's:
|
#17
|
||||
|
||||
Dus kon ik verder doen met de detaillering. Alle kabels werden dus aan het dashbord aangebracht, de zwarte kabels aan de tellers en de metalen kabels aan de schakelaars. De standaard veiligheidsgordels uit de kit (=decals) werden niet gebruikt en vervangen door aftermarket exemplaren van Tamiya. Omdat ik al redelijk wat discussies gelezen heb over het al dan niet dragen van de 'straps' door Jochen Rindt ben ik eerst eens gaan opzoeken hoe dat nu eigenlijk zat. Ik vond een paar foto's van Rindt in zijn cockpit die duidelijk aantonen dat hij inderdaad nooit zijn 'straps' droeg, enkel zijn schoudergordels en zijn heupgordels. dat heeft er trouwens toe geleid dat hij in Monza, waar hij verongelukte, dwars door zijn auto heen gezakt is wat hem misschien wel zijn leven gekost heeft; de foto's die dit aantonen ga ik je wel besparen. Maar er was ook één foto van zijn lege cockpit na de crash, waarop je duidelijk kan zien dat de straps wel degelijk in de cockpit aanwezig zijn. Ze waren dus wel degelijk aan boord, en dus heb ik besloten om ze ook in mijn model aan te brengen. Ook de schoudergordels werden trouwens al in elkaar gestoken, maar ik wacht nog even om ze aan te brengen op de bovenzijde van de cockpit.
De vulopening van de tank werd ook wat extra gedetailleerd: eerst heb ik alle meegegoten boutjes rond de tankdop weggeschuurd omdat die toch zouden geleden hebben onder de verschillende schuur-en spuitbehandelingen. Ik heb er dus gaatjes voor in de plaats geboord. Nu alle spuitwerk achter de rug is heb ik de gaatjes nog eens opnieuw uitgeboord en er dan stukjes metaaldraad ingekleefd, om de boutjes te simuleren. Tenslotte werd ook de verchroomde tankdop zelf aangebracht. In de cockpit heb ik ook metalen beugels aangebracht aan de linkerzijde, waarachter alle kablage loopt die naar de achtersteven gericht is. |
#18
|
||||
|
||||
Een essentieel element aan de Lotus ontbreekt in de kit, en ik heb het nog nergens tegengekomen in een bouwverslag, zowel online als in een magazine, dus ik dacht "dan zal ik maar de eerste zijn zeker?" Het gaat om de stangenconstructie aan de voorzijde van de cockpit, waarin een brandblusser aangebracht werd en die trouwens ook het neusonderdeel droeg. Sommige foto's van later op het seizoen tonen trouwens 2 brandblussers, maar op het ogenblik van de Britse GP was er nog maar één. Moeilijk is dat allemaal niet, het enige wat je nodig hebt is goed referentiemateriaal, wat staaldraad en secondelijm. Wel opletten dat je constructie het aanbrengen van de neus nog toelaat; dit heb ik dus meermaals gedryfit in de verschillende fazen van de opbouw.
Vooraleer ik nu verder ga, zal ik eerst de ganse constructie eens in de verf gaan zetten, want door op deze manier te werken heb ik het mezelf zeker niet gemakkelijker gemaakt om alles te monteren. De schijremmen hadden er namelijk al lang moeten op staan, dus om die er nog tussen te foefelen zal nog geen sinecure zijn vrees ik... Last edited by Sennake; 31-08-2012 at 07:46. |
#19
|
||||
|
||||
Schone vorderingen weeral. Gaat weer een schitterend model worden.
Groeten, Lesley |
#20
|
||||
|
||||
Ik ben blij om op het forum terug weer enige aktie te mogen aanschouwen. Nu eens kijken of ik mijn modelbouwaktiviteiten terug opgestart ga krijgen.
Nu, mooie update.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#21
|
||||
|
||||
Update. Ik heb alle onderdelen van de neus (zowel de kitonderdelen als de zelfgemaakte) in de juiste kleuren gezet en een aantal ervan werden reeds gemonteerd.
Alles moet nog wel geweatherd worden. De remschijven werden aan de zijkant bruin gekleurd om roestvorming te simuleren (in tegenstelling tot de schijven zelf die natuurlijk blinken van het vele gebruik). De schokdempers kregen een metallic blauw kleurtje, wat voor 1970 best wel een flashy kleur geweest moet zijn. De zelfgemaakte brandblusser werd gemonteerd en aangesloten met een blauwe blusslang. De ophangingsonderdelen werden ondertussen geweatherd en gedrybrusht. |
#22
|
||||
|
||||
In zijn geheel ziet de neuspartij er nu als volgt uit.
En nog eens een foto vanuit de andere zijde gezien. Tenslotte nog een foto vanuit een hoek die zelden getoond wordt: de onderzijde. Vervolgens werden ook de stuurstang, het stuur en de voorste cockpitsteun aangebracht. In de cockpit was het ondertussen tijd geworden om ook de schoudergordels te monteren. |
#23
|
||||
|
||||
Achteraan werden alle verchroomde onderdelen in de ovenreiniger gegooid, ontdaan van alle bramen, de onderdelen van de overrolbeugel werden ook een beetje uitgeboord omdat het holle buizen zijn, en daarna werd alles gespoten met Gunze Sangyo SM-07. Ook de bedrading werd grotendeels aangesloten.
Totaalplaatje van de centrale monocoque. En een foto van de andere zijde. Een foto vanuit een 'menselijke hoogte' hoek. Tenslotte een foto van hoe het model er ooit zal moeten gaan uitzien op beurzen en wedstrijden. Natuurlijk moet de motor nog wel gebouwd worden. Wordt vervolgd! |
#24
|
||||
|
||||
Zeer schoon gedaan! Misschien een klein puntje, als je de neus er naast legt op beurzen of zo, zou je dan nog kunnen gaatjes boren in de remschijven op het roestgedeelte (of is dit niet op de echte wagen?). dit mis ik hier een beetje... de rest is picobelo! (zoals gewoonlijk)
__________________
MIJN WERKBANK |
#25
|
||||
|
||||
Quote:
Toch even een foto om te staven wat ik beweer Let ook even op het ontbreken van de 'straps' tussen de benen van Jochen Rindt. |
#26
|
||||
|
||||
Maar ik denk dat ik weet waarvan je verwachtingspatroon komt hoor: ziehier een foto van enkele jaren later, waar bij de Lotus 72D wél die koelgaten in de remschijven zaten:
|
#27
|
||||
|
||||
Dan heb ik niks gezegd...
__________________
MIJN WERKBANK |
#28
|
||||
|
||||
Inderdaad. Op de 72C hadden de remmen geen koelgaten, maar in de 72D wel. Dit heb ik eens opgezocht in mijn referentie boeken. Alleen is er nog de vraag of de gordels compleet zijn of alleen degene die je ziet op de foto met Jochen Rindt erin. Ik heb gezoch, maar kan er helaas niks van terug vinden.
Groeten, Lesley |
#29
|
||||
|
||||
Quote:
Dit is een foto van na zijn ongeval in Monza. De lichtblauwe riemen zijn de 'straps', de donkerblauwe zijn de heupgordels. Hij had ze dus niet aan, maar ze zaten er wel in. |
#30
|
||||
|
||||
Allé vooruit, das goed om te weten. Ik weet dat dit op een van de vorige meetings ter sprake is geweest. En nu weten we het zeker.
Greetz, Lesley |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|