De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 21-11-2012, 05:02
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
De ideale fotografie plek

Hallo iedereen,

Omdat ik op de vorige meeting niet kon aanwezig zijn en ik mijn laatste model voor dit jaar aan het afwerken ben, vroeg ik me af wat de ideale plek is om modellen te fotograferen. Ik heb een redelijk goede camera(Nikon D3100)en ook een statief. Dat laatste is wel van een laser waterpas, maar past perfect. Ik heb zelf ook een mini photobooth, maar ben er nog niet wegwijs in. Is er iemand van jullie die me een beetje uitleg kan geven? Foto's zijn ook altijd welkom. Alle ideeën zijn welkom. Hier is een foto van de photobooth:

http://www.kamera-express.nl/product...life-cube-set/

Alvast bedankt.

Mvg,
Lesley
Reply With Quote
  #2  
Old 21-11-2012, 13:16
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Mijn ondervindingen zijn dat ik de mooiste foto's buiten maak. Bij een licht bewolkte hemel. Dit komt waarschijnlijk omdat mijn belichting nooit optimaal is binnen. Ik zou ook graag wat meer tips daarover hebben.
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #3  
Old 21-11-2012, 13:27
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Dat vind ik ook, maar het weer wil niet altijd mee

Lesley
Reply With Quote
  #4  
Old 21-11-2012, 15:27
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by eyckles View Post
He, die heb ik ook liggen, maar dan wel voor 10 euro in de uitverkoop

Ik ben het eens met VSB dat buiten foto's maken veel mooier licht geeft (het liefst op een onbewolkte dag in de natuurlijke schaduw (nooit in de volle zon en ook niet onder een gekleurde parasol...).

Zorg in ieder geval dat je je camera in AV stand zet en zet de waarde dan zo hoog mogelijk. De sluitertijd zal wel heel lang kunnen worden, ,maar met een statief is dat geen probleem. Het liefst dan wel met de zelfontspanner werken (of met een afstandsbediening). Door deze waarde zo hoog mogelijk te zetten zal het hele model scherp op de foto komen en niet alleen het stukje waarop je scherp hebt gesteld.

Zelf zet ik de witbalans ook nog goed met een zogenaamde "grijskaart" (zeker met niet-natuurlijk licht interessant).

Het scherpstellen doe ik op dat deel van het model dat het dichtst bij de cameralens staat. Als dat niet lukt vergroot ik de afstand tussen camera en model totdat het wel lukt.

Mocht ik nog meer dingen bedenken dan zal ik ze later nog wel toevoegen. Neem anders je camera+statief mee naar de meeting van januari, kunnen we dan even kijken.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #5  
Old 21-11-2012, 19:35
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Euh. Sluitertijden en AV stand daar snap ik niks af. Ik gebruik altijd automatisch. Voor de rest heb ik er nog geen belang aan gehecht, om het cru te zeggen. Het wordt tijd dat ik dat boekje eens lees, als ik het nog heb.

Groeten,
Lesley

Last edited by eyckles; 21-11-2012 at 19:38.
Reply With Quote
  #6  
Old 21-11-2012, 20:03
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by eyckles View Post
Euh. Sluitertijden en AV stand daar snap ik niks af. Ik gebruik altijd automatisch.
Als je wil kan ik het bij een van de meetings wel eens uitleggen waarom het wel interessant is voor het maken van foto's van je modellen.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #7  
Old 21-11-2012, 23:05
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Als je wil kan ik het bij een van de meetings wel eens uitleggen waarom het wel interessant is voor het maken van foto's van je modellen.
Dat was ik op de vorige meeting al van plan maar Lesley was er niet... In januari doen we een echte demo. Dan kan iedereen die interesse heeft mee volgen.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 22-11-2012, 00:32
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Joepie. Ik zal er nu wel bij zijn.

Groeten,
Lesley
Reply With Quote
  #9  
Old 22-11-2012, 04:22
NetForce84's Avatar
NetForce84 NetForce84 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2010
Location: Sint Martens Lierde
Posts: 825
Ik volg dit topic ook. Is ZEER interessant!
De foto's die ik neem van mijn 1:18 schaalmodellen (geen modelbouw) zijn ook niet altijd perfect.
Soms heb ik dus ook dat niet het volledig model op de foto scherp is...
__________________
BMW M3 GT2 - BMW Motorsport
Reply With Quote
  #10  
Old 22-11-2012, 23:54
NetForce84's Avatar
NetForce84 NetForce84 is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2010
Location: Sint Martens Lierde
Posts: 825
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
He, die heb ik ook liggen, maar dan wel voor 10 euro in de uitverkoop

Ik ben het eens met VSB dat buiten foto's maken veel mooier licht geeft (het liefst op een onbewolkte dag in de natuurlijke schaduw (nooit in de volle zon en ook niet onder een gekleurde parasol...).

Zorg in ieder geval dat je je camera in AV stand zet en zet de waarde dan zo hoog mogelijk. De sluitertijd zal wel heel lang kunnen worden, ,maar met een statief is dat geen probleem. Het liefst dan wel met de zelfontspanner werken (of met een afstandsbediening). Door deze waarde zo hoog mogelijk te zetten zal het hele model scherp op de foto komen en niet alleen het stukje waarop je scherp hebt gesteld.

Zelf zet ik de witbalans ook nog goed met een zogenaamde "grijskaart" (zeker met niet-natuurlijk licht interessant).

Het scherpstellen doe ik op dat deel van het model dat het dichtst bij de cameralens staat. Als dat niet lukt vergroot ik de afstand tussen camera en model totdat het wel lukt.

Mocht ik nog meer dingen bedenken dan zal ik ze later nog wel toevoegen. Neem anders je camera+statief mee naar de meeting van januari, kunnen we dan even kijken.
Dat van die AV stand, waarde zo hoog mogelijk en dan met de zelfontspanner heb ik deze avond eens toegepast op een van mijn diecast modellen.
Resultaat is prachtig. Gebruik van statief is welk een aanrader want de sluitertijd is inderdaad tamelijk lang maar het resultaat mag er zijn.

Dikke merci TvD voor de uitleg.
__________________
BMW M3 GT2 - BMW Motorsport
Reply With Quote
  #11  
Old 23-11-2012, 01:15
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Maar hoe gaat dit dan in zijn werk. Is er ergens een tutorial van op youtube of zo.

Groeten,
Lesley
Reply With Quote
  #12  
Old 23-11-2012, 08:28
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Dat weet ik niet, maar ik kan wel proberen om het al eens in het kort trachten uit te leggen.



Elk fototoestel waarvan je de instellingen kan wijzigen heeft een keuzeknop (op de foto links, de draaiknop). Daar kan je kiezen tussen verschillende standen waaronder 'automatisch'. Maar dan gaat je toestel er van uit dat je altijd een sluitertijd wil die zo kort mogelijk is om toch nog een scherpe foto te krijgen, omdat je toestel er ook van uit gaat dat je fotografeert zonder statief. En hoe korter de sluitertiid, hoe kleiner de kans dat je tijdens het nemen van de foto bewogen hebt. Als je landschappen fotografeert is dit wel een goede keuze, maar als je het toestel dicht tegen je onderwerp houdt (zoals wij doen bij het fotograferen van modellen) krijg je het ambetante effect dat je toestel zich scherpstelt op een deel van je model en de rest zal dan wazig zijn omdat een korte sluitertijd overeenkomt met een kleine scherptediepte. Scherptediepte is het sleutelwoord: hoe hoger je scherptediepte, hoe scherper dat alle onderdelen van je onderwerp op de foto zullen staan.

Ok. Hoe bereik je dat nu, en wat doet dat met je toestel? Op de foto zie je onder andere ook de keuzemogelijkheden M, Av en Tv. Als je je toestel instelt op Tv betekent dit dat je de sluitertijd zelf gaat instellen en dat het toestel de rest automatisch aanpast. Als je het toestel instelt op Av betekent dit dat je de scherptediepte zelf gaat instellen en dat het toestel de rest automatisch aanpast. Als je je toestel instelt op M betekent dit dat je zelf alles manueel gaat instellen.

Om mooie scherpe foto's te krijgen van kleine voorwerpen heb je een grote scherptediepte nodig, dat hadden we al eens gezegd. Dus zet je het toestel op Av (linkse draaiknop) en stel je de scherptediepte zo hoog mogelijk in (op de foto staat die nu op 5.6 wat een lage waarde is. Hoe hoog je de waarde kan instellen hangt af van je toestel en vooral van je lens; als ik mijn macro-objectief gebruik kan ik gaan tot 32, met mijn gewone zoomlens tot 22 denk ik. In werkelijkheid stel je met deze waarde de diafragma-opening is: hoe kleiner de opening waardoor je fotografeert, hoe meer tijd je nodig hebt om de foto te belichten, maar ook hoe groter de scherptediepte. Ik weet het, het is verwarrend, want de grootste waarde komt overeen met de kleinste diafragma-opening, wat dan weer overeenkomt met de grootste scherptediepte. Dus dat van die diafragma-opening kan je best gewoon niet onthouden, grote waarde bij Av-stand = grote scherptediepte.

Verschiet niet van de sluitertijden die zo'n instelling kan opleveren! Ik heb regelmatig sluitertijden van meer dan een halve minuut, dus een goed statief is absoluut noodzakelijk, en ik gebruik zelfs altijd een afstandbediening om af te drukken, want gewoon het op het knopje drukken van je toestel kan er al voor zorgen dat je toestel een beetje bewogen is, wat tot onscherpe foto's leidt.

In januari zal ik deze theorie omzetten in de praktijk op onze meeting, maar ondertussen kan je misschien al wat oefenen en zoeken hoe je die instellingen moet kiezen op jouw toestel want dat is een nikon, en daar ken ik niets van. maar de instellingen-theorie is wel geldig voor alle toestellen, dus het moet gewoon even opgezocht worden aan welke knopjes je moet draaien...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Canon-EOS-50D.jpg
Views:	1537
Size:	42.6 KB
ID:	26433  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 23-11-2012, 08:59
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718


Even een foto erbij gepakt van jouw toestel: volgens mij moet je je toestel instellen op 'A' om de scherptediepte te kunnen instellen.



Daarna denk ik dat je aan dat horizontale wieltje moet draaien om de scherptediepte te veranderen. Op de foto staat die nu op F 1.4 denk ik. De sluitertijd staat op 1/8 seconde. Dus die 1.4 moet je dan zo hoog mogelijk zetten, en dan zal je zien dat de sluitertijd alsmaar langer wordt.

Proberen maar!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	d3100-incelemesi.jpg
Views:	1522
Size:	69.3 KB
ID:	26434   Click image for larger version

Name:	nikon_d3100_VS_T2i_VS_XS.jpg
Views:	1531
Size:	23.7 KB
ID:	26435  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 23-11-2012, 19:47
eyckles's Avatar
eyckles eyckles is offline
Nen dulle plekker
 
Join Date: Dec 2009
Location: Hamme
Posts: 1,304
Bedankt Guy voor de uitleg, maar hangt dat ook niet een beetje van de lens af. Ik kan die getallen niet halen, omdat ik maar een standaard lens heb. Die zat erbij. Is er een lens die kan aangeraden worden voor deze camera?

Groeten,
Lesley
Reply With Quote
  #15  
Old 23-11-2012, 20:41
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Quote:
Originally Posted by eyckles View Post
Bedankt Guy voor de uitleg, maar hangt dat ook niet een beetje van de lens af. Ik kan die getallen niet halen, omdat ik maar een standaard lens heb. Die zat erbij. Is er een lens die kan aangeraden worden voor deze camera?
Het maximale getal dat je kan halen is inderdaad afhankelijk van de lens. Let wel even op in het voorbeeld van Guy, daar staat 1.4, dat is extreem laag en voorbehouden aan hele dure objectieven!! Waar het om gaat is dat je een zo HOOG mogelijk getal haalt. Ik denk dat het standaard objectief die jij hebt een 18-55mm VR is? Zo ja, dan ligt het maximale F-getal tussen 22 en 36 (afhankelijk van hoe ver je in- of uitgezoomd hebt). Het objectief dat ik zelf gebruik kan tot 22 en dat geeft (denk ik) best aardige resultaten. Geen reden dus waarom dat bij jou niet zou lukken Het objectief dat Guy gebruikt is een zogenaamde "macro"-objectief dat meestal veel hogere waardes kan bereiken

Conclusie: probeer het eerst eens met het objectief dat je nu hebt alvorens geld uit te gaan geven aan een vervangend objectief.

Overigens kan je hier meer info vinden over o.a. Nikon objectieven: http://www.dpreview.com/products/Nikon/lenses.
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."

Last edited by TvD; 23-11-2012 at 20:47.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.