De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Algemeen en vraagbaak
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 28-04-2009, 14:43
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Nut van spuitcabine

Ik heb een spuitcabine zelf gemaakt met mdf en die volledig vernist en heb er een afzuigkap (dampkap) in geplaatst.

Ik heb die al enkele keren gebruikt en was er zeer tevreden over.Alleen heb ik mijn twijfels over de afzuigkap. Als ik die aanzet worden er precies allemaal stofdeeltjes getoverd die dan doodleuk in het rond fladderen .

MAAR NU:
Laatst heb ik zwart gespoten , dan heel mijn cabine gekuist en dan moest ik een wit model in blanke lak brengen. Als alles een dag droogde ging ik de body eens inspecteren.. Er waren allemaal hele kleine zwarte puntjes op de body te zien.. Niet erg , de body terug geschuurd en de spuitcabine nog eens extra opgekuist en terug begonnen met spuiten. Na een uur spuiten eens gaan piepen... En het was zowaar nog erger geworden.. meer van die puntjes te bespeuren .

Wat kan hier de oorzaak van zijn ?

Ik heb een vermoeden dat die afzuigkap niet deugd en is het eigenlijk wel nodig om een afzuigkap te gebruiken in een ruimte van 80x60x60 die ik kan afsluiten om eventueel stof tegen te gaan .

Waar spuiten jullie zoal en hebben jullie ook iets als een spuitcabine?
__________________
gr Pieter

Last edited by VSB; 28-04-2009 at 14:43.
Reply With Quote
  #2  
Old 28-04-2009, 17:00
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2008
Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Posts: 1,428
Ik spuit enkel buiten of in de garage. Zonder spuit-afzuig-cabine. Tot nu toe zonder problemen.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 28-04-2009, 19:04
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!
 
Join Date: Oct 2006
Location: Tilburg, NL
Posts: 1,972
Even wat vragen:
- Waar gaat de afgezogen lucht naartoe?
- Voel je dat er lucht aangezogen wordt in je cabine? zo nee, dan is het vermogen mogelijk niet genoeg, of is de afvoerbuis te smal waardoor de lucht niet weg kan.

Zelf zet ik de cabine al een tijdje vantevoren aan zodat veel stof al is weggezogen
__________________
www.rallyfotos.nl

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
  #4  
Old 28-04-2009, 19:39
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Even wat vragen:
- Waar gaat de afgezogen lucht naartoe?
- Voel je dat er lucht aangezogen wordt in je cabine? zo nee, dan is het vermogen mogelijk niet genoeg, of is de afvoerbuis te smal waardoor de lucht niet weg kan.

Zelf zet ik de cabine al een tijdje vantevoren aan zodat veel stof al is weggezogen
ze vooraf aanzetten doe ik ook.
- De afgezogen lucht komt in hetzelfde lokaal terecht maar naast een raam dat gekipt staat en spuit altijd met de deur open .( lokaal is wel aan de kleine kant ,maar had er nooit problemen mee tot ik dus eens zwart ging spuiten)
- Echt voelen dat de lucht weggezogen word heb ik niet . De afzuigkap staat gemonteerd tegen de rug van de kast (dus het model staat er voor) Er zit wel zo een filter tussen de zuiger en de afdekplaat die ik geregeld eens uitklop en natmaak maar die ziet al redelijk vuil . Zou ik die daar mss vantussen moeten laten?

Dit is ze trouwens : Ik ben inmiddels verhuist en staat nu nog in een properder omgeving.

__________________
gr Pieter

Last edited by VSB; 28-04-2009 at 19:45.
Reply With Quote
  #5  
Old 28-04-2009, 22:06
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by VSB View Post
- De afgezogen lucht komt in hetzelfde lokaal terecht maar naast een raam dat gekipt staat en spuit altijd met de deur open
En hiermee heb je de vinger op de wonde gelegd.

Of dat het nu naast een raam is, of de deur staat nog open, maakt in principe niet zo heel veel uit. Je spuitnevel zuig je langs de ene kant weg, maar blaas je langs de andere kant weer vrolijk in de kamer. Wat je op je model terugvindt, is wat er nog in de lucht ronddwarrelt, zelfs nog een tijdje nadat je al gestopt bent met spuiten. Immers, tegen dat de verfnevel aan de spuitcabine weer uitkomt is deze zo goed als droog en vliegt dus gewoon als stof rond.

Er is maar 1 plaats waar je afvoerbuis naartoe hoort te gaan en dat is buiten. Probeer een oplossing te vinden die zulks mogelijk maakt en je zal pas echt het nut van een spuitcabine ontdekken.

Reply With Quote
  #6  
Old 29-04-2009, 07:54
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Ik zou nu niet dadelijk zeggen dat dit DE reden is, maar het speelt inderdaad voor een groot stuk mee.
Om een perfect resultaat te krijgen moeten alle details in orde zijn, en ik heb enkele bedenkingen bij volgende zaken:


- krantenpapier: een bron van stof. Beter kan je, als je de bodem persé wilt bedekken, huishoudfolie spannen. Veeg maar eens met je hand over het krantenpapier na het spuiten, je zult zien wat ik bedoel.

- je huidige afzuiging: naar mijn mening te zwak. Een goede test is met gesloten deur de afzuiging opzetten en dan zou het krantenpapier tegen de achterkant gezogen moeten worden. De spuitcabine die wij gebruiken heeft minimaal 5 zware ventilatoren, ongeveer 2.5 keer de afzuigkracht van een dampkap.

- MDF (ook al is het gevernist): not done! MDF vezelt als de pest. Het enige dat je zou kunnen doen is hierover een laklaag zetten (als je wit neemt profiteer je ook nog van de reflectie), waardoor het oppervlak glad wordt, maar doe dan ook de buitenzijde!

- je filter uitkloppen ... niet doen, stofzuigen is de boodschap. Door het uitkloppen klop je de stofdeeltjes los en vallen er ook wel enkele uit, maar meer dan de helft blijft los in de filterdoek zitten en wordt dan afgezogen en terug de lucht in geblazen


Er zullen misschien nog enkele details zijn, maar in grote lijnen zijn dit de zaken waar ik zo even op kom. Hopelijk heb je er wat aan.
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!

Last edited by Gulfie; 29-04-2009 at 07:56.
Reply With Quote
  #7  
Old 29-04-2009, 08:04
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Ik zou nu niet dadelijk zeggen dat dit DE reden is, maar het speelt inderdaad mee.
Om een perfect resultaat te krijgen moeten alle details in orde zijn, en ik heb enkele bedenkingen bij volgende zaken:

- krantenpapier: een bron van stof. Beter kan je, als je de bodem persé wilt bedekken, huishoudfolie spannen.
- je huidige afzuiging: naar mijn mening te zwak. Een goede test is met gesloten deur de afzuiging opzetten en dan zou het krantenpapier tegen de achterkant gezogen moeten worden. De spuitcabine die wij gebruiken heeft minimaal 5 zware ventilatoren, ongeveer 2.5 keer de afzuigkracht van een dampkap.
- MDF (ook al is het gevernist): not done! MDF vezelt als de pest. Het enige dat je zou kunnen doen is hierover een laklaag zetten (als je wit neemt profiteer je ook nog van de reflectie), waardoor het oppervlak glad wordt, maar doe dan ook de buitenzijde!
- je filter uitkloppen ... niet doen, stofzuigen is de boodschap. Door het uitkloppen klop je de stofdeeltjes los en vallen er ook wel enkele uit, maar meer dan de helft blijft los in de filterdoek zitten en wordt dan afgezogen en terug de lucht in geblazen

Er zullen misschien nog enkele details zijn, maar in grote lijnen zijn dit de zaken waar ik zo even op kom. Hopelijk heb je er wat aan.
Eerst en vooral heel erg bedankt voor jullie vele mogelijke oorzaken dat jullie opgeven.

-Mijn MDF is vernist geweest tot het een spiegel was .Ik moest vele lagen aanbrengen omdat MDF wat absorbeerd . Maar er ligt wel degelijk een ferme laklaag op.

-Het krantenpapier had ik van nut om mijn cabine zolang het nog kon wat schoon te houden , maar die zal ik nu dus nooit meer gebruiken

-Welke afzuiging gebruik jij dan precies? mss een foto?

-Is die filter dan echt nodig ? Kan het ook zonder die filter?
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
  #8  
Old 29-04-2009, 09:35
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Ik zou nu niet dadelijk zeggen dat dit DE reden is, maar het speelt inderdaad voor een groot stuk mee.

enz. enz.

Het "enz. enz." gedeelte is helemaal waar en zou zeker zijn aandacht moeten verdienen, geen discussie daarover. Maar, maar, maar, VSB maakt echter geen melding van het feit dat hij last heeft van stofinval, wel zwarte spikkeltjes. Totdat hij met zwart aan de gang ging was hij zelfs helemaal tevreden over zijn spuitcabine...

Die spikkeltjes zijn er dus, omdat ze ronddwarrelen in de kamer. Hij mag nog de perfecte spuitcabine in huis hebben, als de afvoerslang gewoon ín de kamer blijft liggen, zal zijn probleem nooit opgelost raken.


Last edited by Guido; 29-04-2009 at 09:38. Reason: typos
Reply With Quote
  #9  
Old 29-04-2009, 10:39
VSB's Avatar
VSB VSB is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2009
Location: Ruiselede
Posts: 660
idd stof heb ik nog bijna nooit op mijn model gehad ook omdat ik dan mijn afzuigkap ongeveer een halfuur op voorhand aanzet .

Ik heb nu mijn raam dat alleen maar kon kippen wat geforceerd en aangepast ( hopelijk komt de huisbaas niet op bezoek) zodat ze open kan en mijn buis hang ik daarnaar buiten als ik ga spuiten . Ik maak nu ook dat het wat trekt in het lokaal en zal 2dagen niet spuiten.

BTW: zeg maar Pieter
__________________
gr Pieter
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 01:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.