De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 13-09-2010, 20:20
The creative explorer The creative explorer is offline
De Paddock Regular

Ferrari Enzo - Tamiya - 1/24, update 4 29-03

Afgelopen weekend op de KMK-beurs werd me duidelijk dat ik nog een lange weg heb te gaan en nog veel technieken heb te leren om mijn modellekes een beetje leuke uitstraling te geven. Op de terugweg naar huis had ik genoeg tijd (4 uur) om na te denken over wat ik nu exact wilde en wil kunnen. Hier ben ik over gaan nadenken en ik kwam tot de conclusie dat ik wel leuk bouw, maar het nog op veel aspecten tekort laat liggen. Ook ben ik gaan beredeneren waarom ik doe wat ik doe en wat ik kan doen om dit te verbeteren. 1 ding is zeker; ik ga me voor dit project volledig concentreren op de juiste motivatie en op de juiste instelling. Ik wil elk onderdeeltje pas gaan monteren zodra ik er tevreden over ben. Ik hoop hiermee mijn eigen niveau te gaan verbeteren, zonder dat het ten koste gaat van het plezier van het bouwen.
Dit is eigenlijk voortgekomen uit de demo van André in de vroege ochtend, hij kan goed bouwen, heeft er veel budget bij en hij lijkt er plezier in te hebben. Met hem vergeleken ben ik een amateur en ik zie dit als een enorme motivatie om mijn eigen zooi naar een leuk niveau te bouwen.

Back in 2006 kocht ik tijdens mijn vakantie in Luxemburg deze Enzo kit, met als doel eens te bouwen als ik ervoor klaar was. Elk jaar verzon ik weer iets om niet te beginnen....ik moet eerst die en die kit afhebben als oefening voordat ik begin aan de Enzo.... en elke keer werd de Enzo vooruitgeschoven. Tot ik gisteren besloot om eindelijk te beginnen aan de Enzo, mijn idee is om elk onderdeeltje de volledige 100% te geven en er alleen aan te werken als er de motivatie is. Wie kent het niet dat een onderdeeltje net niet goed is en we het laten om het verder te verbeteren. Dit wil ik bij deze kit gaan voorkomen, vandaar ook alleen bouwen als er een volledige motivatie is.

Zo ben ik vanavond begonnen en vrijwel alleen maar een uitlaat geschuurd en in elkaar geplaatst, wat ongeveer 3 a 4 uur heeft gekost, morgen doe ik de andere helft, mijn ogen staan nu scheel in mijn schedel.

Dit is de doos:

Dit zijn wat after-market onderdeeltjes die ik ga gebruiken, ik zal meer dan dit gebruiken, maar zo niet voorhanden. Ik wil ook braided-wire, kabeltjes, moertjes, slangeklemmen, gordelsetje en wat PE gaan gebruiken.

De eerste onderdelen van de motor, veel verbetering is niet nodig, behalve als het blok in elkaar zit, de zandtextuur aanbrengen.

Bij dit onderdeeltje ga ik de achterkant gladschuren en voorzien van een stukje ijzerdraad

Als je goed kijkt, zie je in het midden een slang/buis lopen die meegegoten is, deze heb ik uitgezaagd en zal dit vervangen door messing-buis

De onderdeeltjes van de linker-uitlaat,

Last edited by The creative explorer; 29-03-2011 at 22:11.
Reply With Quote
Old 13-09-2010, 20:22
De Paddock Regular

Omdat er gietnaden opzitten, heb ik de onderdelen in de bleek gegooid zodat ik vrij kan werken.

In de bovenste bocht is extra plastic meegegoten wat er niet behoort te zijn, dit is verwijderd en gladgeschuurd.

Ook de achteras ga ik vervangen, hier zie je het standaard plastic onderdeeltje...

...Welke ik ga vervangen door messingbuis en een gedraaid messing onderdeeltje.

Reply With Quote
Old 13-09-2010, 20:54
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular

Location: Maasmechelen, deelstaat van de republiek Vlaanderen
Allez mijne maat. Ik ben dus niet de enige op wie Andre`s demo een serieuze indruk heeft gemaakt. Ik ga je built met veel enthousiasme volgen. Veel succes.
Old 14-09-2010, 01:21
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Zo te zien heeft de rit naar Friesland hem niet al te veel vermoeid.
Veel plezier ermee.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 14-09-2010, 06:47
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Go for it, Erik!

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 14-09-2010, 10:30
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular

Ik volg !!!

Grtz,
G
Reply With Quote
Old 14-09-2010, 17:07
Ferrari rules's Avatar
Ferrari rules Ferrari rules is offline
De Paddock Regular

Als Ferrari Fan zal ik deze van dichtbij volgen!
Leuk dat je vele extraatjes zal gebruiken maar ik wil je er toch eventjes op atent maken dat je jezelf niet zo mag naar beneden halen en gaan vergelijken met anderen... Ieder bouwt naar eigen kunnen en zo wordt je vanzelf wel beter! Dat wil niet zeggen dat je een ander als insperatie niet mag gebruiken hé! Ik wil gewoon maar zeggen dat je je zelfbeeld hoog moet houden
Maak er maar een mooie van!

Reply With Quote
Old 15-09-2010, 21:20
De Paddock Regular

Bedankt jongens, we gaan ervoor ;-)

Omdat mijn HDD gisteren gecrashed is, kan ik niet zoveel doen en zijn waarschijnlijk al mijn foto's verloren, net als al mijn foto-albums. Ik moet dus even wachten om een nieuwe update te posten, wel kan ik alvast wat ideetjes laten zien van een paintjob.

Reply With Quote
Old 16-09-2010, 18:12
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular

Hey, Erik.
Mijn voorkeeur gaat uit naar het tweed ontwerp. Lekkere racelook.
Maar die laatste, brrrrr..... toch geen roze op enen ferrari
Old 16-09-2010, 19:08
De Paddock Regular

Het is ook geen roze, ik kreeg in photoshop de juiste kleur niet, het is gewoon ferrari-rood, net als de 250TR.
Zelf neig ik naar het eerste, de kleuren vloeken een beetje, maar ik vind het ergens wel wat hebben haha.
Reply With Quote
Old 16-09-2010, 19:26
Loixrallyfan's Avatar
Loixrallyfan Loixrallyfan is offline
De Paddock Regular

Aja, ok. Dacht al.
Old 16-09-2010, 20:55
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular

Niet waar!!!!

Net aan de telefoon zei je nog : Diene zot wil zenne ferrari roze spuiten.

Hoi Erik, waarom niet effe afwijken van je stijl en deze gewoon in 1 kleur zetten. Denk dat dat het mooiste op dit soort wagen. Of doe effe zot en steek hem volledig in carbon. In ieder geval ga ik je build blijven volgen.
Old 16-09-2010, 21:58
De Paddock Regular

Het budget voor volledig carbon ontbreekt bij mij, is wel bij mij opgekomen, maar kan ik net niet betalen. Ik geloof dat het setje 50 pietermannen is en daar koop ik ook een week boodschappen voor.

Ik heb nog wel het idee om misschien wat carbon toe te voegen in de paintjob, maar daar ben ik nog niet over uit.

En tja; ik vind het spuitwerk het leukste om te doen en elke Enzo is al zo'n beetje in 1 kleur. Ik houd van variatie :P sorry haha.

Maar...ik houd wel van de input....keep coming!
Reply With Quote
Old 16-09-2010, 22:20
Doc's Avatar
Doc Doc is offline
De Paddock Regular

Als je niet de aftermarktset, die belachelijk duur is, in huis haalt, maar zelf de mallen uittekend, ben je er met 2 vellen carbonfolie vanaf. Is wat meer werk maar scheelt een pak in prijs. Ach, ik wacht wel af, je zult ons wel weer verbazen met je spuitwerk.
Old 16-09-2010, 22:42
De Paddock Regular

Neen, ik heb toevallig nog een velletje van SMS liggen en toevallig zaten er 2 velletjes in mijn kit van Tamiya, ik denk dat ik daar al een heel eind mee ga komen. Tenminste, voor de binnenkant. Buitenkant lijkt me leuk om er iets van een oude racer op te doen, maar zover zijn we nog lang nog niet.

Wel heb ik speciaal voor de build Zero Paints besteld, samen met Zero 2k blanke lak. Dit eigenlijk aan de hand van die fransman die 2x goud had gewonnen, daarin kon je duidelijk zien dat zeker bijhet aflakken ik nog flink moet gaan verbeteren.
Ik hoop dat ik dat eind volgende week binnenkrijg, en anders de week erop. Voor die tijd probeer ik mijn hoofd de juiste richting op te krijgen en te bedenken wat ik ga doen. We zien het wel ;-)
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules