|
#1
|
||||
|
||||
Modelbouwtips - Deel 2 - De Voorbereiding.
Nu dat je alle gereedschap in huis hebt, de nodige documentatie bij de hand en een maagdelijke kit voor je neus hebt staan, is het tijd om eraan te beginnen.
Deel 2 omvat: 1. Het bouwplan 2. Injector Markings 3. Kleine onderdelen 4. Droog bouwen 1. het bouwplan Dit is een van de belangrijkste onderdelen van je kit, zonder bouwplan: . Voorzie de nodige tijd om het bouwplan goed te bestuderen. Je zal tijdens de hele bouwfase er telkens weer op terug moeten vallen. Niet dat het bouwplan heilig is, het is eerder een goede leidraad, je vriend tijdens het bouwproces. Naarmate je meer ervaring krijgt/hebt, zal je merken dat het soms beter is een andere volgorde te nemen, maar het is aan te raden dit als beginner (nog) niet te doen. Op het bouwplan, vind je naast de instructies ook de kleurenopgave van de onderdelen, uitleg over hoe de decals dienen geplaatst te worden, hoe afdektape te gebruiken enz. Als je "les 1" goed gevolgd hebt, heb je nu ook alle kleuren in huis en kunnen we aan de bouw beginnen. 2. Injector Markings Nadat je nu ook de ramen met onderdelen uit de plastiekzakjes hebt gehaald, is het tijd om deze eens van naderbij te bestuderen. Dan zal je al vlug merken dat er overal vervelende "injector markings" zitten. Dit zijn de ronde cirkels die op de iets grotere onderdelen zitten (zetels, dashbord, chassis enz). Deze cirkels zijn onvermijdelijk en eigen aan het "inspuit" proces van de plastiek tijdens de fabricage - vandaar plastic injection molded. Je zal ook merken dat deze cirkels iets dieper zitten dan de reguliere oppervlakte en dus... moeten ze weggewerkt worden op de plaasten dat ze zichtbaar zijn. Schuren en eventueel een beetje putty zijn dus aangewezen. Want een afgewerkt model met zichtbare injector markings is niet top. 3. Kleine onderdelen Voor verven van de kleine onderdelen (motor, aandrijfdelen, schijven, stuur, versnellingspook enz.) is het best de kleurenopgaves uit het bouwplan te volgen, tenzij je aan de hand van je documentatie over andere gegevens beschikt. De vraag is nu, of je de onderdelen verft terwijl ze nog aan het raam zitten of nadat je ze van het raam het verwijderd? Beide hebben voor- en nadelen en het hangt van de persoonlijke voorkeur af welke weg je hier volgt. Kort: op het raam De onderdelen zijn makkelijker manipuleerbaar en het gaat sneller, maar eens je de onderdelen van het raam afhaalt, moet je waar deze vastzaten, opnieuw even bijverven. onderdelen los Onderdelen verwijder je met een scherp kniptangetje. Echter er zal altijd een beetje plastiek van het raam op het onderdeel blijven zitten. Dit kan je verwijderen met een scherp mesje. Let op! Kleine onderdelen, zoals asjes enz, kunnen makkelijk breken. Geen bruut geweld dus. Eens verwijderd, moet je de onderdelen ergens op bevestigen (tandenstokje, wasspeld, noem maar op), om te kunnen manipuleren. Grote voordeel hiervan is dat je de onderdelen kan "oppoetsen" maw. alle gietnaadjes wegschuren enz. waardoor ze realistischer worden. Tevens kan je alles in 1 keer verven waardoor de kleur egaler zal zijn. besluit Onderdelen ververn nadat ze zijn verwijderd van het raam, brengt iets meer werk met zich mee, maar geeft een mooier, realistischer resultaat. 4. Droogbouwen Vooraleer je aan de eigenlijke montage begint is het aan te raden om alles eens "droog te bouwen" dwz je monteert alle onderdelen zonder lijm te gebruiken. Dit om de pasnauwkeurigheid te controleren enz. Het is in dit stadium dat je evt. onnauwkeurigheden kan opmerken en corrigeren. Immers, van zodra je de onderdelen van lijm voorziet, is er geen weg meer terug. Tot slot nog dit. In plaats van alles stap voor stap te volgen, kan je best àlle kleine onderdelen in het begin "verwerken". Zo kan je eens de echte bouw aanvangt, verschillende stappen na elkaar uitvoeren. Vooraleer we hiermee beginnen nog een apart hoofdstukje over de carosserie. Volgende deel: Deel 3 - De Carosserie. Last edited by Guido; 03-01-2004 at 22:07. |
#2
|
||||
|
||||
Re: Modelbouwtips - Deel 2 - De Voorbereiding.
Quote:
Ik vermoed dat het louter een wettelijke verplichting is.
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
Ik heb me vorige week de Mclaren M8B van Accurate Miniatures (#5004) aangeschaft, met wat volgens mij de meest uitgebreide handleiding ooit is: dat is gewoon een boek van 40 bladzijden (net geen A4 formaat). (ik geef toe: wel grote tekeningen en groot lettertype)
|
#4
|
||||
|
||||
Quote:
|
#5
|
||||
|
||||
Ik heb niet zo'n geluk gehad en heb toch wel 40 EUR betaald (voor eentje dus). Je hebt toevallig geen tips welk soort oranje ik moet gebruiken. Het is dus niet dat typische mclaren oranje-geel maar echt wel oranje...
|
#6
|
||||
|
||||
Quote:
|
#7
|
||||
|
||||
De handleiding zegt dat het Tru-Match #7 Orange (#1011) is, maar daarvan heb ik in de verste verte nog nooit gehoord.
|
#8
|
||||
|
||||
Hier staat anders een vrij goede bouwbeschrijving heb ik gezien. Misschien staat er wel iets tussen over de kleur?
"Paint : I used Testor Orange 1127 paint from those little glass bottles. I have never seen the cars live so I can not comment on the accuracy of this colour." |
#9
|
||||
|
||||
Die pagina had ik ook al ontdekt (but thanks anyway), maar dat is eentje die wel in dat typische Mclaren oranje moet. Als je naar die foto's kijkt lijkt het mij trouwens té oranje; zou iets meer geel in moeten.
Hier wat foto's van de echte wagen (in het oranje dat ik zoek): En in dat andere kleur: Last edited by HHugo; 08-03-2003 at 00:59. |
#10
|
||||
|
||||
Ik heb vanmiddag een tweede Mclaren M8B (#5003) kunnen op de kop tikken voor 29,75 EUR (het gaat er dus op vooruit ) op de modelbouwbeurs(je) van IPMS Moorsele in Bissegem (allemaal vliegtuigen en tanks, niet echt mijn ding, maar er zitten wel knappe dingen tussen).
|
#11
|
||||
|
||||
Quote:
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|