De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 29-05-2009, 20:22
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Ferrari Arno XI speedboot - 1953 - PM - 1/43

"Waar is 'em nu weer mee bezig?" hoor ik je al zeggen. Nen BOOT verdorie!

Inderdaad, deze speedboot uit 1953 interesserde me vanwege zijn geschiedenis. In 1953 bestelde ene Achille Castoldi deze 800 kg zware “Arno XI” speedboot, om de bestaande snelheidsrecords op water te breken. Voor de motor richtte hij zich tot Ferrari, die hem de 375 Grand Prix V-12 4493.7cc motor leverde, die een slordige 385 PK ontwikkelde waardoor de schroef een omwentelingssnelheid kon bereiken tot 10.000 toeren per minuut wat een snelheid opleverde van meer dan 200 km/u! Maar zijn rivaal Mario Verga klopte dit record met een snelheid van 226 km/u… Dus liet Castoldi de chef race-ingenieur van de Scuderia Ferrari, Stefano Meazza, een nieuwe motor bouwen die op methanol draaide. Het werd een 4.5 L Ferrari V-12 met dubbele compressor, die 600 PK leverde. Op 15 oktober 1953 verpulverde Castoldi het snelheidsrecord met een gemiddelde "vliegende kilometer" in beide richtingen van 242 km/u.

Het model is een resin kitje van Provence Moulage; althans dat denk ik toch, want de schaal staat er niet expliciet op vermeld. Dit model is trouwens in verschillende grote schalen verkrijgbaar (1/12, 1/8,...) aan niet zo'n democratische prijzen van rond de 1000 euro en meer.

De bouw van dit modelletje zal niet zo heel veel tijd in beslag nemen, maar de voorbereiding van het spuitwerk heeft wel al heel wat draad gekost. De onderzijde van de boot (die in dit geval ook mee gespoten moet worden omdat hij op een statiefje gezet wordt) vertoonde meer dan 100 luchtbelletjes net onder het resin oppervlak. De ervaring heeft me geleerd dat het zinloos is om hier gewoon grondverf overheen te spuiten, want dan gaan die belletjes allemaal open en ben je nog verder van huis. Opvullen met putty is ook nagenoeg onbegonnen werk vanwege de zeer kleine gaatjes die niet groot genoeg zijn om putty te bevatten: als je begint te schuren vliegt de putty er gewoon uit. Dus bleef er niets anders over dan alle gaatjes uit te boren, er een stukje plastic rod in te kleven, en dat dan weer af te snijden en glad te schuren. Meer dan 100 stukjes! Ik kan je verzekeren dat ik me geamuseerd heb...

Maar ook de bovenzijde van de boot had nog een verrassing in petto. In eerste instantie zag het oppervlak er ok uit, maar bij nader inzien vertoonde ook de bovenzijde ettelijke dozijnen minuscule gaatjes, waar zelfs met de methode van het uitboren geen beginnen aan was... Dus besloot ik om er op te vliegen met een ferme laag Motip primer, te laten drogen, alles weer vlak te schuren, en weer een laag primer te spuiten. Deze operatie hab ik een 4-tal keer opnieuw gedaan. Het schuren tussendoor was nodig om ervoor te zorgen dat er nog wat structuur in het model bleef, en tegelijkertijd werden de gaatjes hiermee iedere keer een beetje meer dichtgespoten.

Na 4 lagen waren de gaatjes geheel verdwenen, en heb ik de panel lines en de inkeping rondom het bootdek terug uitgekrast omdat dat later bekleed moet worden met BMF en ik op die manier gemakkelijker de "grens" zal kunnen snijden.

Vervolgens heb ik de boot gespoten met TS-01 red brown. De bovenzijde van het dek wordt nog wel bekleed met decals die een plankenstructuur vertonen, net als de zijkanten, maar voor de onderzijde zijn geen decals voorzien. Daarom heb ik alles al gespoten met deze bruine basiskleur. Ik ga proberen om de onderzijde later ook wat meet plankenstructuur te geven door middel van de airbrush. We zien wel waar we uitkomen.

De vele lagen primer laat ik nu nog wat extra uitharden, vooraleer ik het bruine gedeelte ga afplakken zodat ik de rode lak van het bovenste gedeelte (de "stuurhut") kan gaan spuiten.

Nu eerst wat foto's tonen, zodat je begrijpt waarover ik het heb...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1953_ferrari_arno_01.jpg
Views:	2721
Size:	296.2 KB
ID:	13975   Click image for larger version

Name:	1953_ferrari_arno_02.jpg
Views:	2669
Size:	296.7 KB
ID:	13976   Click image for larger version

Name:	1953_ferrari_arno_03.JPG
Views:	2676
Size:	335.0 KB
ID:	13977  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 29-05-2009, 21:53
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Bij deze zijt ge tot 'Captian Sealor' gedoopt!
Old 29-05-2009, 23:01
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Misschien dat je met dit topic iets bent??

http://forum.modelbrouwers.nl/phpBB2...ic.php?t=18547
Reply With Quote
Old 31-05-2009, 00:12
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Oh, ik dacht in eerste instantie aan een veerboot , maar het is een pracht van een speedboot.
Niet alledaags, niet zo bekend bij het brede publiek, maar wel een prachtding.

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
...............

Ik kan je verzekeren dat ik me geamuseerd heb...

.................................................
Daar twijfel ik geen seconde aan.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.

Last edited by Nismo; 31-05-2009 at 00:13.
Reply With Quote
Old 31-05-2009, 10:54
Walter's Avatar
Walter Walter is offline
Kraftbayer

Hallo,
Je had de gaatjes ook kunnen opvullen met bloem en secondelijm.Nadien lichtjes bijschuren.
Spaart veel tijd en werkt perfect.ik dacht dat je dit wist.Is al een heel oude methode om gaatjes in resin kits op te vullen.Ik gebruik deze methode heel lang bij mijn resin kits.Verder veel plezier aan dit kitje.Het is wel iets speciaals.
Zal wel mooi staan in uw collectie.
Mvg.
Walter
Reply With Quote
Old 04-06-2009, 21:33
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by Walter View Post
Hallo,
Je had de gaatjes ook kunnen opvullen met bloem en secondelijm.Nadien lichtjes bijschuren.
Spaart veel tijd en werkt perfect.ik dacht dat je dit wist.Is al een heel oude methode om gaatjes in resin kits op te vullen.
Hoewel ik de methode nog niet zo heel lang ken, was deze techniek we wel bekend. Maar aangezien de luchtbelletjes zich allemaal onder een flinterdun laagje resin bevonden zodat ik eerst een gaatje moest boren om het dan weer te kunnen opvullen was het gebruik van plastic rod met dezelfde diameter als het boorgat in dit geval nog iets gemakkelijker

Ondertussen heb ik het houten dek van de boot afgedekt en het "carosseriegedeelte" in Ferrari rood gespoten. Ziehier het resulaat:

Attached Thumbnails

Name:	1953_ferrari_arno_04.JPG
Views:	2888
Size:	394.4 KB
ID:	14054   Click image for larger version

Name:	1953_ferrari_arno_05.JPG
Views:	2473
Size:	402.9 KB
ID:	14055  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 27-06-2009, 15:59
Sennake's Avatar
Administrator

Update!

Ook hier is de verf droog genoeg om het decallen aan te vatten.

Eerst werd het "dek" voorzien van plankenvloer-decals. Die zagen er zeer goed uit. Maar de decals voor de zijkanten bestonden, in tegenstelling tot de decals voor het dek, enkel uit doorzichtige decals met donkere nerven op. Dat betekende dat ik het oranje-achtig dek moest trachten te benaderen met een verfmengeling die ik met het penseel aangebracht heb op de zijkanten en de achterkant van de draagvleugelboot. Daarna besloot ik om ook de onderzijde, waarvoor zelfs helemaal geen decal voorzien is, ook te schilderen met het penseel, en er zorg voor te dragen dat ik strepen trok in de verf die nog het meest de houtnerven benaderen. Niet dat je veel van de onderzijde zal zien, maar als ik het model op een spiegel wil zetten moet de bodem er toch ook goed uitzien...

Na de afwerking van de verfwerken, en de nodige droogtijd, zette ik de decals op de zijkanten en achterkant van de boot. Ik vind dat de kleurtonen dicht genoeg bij elkaar liggen om geen verschil te zien. Operatie geslaagd dus

Vervolgens werden alle decals op de body aangebracht, en heb ik na droging alles gepolisht om in de vernis te kunnen zetten. Maar eerst enkele foto's:

Attached Thumbnails

Name:	1953_ferrari_arno_06.JPG
Views:	2301
Size:	352.6 KB
ID:	14266   Click image for larger version

Name:	1953_ferrari_arno_07.JPG
Views:	2236
Size:	361.7 KB
ID:	14267   Click image for larger version

Name:	1953_ferrari_arno_08.JPG
Views:	2214
Size:	281.5 KB
ID:	14268   Click image for larger version

Name:	1953_ferrari_arno_09.JPG
Views:	2211
Size:	375.8 KB
ID:	14269   Click image for larger version

Name:	1953_ferrari_arno_10.JPG
Views:	2153
Size:	317.4 KB
ID:	14270  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 27-06-2009, 17:01
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Ik vind dat je deze eigenlijk in een 'water diorama' zou moeten leggen in plaats van op een spiegel (steuk, steuk) ...
Old 28-06-2009, 21:11
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Ik vind dat je deze eigenlijk in een 'water diorama' zou moeten leggen in plaats van op een spiegel (steuk, steuk) ...
Eigenlijk wel, maar vermits Guy op elke beurs toch altijd een kommeke bij heeft om water in te doen, kan hij net zo goed zijn boot erin laten dobberen.
En anders vragen we wel ne plateau achter de toog.

By the way, Guy, je bootje ziet er prachtig uit.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 28-06-2009, 23:12
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Update!

Operatie geslaagd dus

Die kleuren zien er verdomd goed uit, maar ik loop hier altijd wat rond om de modelbouwenveloppe nog wat verder te duwen op modelbouwgebied en Huudo zou Guido niet zijn... Ik zou de geschilderde zijkanten en onderkant nog wat verder accentueren, dus er nog een fijne belijning op aan te brengen, zoals op de decals te zien is. Met een zeer fijn penseeltje nog wat extra fijne lijnen erbij tekenen zodat het wat dichter bij de decals aanleunt. Voor de onderkant maakt dat wellicht niet zo veel uit, maar het verschil tussen de voorste zijkanten en de gedecallde achterste zijkanten is wellicht nog wat te groot.

Reply With Quote
Old 29-06-2009, 07:12
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Voor de onderkant maakt dat wellicht niet zo veel uit, maar het verschil tussen de voorste zijkanten en de gedecallde achterste zijkanten is wellicht nog wat te groot.
Ha, maar die voorste zijkanten worden nog bekleed met metalen foto-ets beschermplaten, net als de onderkant van de "ski's". Trouwens, ondertussen staan er al 2 lagen vernis overheen...

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 29-06-2009 at 07:18.
Reply With Quote
Old 31-08-2009, 22:18
Sennake's Avatar
Administrator

Update!

De draad werd weer opgepikt, en alle chroomstrips werden bekleed met BMF. Een heel werkje. De white metal uitlaten werden gelaten voor wat ze zijn en vervangen door aluminium buis, bekleed met dezelfde draad die we opgepikt hadden. Destijds werden op deze manier in werkelijkheid ook hitteschilden vervaardigd, dus wat beter dan the real thing om dit na te bootsen? Tenslotte werd de cockpit afgewerkt en gedrybrusht.

Achteraan is de ganse roerconstructie opgebouwd met foto-ets materiaal, dat voor de gelegenheid niet geschilderd werd omdat alles in werkelijkheid ook uit blank metaal bestaat.

Nog een close-upje van de cockpit, met het ronde ruitje dat voorzichtig met epoxylijm bevestigd werd.

De uitlaten werden vooraan ook voorzien van wat weathering om de verkleuring, te wijten aan de hitte, na te bootsen.

Tenslotte nog een close-up van de achterzijde met staartvin en roer.

Het afgewerkt model kan je gaan bekijken in mijn galerij.
Attached Thumbnails

Name:	1953_ferrari_arno_klaar_06.jpg
Views:	2024
Size:	829.6 KB
ID:	14674   Click image for larger version

Name:	1953_ferrari_arno_klaar_07.jpg
Views:	1946
Size:	793.1 KB
ID:	14675   Click image for larger version

Name:	1953_ferrari_arno_klaar_08.jpg
Views:	1898
Size:	766.4 KB
ID:	14676   Click image for larger version

Name:	1953_ferrari_arno_klaar_09.jpg
Views:	1956
Size:	835.7 KB
ID:	14677   Click image for larger version

Name:	1953_ferrari_arno_klaar_10.jpg
Views:	1894
Size:	762.5 KB
ID:	14678  

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 31-08-2009 at 22:24.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules