![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
McLaren MP4/5 - Ayrton Senna - GP Brazilië 1989 - Tamiya + MSM - 1/20
Allez vooruit, de maand februari is al enkele dagen bezig dus hoog tijd om mijn volgende project te beginnen.
Dit is de bolide die ik op schaal wil bouwen. Tegenwoordig bestaat er een pracht van een Fujimi plastic kit op 1:20 van deze McLaren, maar omdat ik deze transkit al een tijd geleden aangekocht heb en er (veel te) veel voor betaald heb, ga ik hem toch maar bouwen. Eigenlijk is deze WIP dus vrij zinloos, want niemand gaat deze transkit nu nog kopen natuurlijk, maar soit, je kan dan toch volgen hoe mijn project tot stand gekomen is. Dit is wat er in de transkit van MSM zit: een resin body en chassis, 2 voorwielen, nieuwe steunen voor de achtervleugel, een windscherm en wat decals. En dat allemaal voor iets van een 80 euro! Enfin. Ik ben begonnen met het opkuisen van de resin body en chassis. Ook de panel lines werden wat uitgekrast. Daarna heb ik de Tamiya cockpit en de kuipzetel in de resin body gedryfit, wat niet zonder slag of stoot ging omdat de cockpit te breed is. In plaats van de plastic cockpit smaller te maken heb ik er dan voor gekozen om de resin body wat uit te diepen aan de binnenzijde. Dat leverde me stoflongen op en uiteindelijk een cockpit die paste. Vervolgens ben ik begonnen om de ophangingsarmen zodanig aan te passen dat ze in de resin body vastgemaakt konden worden en toch ook een beetje in een deftige stand stonden. Dat heeft me een volledige dag gekost. Ik denk dat ik wel 10 verschillende posities uitgeprobeerd heb vooraleer ik tevreden was. En natuurlijk moest ik telkens ik de positie niet goed vond, het geboorde gaatje eerst weer opvullen om daarna een nieuw te boren dat er vlak naast zat. Zo zitten er ondertussen in de resin meer plastic rod dan resin, en ook nog eens 2 afgebroken boortjes. Maar goed, uiteindelijk is het gelukt. De voorvleugel werd trouwens ook 'geleend' bij de Tamiya donor kit. De MP4/5 zag er niet hetzelfde uit in alle GP's van het seizoen. Integendeel, de enige GP waarin Senna reed met de smalle stukken cowling vòòr de radiators was de Braziliaanse GP (zie gele pijl op de foto). Aangezien dat de versie is waarvoor MSM gekozen heeft zal het ook de versie zijn die ik ga bouwen... Last edited by Sennake; 03-02-2014 at 08:05. |
#2
|
||||
|
||||
Nu gaan we ons concentreren op de achterophanging. Eerst worden er 7 gaatjes geboord die er voor zullen zorgen dat we het chassis en de body altijd weer op exact dezelfde plaats aan elkaar kunnen bevestigen.
Vervolgens worden er twee belangrijke zones uitgehold door het resin weg te frezen. Dat resulteerde in stoflongen en een zeer vuile werkplaats... Maar het was de moeite waard: de cockpit ziet er nu tenminste uit alsof de piloot er zijn voeten in kan uitstrekken... In de transkit zit een resin onderdeel dat dient om de versnellingsbak en de steunen van de achterspoiler uit de kit te vervangen. Maar als ik een foto bekijk van de achterzijde van een McLaren MP4/5... ... en ik vergelijk hem met een foto van de achterzijde van een McLaren MP4/4... |
#3
|
||||
|
||||
... ben ik ervan overtuigd dat het resin onderdeel (rechts op de foto) een versnellingsbak is van een McLaren MP4/4! Ik beslis dus om het niet te gebruiken en zelf een achterstuk van een MP4/5 te scratchen (links op de foto).
Ik besluit tevens om tenminste een deel van de motor te behouden inplaats van hem helemaal weg te snijden, om het bevestigen van de versnellingsbak te vergemakkelijken. Er moest wel een stuk van de bovenzijde én een stuk van de onderzijde weggesneden worden. Aan de onderzijde werd het gat terug dichtgemaakt met plastic sheet om de motor later aan het chassis te kunnen bevestigen. Het gat aan de onderzijde van de motor zal dus mooi passen over de aluminium steun die aan het chassis gekleefd werd. Last edited by Sennake; 03-02-2014 at 08:03. |
#4
|
||||
|
||||
Verrassing! Bij het samenvoegen van de body en het chassis kwam ik tot de vaststelling dat de diffuser platen helemaal niet symmetrisch staan tov de body!
Maar mijn bedoeling om een stuk van de motor te behouden werkt wel. Hier zie je de achterophanging gedryfit in de body. Het ziet er wel ok uit, maar ik moet de diffuser nog altijd verplaatsen en nog belangrijker: ik moet nog altijd checken of de achterste bodyplaten zullen passen tussen de ophangingsarmen. De verplaatsing van de foutieve diffuser platen was uiteindelijk niet zo moeilijk; gewoon voorzichtig wegsnijden en op de juiste plaats kleven. Deze foto toont aan hoe moeilijk het wordt om de achterste bodyplaten tussen de ophanging te wringen... Last edited by Sennake; 03-02-2014 at 08:03. |
#5
|
||||
|
||||
Zonder de ophanging ziet alles er wel ok uit natuurlijk.
Maar ik heb er geen idee van of ik de achterste ophangingsarmen zullen passen in de openingen die in de bodyplaten zitten, en om in staat te zijn om de nodige opmetingen te doen zou ik ze moeten kunnen bevestigen aan het chassis. Maar dan zou ik de ophangingsarmen niet meer door de gaten kunnen steken... Dilemma! Na een nachtje slapen vond ik de oplossing: wanneer ik zou in staat zijn om de onderste ophangingsarmen aan de versnellingsbak te verbinden mét de bodyplaten op hun plaats, zou ik de nodige opmetingen kunnen doen. Dus snij ik de onderste ophanging los van de versnellingsbak en breng in in de plaats daarvan nieuwe steunen aan. Nu is het mogelijk om de bodyplaten aan het chassis te kleven, omdat ik daarna de armen doorheen de gaten kan steken (net zoals in het echt dus eigenlijk). En maar goed ook want de gaten van de transkit zitten allemaal op de verkeerde plaats! Ik moest ze allemaal verplaatsen, zonder uitzondering. Zelfde procedure aan de andere zijde. Bodyplaat vastzetten, de armen opmeten, en de gaten verplaatsen. |
#6
|
||||
|
||||
En eindelijk kan ik dan de motor + versnellingsbak dryfitten aan het chassis met de volledige ophanging in plaats.
De onderste ophangingsarmen kunnen altijd weer bevestigd worden of terug losgemaakt worden dank zij minuscule boutjes. En dus kunnen ook de body en het chassis gedryfit worden terwijl de ophanging op zijn plaats zit: zelfs nu was een beetje aanpassen nog wel nodig, maar uiteindelijk lukt het wel. En aan de andere kant ziet het geheel er ook niet verkeerd uit... |
#7
|
||||
|
||||
Wat een aanpassingswerken.
![]() Op die manier moet ge uw investering halvelings in de vuilbak kieperen, maar het resultaat ziet er veel belovend uit. ![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#8
|
||||
|
||||
Zoals altijd weer schitterende verbouwingswerken
![]() Groeten, Lesley |
#9
|
||||
|
||||
Schitterend verslag weer Guy. Wat een werk heb je besteed aan de de achterwielophanging met het bijbehorende bodywork wat eveneens behoorlijk aangepast moest worden. Het ziet er in ieder geval strak uit. Die miniscule boutjes/moertjes zijn die van Scale Hardware?? Ze komen mij bekend voor. Succes met de McLaren.
Eric |
#10
|
||||
|
||||
Ik volg weer geboeid.
![]()
__________________
|
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Ondertussen ben ik weer wat verder gegaan met de bouw van dit model. Ik had links en rechts al wat suggesties gekregen van collega modelbouwers die me wisten te zeggen dat de overgang van bovenste cowling van de MP4/5 naar de onderste monocoque bij dit resin model veel te groot is; 't is te zeggen de oversteek is veel te groot. Bij een echte MP4/5 is die overgang helemaal vlak: Ik wist dat eigenlijk wel, maar ik zag niet direct een oplossing voor het probleem. Ofwel kon ik de cowling smaller schuren, maar dan zou ze te smal worden. Ofwel kon ik de monocoque verbreden, maar dan zou ze te breed worden en bovendien moet ik dan de voorste ophanging opnieuw aanpassen, omdat ze eraan bevestigd wordt. Na er een paar nachtjes over geslapen te hebben besliste ik om de koe toch bij de horens te vatten. En ik koos voor de typische Belgische 'compromis-oplossing': ik kleefde plasticard tegen de monocoque die ongeveer de helft van de dikte opvulde, en ik schuurde voor de rest de cowling smaller tot ze even breed waren. Daarna werden de bovenste ophangingsarmen ingekort. De onderste bleven onveranderd omdat ze binnen in de cowling bevestigd worden via schroefjes. Tenslotte kon ik dan eindelijk de basis onderdelen in witte primer spuiten. Last edited by Sennake; 03-02-2014 at 08:09. |
#12
|
||||
|
||||
De primer heeft nu genoeg tijd gehad om te drogen, dus werd de body nog eens helemaal gecheckt op oneffenheden en heb ik hem nog eens lichtjes opgeschuurd met grid 2000.
Vervolgens werd alles gespoten met Tamiya TS-26 Pure White. Nu mag de body drogen gedurende minstens 24 uur. Daarna zal ik kunnen beginnen met het afplakken en het spuiten van het McLaren rood... |
#13
|
||||
|
||||
Van zodra de verf droog is, kunnen we beginnen met het afplakken. Ik gebruik BMF voor de strakke lijnen en Tamiya masking tape voor de verdere afplak werkzaamheden.
De onderzijde werd ook afgeplakt (niet zichtbaar op de foto) om er zeker van te zijn dat de verf nergens tussen sluipt en de spuitwerkzaamheden zou ruïneren. Ook de achterste bodypanelen werden afgeplakt want ze moeten ook rood gespoten worden. En hier zie je nog de overige onderdelen die eveneens Marlboro rood gespoten moeten worden. Ik gebruik hiervoor Tamiya TS-36 Fluorescent Red. Last edited by Sennake; 03-02-2014 at 08:11. |
#14
|
||||
|
||||
Na het spuiten werd de masking tape zo snel mogelijk verwijderd om het 'afbreken' van de droge verf bij het verwijderen van de masking te vermijden.
Ik ben erg tevreden met het spuitwerk: de lijnen zien er erg strak en recht uit. Foto van de achterzijde van de wagen. Ik ben erg blij dat de achterste bodypanelen nog steeds mooi passen na het spuiten. Last edited by Sennake; 03-02-2014 at 08:12. |
#15
|
||||
|
||||
De volgende stap was het decallen.
Het is een gemixte combinatie van Tamiya decals en aftermarket decals. Ik heb er voor de lol de achteruitkijkspiegels eens opgezet. De decals moeten nog gepolisht worden om de sol-resten te verwijderen, en daarna moet er nog een beschermende vernislaag overheen gezet worden. En hier kan je zien dat ik de piloot figuur ook al eens gedryfit heb om te zien wat dat gaat geven. Last edited by Sennake; 14-02-2013 at 02:08. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|