|
#1
|
||||
|
||||
McLaren M19C - GP België 1972 - Denny Hulme - MFH - 1/20
We gaan nog eens een WIP starten als vanouds! Dat is al veel te lang geleden, dus hier gaan we!
De F1-wagen die we gekozen hebben is een McLaren M19C, waarmee Denny Hulme in 1972 de Belgische GP F1 won op het circuit van Nijvel. Deze dus: Het eerste wat me opviel bij deze MFH kit is de afwezigheid van rivetten. De kit voorziet wel allemaal gaatjes waar de rivetten moeten zitten, maar dat is toch niet hetzelfde. Dus gaan we ze één voor één uitboren (0,3mm) om er telkens een 0,4mm resin rivetje in te kleven. Hier zijn er "al" 10 gedaan. Traag maar zeker vorderen we... 37 rivetjes gedaan, een paar verloren (in rook opgegaan), en al 1 boortje gebroken. Nog 963 te gaan, maar opgeven is geen optie Hier zie je hoe de rivetjes aan de binnenzijde vastgekleefd worden met secondenlijm. Van zodra deze droog is worden de uitsteeksels weggesneden en wordt de oppervlakten gladgeschuurd. Na enkele uren (of eerder 3 dagen) is de bovenste cowling afgewerkt. Al een stuk of 10 boortjes naar de Filistijnen en enkele tientallen rivetjes de lucht in gekatapulteerd. Maar het resultaat mag gezien worden en is ook veel beter dan het origineel. |
#2
|
||||
|
||||
De andere koetswerkonderdelen worden op dezelfde manier gedaan uiteraard. Hier is de linkse zijde ook klaar - weer een dagje van rivetten plaatsen achter de rug
De bovenste cowling heeft rivetten aan letterlijk alle zijden; zelfs aan de achterzijde, zoals je hier kan zien. De achterzijde van het centraal cockpitgedeelte wordt afgesloten door een metalen onderdeel, dat dezelfde rivettenbehandeling kreeg als de rest. Het voorste ophangingsonderdeel moet nog onder handen genomen worden. Hoog tijd om eens een dryfit te doen van alle gerivetteerde koetswerkonderdelen. De bovenste cowling is helemaal klaar - check! Beide zijkanten zijn klaar - check! |
#3
|
||||
|
||||
De neus van de wagen is samengebouwd, maar heeft geen rivetten nodig - check!
Wanneer we het centraal cockpitgedeelte dryfitten valt het op dat de binnenzijde van de cockpit nog aangepakt moet worden. Maar alhoewel ik waarschijnlijk goed zot ben dat ik dit doe, ben ik toch niet zo stom om onnodige gedeeltes aan te pakken zoals het rode gedeelte dat geheel zal verdwijnen achter de kuipstoel Bovendien spaar ik zo wat rivetten uit. Ondertussen boorde ik ook al de nodige openingen in de kuipstoel, waardoor de veiligheidsgordels naar binnen komen. Centrale cockpit met kuipstoel op zijn plaats. Dit zijn de voornaamste koetswerkonderdelen die ons, eens gedryfit, een idee zullen geven van hoe de McLaren er gaat uitzien. |
#4
|
||||
|
||||
Wat op deze foto nog ontbreekt zijn de rivetten aan de voorzijde van de ophanging. De gaatjes zijn al geboord. Ik heb ook al de ophangingsarmen zelf in elkaar geknutseld; ze zijn volledig functioneel trouwens. Ik ben er nog niet zeker van dat ik dat zo ga laten, misschien kleef ik alles vast in een 'coole' positie
Zo ziet het centrale cockpitgedeelte er uit eens alle hoofdonderdelen gedryfit zijn. En als we de neus er ook aan toevoegen ziet het geheel er al heel wat meer uit als een McLaren in plaats van een badkuip De achterspoiler is volledig gemaakt van witmetaal; dit zorgde ervoor dat het uitboren wat moeilijker was (en het kostte me ook wat extra boortjes) maar uiteindelijk ziet ook dit onderdeel er realistisch uit met zijn rivetjes die op gelijkaardige wijze aangebracht zijn als bij de resin onderdelen. Wel een vreemde vaststelling: de middelste dwarsschotten van de spoiler blijken achteraan niet te passen: het gat waardoor de kleinere achtervleugel gestoken moet worden is veel te groot. En dan bedoel ik een mm langs alle zijden. Ofwel heb ik iets verkeerd gedaan, ofwel is de kit verkeerd ontworpen, want de referentiefoto toont duidelijk dat de achtervleugel naadloos moet aansluiten op de dwarsschotten. Hoe dan ook, ik moet dit probleem oplossen, wat ik gedaan heb met de oude vertrouwde methode van secondenlijm + bloem. Eerst alles opvullen en hard laten worden, daarna gradueel beginnen het teveel weg te snijden, krabben en schuren tot de gevormde substantie even dun is als het foto-ets onderdeel. Ziet er op dit moment wel ok uit, maar als het onderdeel in de grondverf staat zal ik wijzer worden. Misschien is dan nog een nabehandeling nodig. We zien wel. |
#5
|
||||
|
||||
De achterste luchthapper onderdelen worden samengekleefd om de iconische vorm te worden die deze McLaren zo typeerde.
De banden werden op de velgen getrokken om een wat stevigere basis te vormen als we de loopvlakken gaan schuren. Zo ontdoen we ons van de lelijke gietnaden en tegelijkertijd krijgen de loopvlakken een realistisch gebruikt uitzicht. Dit was wel een hels karweitje omdat het rubber in tegenstelling tot dat van bv Tamiya bandjes er hard en stijf is. En tenslotte doe ik een dryfit van de volledige racewagen. Eerst de koetswerkonderdelen. Daarna zet ik de luchthapper en de achterste spoiler er ook bij. En tenslotte worden de wielen op een plaats gezet waar ze vermoedelijk zullen terecht komen eens het model afgewerkt is. |
#6
|
|||
|
|||
Daar is werk aan nooit opgeven Guy revetjes het is veel werk welke boor gebruik jij doe zo verder grts Dieter.
|
#7
|
||||
|
||||
Drillpro boortje 0.3mm (ondertussen al een stuk of 20 gebruikt)
|
#8
|
||||
|
||||
Amai, al die rivetten, ne mens zou van minder scheel beginnen kijken.
Well done
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#9
|
|||
|
|||
Is een goed setje dan courage groetjes Dieter respect .
|
#10
|
|||
|
|||
Amai mijne frak, dat getuigt hier toch weer van een hoop doorzettingsvermogen! Mijn goesting zou al half over zijn bij het gedacht alleen al. 2 vraagjes:
1. Je gaat de uitsteeksels van de rivetten wegknippen. Hoe doe je dat? gewoon met een tang? Want ik kan me inbeelden dat die er maar een goede millimeter uitsteken. 2. Als je dit nu gaat lakken, lijkt het me toch onmogelijk om alles glad te schuren tussen de laklagen door? Schuur je dan de verf niet van de uitstekende rivetten?
__________________
mvg, Wannes |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Een beetje schuren kan nog wel, maar van de rivetten ga ik wel wegblijven. En ik ga enkel schuren als het echt nodig is, en dan nog alleen in de eindlaag. Het is natuurlijk altijd een compromis, maar als er overal rivetten in de body zitten kan je sowieso geen perfecte gladde afwerking zien omdat de rivetten zelf ervoor zorgen dat de lichtinval langs alle kanten gebroken wordt. |
#12
|
||||
|
||||
Mooi
Ik heb vroeger zo een diecast 1/43 model gehad maar heb dat weer verkocht nu ik dit terug zie had ik dat beter niet gedaan . Grt Coco |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|